DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/1321

Title: Determinants of profitability in tourism industry: Evidence from Turkey
Authors: Moaveni, Golchia
Keywords: Banking and Finance
Tourism - Tourist Trade - Turkey
Sustainable Tourism - Development - Turkey
Profitability, Financial Performance, Tourism Industry, Internal Factors
Issue Date: Jan-2014
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Moaveni, Golchia. (2014). Determinants of profitability in tourism industry: Evidence from Turkey. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Banking and Finance, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: ABSTRACT: Tourism industry has become one of the key and main sectors in Turkish economic improvement in the last years. The strong bilateral relationship between the economy and tourism has led Turkey to achieve a remarkable rank of 6th in the world Tourism Organization Statistics. This research investigated the effect of internal, external and macroeconomic factors on the profitability of tourism industry considering the five large Turkish tourist companies from 1998 to 2011. With respect to the results of the regression analysis, it is concluded that the internal factors are more related to profitability than the other variables. In this case, capital adequacy (equity over the total asset ratio) and logarithm of size have a significant impact on ROAA (Return on Average Asset) and ROAE (Return on Average Equity), which appear as the indicators of profitability. It can be said that the profitability and financial performance of tourism industry is not affected significantly by the macroeconomic factors. Keywords: Profitability, Financial Performance, Tourism Industry, internal factors ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Turizm endüstrisi son yıllarda Türk ekonomik gelişiminde en önemli ve ana sektörlerden birisi haline gelmiştir. Ekonomi ve turizm arasındaki güçlü iki yönlü ilişki Türkiye’nin Turizm Organizasyon İstatistikleri’nde dikkate değer 6. Sıraya ulaşmasının yolunu açmıştır. Bu araştırma 1998 yılından 2011 yılına kadar 5 büyük Türk turist firmasını dikkate alarak turizm endüstrisindeki karlılık üzerine iç, dış ve makroekonomik etkenlerin etkisini araştırmıştır Regresyon analizi sonuçlarına göre iç etkenlerin karlılıkla diğer değişkenlere göre daha ilişkili olduğu söylenebilir. Bu durumda sermaye yeterliliği (tam değer oranı üzerine eşitlik) ve ölçü logaritması ROAA (ortalama değere dönüş) ve ROAE (ortalama eşitliğe dönüş) üzerinde önemli bir etkiye sahiptir ki bu da karlılığın belirtisi olarak ortaya çıkmaktadır. Denilebilir ki turizm endüstrisinin karlılık ve finansal performansı makroekonomik etkenler tarafından önemli ölçüde etkilenmemektedir.
Description: Master of Science in Banking and Finance. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Banking and Finance, 2014. Supervisor: Prof. Dr. Salih Katırcıoğlu.
URI: http://hdl.handle.net/11129/1321
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
MoaveniGolchia.pdf937.38 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback