|
EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Civil Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/1258
|
Title: | Emergency service location study for city of Famagusta in geographic information system |
Authors: | Kazemi, Mahdi |
Keywords: | Emergency Services - Transportation engineering - Emergency service location Fire Station - Location - Famagusta (Cyprus) Emergency Service Location - Famagusta - Geographic Information Sytem - Network Analysis - Dijkstra Algorithm - Travel Time - Isochrones |
Issue Date: | Jan-2012 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University |
Citation: | Kazemi, Mahdi. (2012). Emergency service location study for city of Famagusta in geographic information system. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Civil Engineering, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | ABSTRACT: In this study the location selection process related to fire stations in Famagusta city has been enhanced by applying Quantum Geographic Information Systems (QGIS) and Python programming language. This procedure led to obtaining the optimum emergency service location based on the minimization of response time. This study aims to commence service coverage modeling in a consistent demand region, with road availability considerations. On the other hand, this study concentrated on the capability of GIS to create service areas by means of the travel time regions in a facility location model named the maximal service area problem (MSAP). This model is referred to emergency facilities for the situation where accessibility is the main requirement. The purpose of this model (MSAP) is to maximize the overall service area of a determined number of facilities. Moreover, this study aims to state the capability of GIS to establish the suitable service areas of fire stations in Famagusta city and for achieving a maximal overall service area from a specific fire station facilities based on three alternatives. In this study three alternatives are assigned in this study including (a) Defining the best location for only one fire station in city, (b) Defining the best location for 1 fire station when several other fire stations are also located in the city and (c) Defining the best location when two fire stations are active concurrently. According to this study, when only one fire station in city is assumed, nodes 230 and 231that placed around the signalized intersection joining Mustafa Kemal Boulevard and Topçular Boulevard in Gazimağusa are the most important.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Bu çalışma itfaiye istasyonlarının yangınlara tepki süresinin en aza indirilmesi konusunda en uygun istasyon konumunu elde etmek için Quantum Coğrafi Bilgi Sistemi yazılımı ve Python programlama dili kullanılarak Gazimağusa kentinde itfaiye istasyonlarının yerleşke seçimi, erişim süresini kısaltma yöntemine göre yapılmıştır. erişilebilirlik düşünceler kurmak için. Diğer bir deyişle, bu Bu çalışmanın amacı, sürekli bir talep bölgede hizmet kapsama modelleme, yol çalışmada bir tesis konumu modele seyahat süresi bölgeleri maksimum servis alanı sorunu (MSAP) denilen hizmet alanları oluşturmak için CBS yeteneği üzerinde odaklanır.
Bu model, erişilebilirlik önemli bir gereksinimdir olduğu acil tesislerine ele alınmaktadır. MSAP modelinin amacı, belirli bir sayıda tesislerin toplam hizmet alanını maksimize etmektir. Çalışmanın amacı, Gazimağusa kentinde erişim zaman aralıkları kullanarak itfaiye istasyonları hizmet alanları oluşturmak ve bunu üç alternatif istasyon çözümüne dayanan maksimum toplam hizmet alanı elde etmek. Bu çalışmada üç senaryo da dahil olmak üzere bu çalışmada (bir) şehirde sadece bir yangın istasyonu için en uygun yerin belirlenmesi, (b) birden fazla itfaiye istasyonlarının aktif olması durumunda yeni bir istasyon için en uygun yerin belirlenmesi ve (c) iki yeni itfaiye istasyonu aynı anda aktif olan en iyi konum tanımlama. |
Description: | Master of Science in Civil Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering, 2012. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Mehmet Metin Kunt. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/1258 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|