DSpace
 

EMU I-REP >
11 Faculty of Tourism >
Theses (Master's and Ph.D) – Tourism >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/1224

Title: The Perceptions of Restaurant Guests for Dinner Experience: A Study in Kiev, Ukraine
Authors: Franchuk, Iuliia
Keywords: Tourism - Restaurants - Service Quality - Kiev, Ukraine
Service Quality - Perceptions - Tangibility - Reliability - Assurance - Empathy - Responsiveness
Issue Date: 2012
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU)
Citation: Iuliia, Franchuk. (2012). The Perceptions of Restaurant Guests for Dinner Experience: A Study in Kiev, Ukraine. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, School of Tourism and Hospitality Management, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: ABSTRACT: The purpose of this thesis is to investigate guests' dining perceptions of the service quality in the restaurants according to their demographic characteristics: gender, age, nationality and education. The aims are to: (1) examine any differences in the guests' service quality perceptions according to the demographic characteristics, (2) identify the most important service quality dimensions (reliability, assurance, empathy, responsiveness and tangibility) that affect on guests' dining perceptions. This study investigates restaurant guests’ dining perceptions by using data that were collected from a sample of guests in the fine-dining restaurants in Kiev, the most visited city in Ukraine. In the methodology part of the study, deductive approach was used. The questionnaire is based on Stevens, Knutson and Patton (1995)'s research. The results indicated that empathy service quality dimension was ranked first as the most important factor influencing guests' perceptions of the service quality in the fine-dining restaurants. Tangibility was ranked second followed by assurance, reliability, and responsiveness. The results show that young people dine out more frequently and pay significant attention to the offered service quality in the restaurants. Local people view all the five dimensions of service quality (tangibility, reliability, responsiveness, assurance, empathy) as important, much more than the international tourists. Local people are more demanding than foreigners. The findings did not reveal any significant differences in terms of the respondents' gender and their perceptions of service quality which is completely opposite to other studies. In addition, managerial implications are provided based on the results of the study, and information regarding the limitations of the study as well as implications for future research is presented in the thesis. Key Words: service quality, perceptions, tangibility, reliability, assurance, empathy, responsiveness. ………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Bu tezin amacı, restoran konuklarının cinsiyet, yaş, milliyet ve eğitim faktörlerine göre hizmet kalitesi algılamalarını araştırmaktır. Tezde, konukların demografik özellikleri göz önünde bulundurularak hizmet kalitesi algılamaları incelenmiş ve hizmet kalitesi boyutları (güvenilirlik, güvence, empati, heveslilik ve somut olma)’nın konukların algılamaları üzerindeki etkileri ortaya konmaya çalışılmıştır. Çalışmanın araştırma bölümünde, Ukrayna’nın başkenti Kiev’de bulunan lüks restoranlardaki konukların hizmet kalitesi algılamalarına yönelik bir anket uygulanmış ve tümdengelimci yaklaşım metodu tercih edilmiştir. Anket, Stevens, Knutson ve Patton (1995)’un araştırmalarına dayanmaktadır. Araştırma bulgularına bakıldığında, empatinin konukların hizmet kalitesini algılamalada en önemli faktör olduğu ortaya çıkmıştır. Somut olma, bir diğer faktör olup, sonrasında da güvence, güvenilirlik ve heveslilik yer almaktadır. Araştırma sonuçları, gençlerin daha fazla dışarıda yemek yemeyi tercih ettiklerini ve hizmet kalitesine de daha fazla önem verdiğini ortaya koymuştur. Yerel halka bakıldığında ise, hizmet kalitesinin beş önemli boyutunun yabancı konuklara nazaran daha fazla önem arzettiği, buna bağlı olarak da yerel konukların yabancı konuklardan daha fazla talepkar olduklarını söylemek mümkündür. Öte yandan, bulgularda konukların cinsiyet ve hizmet kalitesi algılamaları açısından diğer çalışmalardan fraklı olarak anlamlı bir fark saptanmamıştır. Sonuç olarak, çalışmanın bulguları ve kısıtlamaları, gerek işletmelere, gerekse bundan sonraki çalışmalara ışık tutması açısından çalışmanın sonunda vurgulanmıştır. Anahtar kelimeler: hizmet kalitesi, algılama, güvenilirlik, güvence, empati, heveslilik ve somut olma.
Description: Master of Science in Tourism and Hospitality Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, Dept. of Tourism and Hospitality Management, 2012. Supervisor: Assist. Prof. Dr. M. Güven Ardahan.
URI: http://hdl.handle.net/11129/1224
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Tourism

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Franchuk.pdf1.32 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback