DSpace
 

EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Civil Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/1358

Title: Load deformation characteristics of normal and fiber reinforced concrete columns
Authors: Mazhari, Soheil
Keywords: Civil Engineering
Fiber - Reinforced Concrete
Concrete Columns, Deformation Characteristics, Lateral Loading, Steel Fibers
Issue Date: Sep-2013
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Mazhqari, Soheil. (2013). Load deformation characteristics of normal and fiber reinforced concrete columns. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Civil Engineering, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: ABSTRACT: Although a lot of works has been done in the field of steel fiber reinforced concrete beam-column joints, slab-column connections, etc. under lateral cyclic loading which represents earthquake and wind forces, a few studies exist that peruse monotonic lateral loading. It is important to determine deformation characteristics of structural elements under monotonic lateral loads in building; meanwhile they are reinforced with both steel bars and hooked end steel fibers. This thesis tries to find some answers to prediction of effects of steel fibers in deflection of reinforced concrete columns. Therefore, columns have been designed both with normal and fiber reinforced concrete, then lateral displacement versus load behavior has been observed. A test setup was designed and built based on similar tests conditions. Two hydraulic jacks were used to apply lateral and vertical loads simultaneously. The axial load that was applied was almost 300 kN and the lateral load was increasing monotonically. The loading was performed manually and data was recorded by a digital data logger using measurement devices such as LVDTs, strain gauges, and load cells. As was expected, the test results showed a considerable increase in displacement of fibrous columns in comparison to non-fibrous one, which demonstrated clearly that presence of hooked-end steel fibers increase the displacement capacity of reinforced concrete columns under axial and lateral loads as was expected from all other structural members containing the steel fibers. Steel fibers also reduce cracks in columns surface, and prevent cracks from getting wide during the loading and until the crushing. Keywords: Concrete columns, deformation characteristics, lateral loading, steel fibers. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Deprem ve rüzgar yükü altında çelik elyaflı betondan yapılmış kiriş-kolon ve plaka-kolon bağlantı noktalarının davranışını çalışan çok sayıda araştırma olmasına rağmen bu sistemlerin iç dinamik yükler altındaki davranışı pek çalışılmamıştır. Bundan dolayı binalardaki bu sistemlerin yatay depremsel yükler altındaki monotonic yatay deformasyon davranışlarının ölçülmesi çok önemlidir. Deneye tabii tutulan bu sistemler hem normal beton çeliği ile hem de çelik elyaf ile üretilmiştir. Bu çalışmada çelik elyaf katılan betonarme kolonların yük altındaki davranışlarına etkisi araştırılmıştır. Bundan dolayı üretilen kolonlar hem normal beton çeliği ile hem de çelik elyaf katılarak yapılıp deneye tabii tutulmuştur. Üretilen sistemler düşey yükleme sırasındaki deplasmanı ölçülmüş ve karşılaştırılmıştır. Hazırlanan deney düzeneği ile bir düşey bir de yatay yük verebilecek şekilde iki adet hidrolik yükleyici kullanılmıştır. Düşey yük yaklaşık olarak 300 kN yüklendikten sonar yatay yüklemeye geçilmiştir. Manuel olarak yapılan yükleme sırasında deformasyonlar çeşitli noktalardan elektronik olarak ölçülmüştür. Tahmin edildiği üzere deney sonuçlarına bakıldığı zaman yüklemeler sırasında çelik elyaf donatılı olan sistemin deformasyonunun normal demir donatılı betonarme sistemden daha az olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca meydana gelen çatlak genişliklerinin de normal demir donatılı betonarme sistemlerde nazaran çelik elyaflı sistemde daha az olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Yatay yük, çelik elyaf, beton kolon, deplasman karakteri.
Description: Master of Science in Civil Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering, 2013. Supervisor: Prof. Dr. Özgür Eren.
URI: http://hdl.handle.net/11129/1358
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mazhari.pdf4.39 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback