DSpace
 

EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Civil Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/1303

Title: Predicting influential parameters and suggesting empirical equation for sediment transport capacity of rills
Authors: Nasiri, Mohammadhassan
Keywords: Civil Engineering
Soil Erosion
d65, Reynolds Number, Rill Erosion, Sediment Transport Capacity, Slope
Issue Date: Jan-2014
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Nasiri, Mohammadhassan. (2014). Predicting influential parameters and suggesting empirical equation for sediment transport capacity of rills. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Civil Engineering, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: ABSTRACT: The lack of well defined, strong correlation between sediment transport capacity and most influential variables selected for the amendment of sediment transport capacity is one of the crucial reasons of deviation from measured result. Although several scholars have suggested different parameters to represent sediment transport capacity unfortunately the suggested parameters could not yet compensate the problem. In this study, the input dataset were grouped in three distinct categories. The most influential simple parameters by providing insight into importance of other parameters were detailed. Nine different equations were suggested to obtain the most representative equation so as to define the sediment transport capacity of the rills base on the most three influential parameters, one from each distinct category. The validation and the accuracy of the selected parameters were computed by the sensitivity analysis (SA) through multiple linear regression (MLR) method. The preciseness of the suggested equations was compered through statistical error estimation measures. It is found that, the most influential parameter for sediment transport capacity of the rills is the slope from the channel morphology. The most representative equation to define sediment transport capacity of the rills is the combination of slope of the channel, the Reynolds number and the soil particle size d65. Keywords: d65, Reynolds number, rill erosion, sediment transport capacity, slope. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Sediman taşıma kapasitesi ile onu en çok etkileyen değişkenler arasındaki kuvvetli korilasyon eksikliğinin varlığı, elde edilen ampirik veya yarı-ampirik denklemlerin ölçüm değerlerindeki sapmaların oluşturmasında en önemli sebebtir. Her nekadar da, bazı araştırmacılar farklı değişkenlerin kullanımını önermişlerse de maalasef bu parametrelerin hiçbiri bu sorunu halen çözememiştir. Bu çalışmada, giriş doneleri üç farklı sınıflamaya gruplanmıştır. En çok etki eden basit değişkenler, diğer önemli değişkenlerin göreceli etkileri detalı incelenmiştir. Her grubun bir değişkeni kullanılarak , üç farklı değişkenle, dereciklerin oluşmasında etkin olan sediman taşıma kapasitesi bulmak için dokuz farklı denklem sunulmuştur. Etkin değişkenlerin muteberliği ve kesinliği, çoklu-regrasyon metodunun duyarlılık analizi ile hesaplanmıştır. Denklemlerin doğruluğu ıstatistiksel hata ölçüm yaklaşımları ile karşılaştırılmıştır. Kanal morfolojisinden eğim, dereciklerdeki sediman taşınım kapasitesini en çok etkileyen değişken olduğu belirlenmiştir. Dereciklerin en temsili sediman taşınım kapasite denklemi eğim, Reynolds sayısı, ve toprak parçacığı çapı d65‘den oluşmuştur. Anahtar kelimeler: d65, derecik erezyonu, eğim, Reynolds sayısı, sediman taşınım kapasitesi.
Description: Master of Science in Civil Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering, 2014. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Mustafa Ergil.
URI: http://hdl.handle.net/11129/1303
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering

Files in This Item:

File Description SizeFormat
NasiriMohammadhassan.pdf1.24 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback