DSpace
 

EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Civil Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/1257

Title: Inelastic behavior of eccentric braces in steel structure
Authors: Nourbakhs, Seyed Mehrdad
Keywords: Steel Construction.
Building, Iron and steel
Nonlinear Static Analysis - Eccentric Diagonal Bracing System - Eccentric Inverted-V Bracing System - Eccentric V Bracing System - Inelastic Performance.
Issue Date: Dec-2011
Publisher: Eastern Mediterranean University
Citation: Nourbakhs, Seyed Mehrdad. (2011). Inelastic behavior of eccentric braces in steel structure. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Civil Engineering, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: ABSTRACT: The performance of eccentric braces is to some extent considered as a new subject amongst Civil Engineers. In general, braces are the members that resist against lateral forces in a steel structure while the structures are under seismic excitation. Although the height of a structure and the structural system are the two parameters which can affect the inelastic behavior and response of the structure but these parameters have not been taken into consideration in the current design codes for designing of Eccentric Braced Frames (EBFs). In this study nine frames were exerted which were braced with three different eccentric braces (V, Inverted-V and Diagonal) in three different heights (4, 8 and 12 story).Then the frames were assessed by nonlinear static (pushover) analysis mainly based on FEMA 440 (2005). As a result of these frame analysis, it can be observed that the plastic hinges firstly occur at the fuse section of braces and then at the compressive members of the eccentric braces. Regarding the analyses conducted on the 4 story frames it can be inferred that eccentric Diagonal braced frames have better performance than the eccentric Inverted-V braced frames and in the same way the Inverted-V braced frames have better behavior than the eccentric V braced frames. This is also true for the 8_story and 12_ story models in this study. Furthermore, a comparison relevant to the total weight of the frames has been conducted among the above mentioned frames and this lead to the conclusion that using eccentric diagonal bracing system for the 12 story model will yield to the heaviest frame which is not economical in terms of frame weight. But on the other hand using the eccentric diagonal braces for low and medium rise structures is more logical and acceptable from economical point of view as this type of bracing system absorbs considerably more energy when compared with eccentric V and Inverted V bracing systems. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Dış Merkezli Bağların davranışı, inşaat mühendisler arasında her zaman artışmalı bir konudur. Genellikle bağlar, deprem esnasında uygulanan yatay kuvvetlere karşı direniş gösteren elemanlard. Genelde binanın yüksekliği ve yapı sistemi doğrusal olmayan davranışı ve yapının tepkisini etkileyen iki parametredirler, ama bu iki parametre güncel tasarım standardlarında Dısş Merkezli Bağlar’ın (DMB) tasarımında henüz dikkate alınmamaktadırlar. Bu çalışmada, üç türlu dış merkezli bağ braces (V, Inverted_V and Diagonal) üç değişik yükseklikte 3 kat, 4 kat, 8 kat ve 12 kat) 9 tane çerçeve kullanılmıştır. Sonra bu çerçevelerin davranışı FEMA 440 (2005)’a doğrultusunda doğrusal olmayan statik itme analizi ile.Dogrusal olmayan analiz (push over analizi) sonucunda elde edilen sonuçlar ilk plastik mafsallarin önce sigorta noktalarında ve daha sonra da Dış Merkezli Bağların basınç elemanlarda oluşmaktadır. 4 katlı çerçeveler üzerinde yapılan benzer analizler sonucu gözlenenler Diagonal dış merkezli bağların davranışının ters çevrilmiş dış merkezli V bağlantısından daha iyi olduğu ve yine ters çevrilmiş V bağlantısının da dış merkezli V bağlantısından daha iyi olduğudur. Bu söylenenler, sekiz ve oniki kat çerçeveler için de geçerlidir. Çerçevelerin ağırlıkları göz önünde bulundurularak farklı erçevelerde yapılan analiz ve tasarım sonucu en ağır çerçevenin Dış merkezli diagonal bağların kullanıldığı 12 katlı çerçeve olduğu saptanmıştır. Diğer yandan dış merkezli diagonal bağların dış merkezli ters çevrilmiş V ve V bağlantılı alçak ve orta katlı yapılarda daha çok enerji yuttuğu ve daha hafif olduğu gözlemlenmiştir.
Description: Master of Science in Civil Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering, 2011. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Mürüde Çelikağ.
URI: http://hdl.handle.net/11129/1257
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Nourbak.pdf3.83 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback