|
EMU I-REP >
07 Faculty of Architecture >
Theses (Master's and Ph.D) – Architecture >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/1448
|
Title: | Public transportation for more livable cities: A proposal for Famagusta |
Authors: | İstillozlu, Elda |
Keywords: | Architecture Urban Design Public architecture - Public Transportation - Local transit - Famagusta (Cyprus, North) Urban transportation policy Land use, Urban Livability Accessibility Public Transportation |
Issue Date: | Sep-2011 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Istillozlu, Elda. (2011). Public transportation for more livable cities: A proposal for Famagusta . Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Architecture, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | ABSTRACT: Public transportation as a notion of accessibility is extremely affecting livability of cities, since accessibility is a dimension of livability. Providing appropriate modes of public transportation feed by suitable modes of private transportation would increase livability of cities by increasing their accessibility. A well organized transportation system would not only increase accessibility in a city, but also would cure many environmental, social and economical problems. As the city Famagusta, which is developing as car-oriented, is facing many problems related with accessibility like; urban sprawling, air pollution, congestion in traffic, car-parking, unhealthy communities, unsafe roads, unlivable streets etc., livability of the city has become questionable. Therefore, the city has been studied as a case in this research.
Livability dimensions are composed of different quality aspects. One of these aspects, which is functional place quality, is focusing on the accessibility issues like, pedestrian journeys, public transportation and vitality and viability of services. Studying these issues could help to derive indicators of accessibility. In a livability survey these indicators could be used for measuring accessibility of cities. Such a measurement could provide the basis for achieving the most appropriate solutions for increasing accessibility and consequently livability of cities. In order to be able to propose the most appropriate solutions for accessibility problems, it is needed to understand the most appropriate modes of transportation which have been searched and illustrated in this study by analyzing examples. However, accessibility is not only a dimension of livability but also a notion of urban development, urban growth and urban structure. Thus, in addition to the accessibility measurement for proposing a new transportation system, urban development, growth and structure would also be analyzed and well comprehended.
After understanding the concepts of livability and accessibility, and the modes of transportation, it has been shown that livability of a city can be questioned by measuring accessibility of the city. Analyzing and measuring accessibility of a city would provide required information for providing a well organized transportation system for increasing its livability. In this context, accessibility of Famagusta has been analyzed and measured, and a new transportation system has been proposed for increasing its accessibility and livability.
Keywords: Livability, accessibility, public transportation.
…………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Yaşanılabilirliğin bir boyutu olan ulaşılabilirliğin konularından biri olan toplu taşım, kentlerin yaşanılabilirliğini yoğun ölçüde etkilemektedir. En uygun toplu taşım türlerinin, özel ulaşımın uygun türleriyle beslenerek uygulanması, kentlerin ulaşılabilirliğini ve dolayısiyle yaşanılabilirliğini artıracaktır. İyi düzenlenmiş bir ulaşım sistemi, bir kentin sadece ulaşılabilirliğini artırmakla kalmayacak, birçok çevresel, sosyal ve ekonomik sorunları da iyileştirecektir. Araç odaklı gelişen Mağusa kentinin, kentsel yayılma, hava kirliliği, trafik sıkışıklığı, araba parkı, sağlıksız topluluklar, güvensiz yollar, yaşanılamayan caddeler gibi ulaşılabilirlikle ilgili sorunlarla karşılaşması, kentin yaşanılabilirliğini tartışılabilecek duruma getirmiştir. Bu nedenle, Mağusa kenti bu araştırmada incelenmiş ve çalışılmıştır.
Yaşanılabilirliğin boyutları, farklı kalite yönlerinden oluşmaktadır. Bu yönlerden biri olan fonsiyonel mekan kalitesi, yaya seyahatleri, toplu taşım, servislerin yaşama gücü ve yaşayabilirliği gibi ulaşım konularına odaklanmaktadır. Bu konuların çalışılması, ulaşılabilirliğin göstergelerinin elde edilmesine yardımcı olacaktır. Bu göstergeler, bir yaşanılabilirlik araştırmasında kentlerin ulaşılabilirliğini ölçmek için kullanılabilecektir. Böyle bir ölçüm, kentlerin ulaşılabilirliğini ve neticesinde yaşanılabilirliğini artırmak için en iyi çözümlere ulaşacak temeli sağlayabilecektir. Ulaşılabilirlikle ilgili sorunlara en iyi çözümleri önerebilmek için, bu çalışmada da örneklerin incelenmesiyle araştırılan ve açıklanan, en uygun ulaşım türlerinin anlaşılması gerekmektedir.
Ancak, ulaşılabilirlik sadece yaşanılabilirliğin bir boyutu değil, aynı zamanda kentsel gelişimin, kentsel büyümenin ve kentsel stürüktürün de bir konusudur. Bu nedenle, yeni bir ulaşım sistemi önerisi için yapılacak olan ulaşılabilirlik ölçümüne ek olarak, kensel gelişim, büyüme ve stürüktür de incelenecek ve iyi kavranacaktır.
Yaşanılabilirlik ve ulaşılabilirlik kavramları ile ulaşım türleri anlaşıldıktan sonra, bir kentin yaşanabilirliğinin o kentin ulaşılabilirliğini ölçerek sorgulanabileceği gösterilmiştir. Bir kentin ulaşılabilirliğinin incelenmesi ve ölçülmesi, yaşanılabilirliği artıracak iyi organize edilmiş bir ulaşım sistemi önermek için gerekli bilgiyi sağlayacaktır. Bu kapsamda, Mağusa kentinin ulaşılabilirliği incelenip, ölçülerek, ulaşılabilirlik ve yaşanılabilirliği artıracak bir ulaşım sistemi önerisi yapılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Yaşanılabilirlik, ulaşılabilirlik, toplu taşım. |
Description: | Master of Urban Design. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Architecture, 2011. Supervisor: Prof. Dr. Naciye Doratlı. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/1448 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Architecture
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|