DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/1322

Title: The impact of leader-member exchange, employee empowerment and affective commitment on TRNC hotel and restaurant workers: Implications for retention
Authors: Fomolo, Fedelis
Keywords: Business Administration
Personnel management - Employee retention - Workers - Hotels and Restaurants - Cyprus, North
Employee motivation - Job Satisfaction
Leadership
Organizational behavior
Leader-member exchange, Psychological Empowerment, Affective Commitment and Turnover Intention
Issue Date: Feb-2014
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Fomolo, Fedelis. (2014). The impact of leader-member exchange, employee empowerment and affective commitment on TRNC hotel and restaurant workers: Implications for retention.Thesis (M.B.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: ABSTRACT: In order to meet with the challenges of this century which is marked with competition especially in the service industry, every organization that is found within this sector must work on recruitment, training and keeping of its employees which are the key themes that run through human resource management. Managers and supervisors should become aware that their managerial and supervisory roles involve both consideration for subordinates and concern for tasks. They should be aware of the dynamics in the relationships between themselves and their subordinates and the impact of such dynamics like leader-member exchange, affective commitment, employee empowerment and turnover intention on their organization. This research therefore focuses on seeing whether a relationship exists between leader-member exchange, psychological empowerment, affective commitment and turnover intention within the hotel and restaurant sector in the Famagusta Region of North Cyprus. A cross-sectional approach survey design was adopted and 106 respondents from 5 hotels and 15 restaurants filled the self administered questionnaire. A correlation design and a path analysis regression were used to establish the relationship between leader-member exchange, psychological empowerment, affective commitment and turnover intention or intention to leave. The results then showed that two of the hypotheses were supported while two were not supported. As proposed by the hypothesis, a positive relationship existed between leader-member exchange and affective commitment and between psychological empowerment and affective commitment. However, contrary to our expectations leader-member exchange and psychological empowerment did not seem to be related. In addition affective commitment and turnover intention did not seem to be related. This may be due to the study area, industry of study and imperfections on the questionnaire responses. In summary the findings of this study have implications for organizations and academic researchers. It contributes its own quota of valuable information on the relationship between leader-member exchange, psychological empowerment, affective commitment and turnover intention. Keywords: Leader-member exchange, psychological empowerment, affective commitment and turnover intention. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Bu yüzyılın rekabetçi ortamında başarılı olmak isteyen hizmet sektörü kurumları personel temini, eğitimi, ve başarılı çalışanlarını elinde tutabilmek gibi insan kaynakları yönetimi konularına gereken önemi vermek zorundadır. Yöneticiler ve amirler üstlendikleri görevlerde hem çalışanlara yardımcı hem de görevin tamamlanmasını sağlayıcı roller üstlenmelidir. Bunun yanında yöneticiler çalışanlarla oluşturdukları ilişkilerin lider üye etkileşimi, çalışanların duygusal bağlılığı, çalışanların güçlendirilmesi ve ayrılma niyetlerini etkileyeceğinin farkında olmalıdır. Bu çalışma lider üye etkileşimi, psikolojik güçlendirilme, duygusal bağlılık ve ayrılma niyeti arasındaki ilişkileri Kuzey Kıbrıs’ta Gazimağusa bölgesinde otel ve restoran sektöründe incelemektedir. Çalışmada 5 otel ve 15 restorandan 106 katılımcı anket formlarını doldurmuştur. Korelasyon ve regresyon analizleri ile lider üye etkileşimi, psikolojik güçlendirilme, duygusal bağlılık ve ayrılma niyeti arasındaki muhtemel ilişkiler incelenmiştir. Sonuçlar hipotezlerden ikisinin desteklendiğini, ikisinin ise desteklenmediğini göstermiştir. Beklendiği gibi lider üye etkileşimi ile duygusal bağlılık ilişkili ve psikolojik güçlendirme ile duygusal bağlılık ilişkili bulunmuştur. Ancak lider üye etkileşimi ile psikolojik güçlendirme arasında ve duygusal bağlılık ile ayrılma niyeti arasında ilişki anlamlı bir düzeyde görülmemiştir. Bunun sebepleri arasında bölgesel, kültürel veya sektörel farklılıkların olabileceği gibi cevaplayıcıların anket formlarını doldururken aceleci davranması veya anket sorularının anlamlarını tam olarak aynı şekilde anlamamış olmaları olabilir. Genel olarak çalışmanın sonuçları hem kurumlara hem de akademisyenlere lider üye etkileşimi, psikolojik güçlendirme, duygusal bağlılık ve ayrılma niyeti konusunda değerli bulgular sunmaktadır. Anahtar Sözcükler: Lider Üye Etkileşimi, Psikolojik Güçlendirme, Duygusal Bağlılık ve Ayrılma Niyeti.
Description: Master of Business Administration. Thesis (M.B.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2014. Supervisor: Prof. Dr. Cem Tanova.
URI: http://hdl.handle.net/11129/1322
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
FomoloFedelis.pdf928.68 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback