DSpace
 

EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Mechanical Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Mechanical Engineering >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/1509

Title: Effect of helmet in preventing human head and brain trauma in traffic accidents
Authors: Tavallalinia, Farshad
Keywords: Mechanical Engineering
Traffic Accidents - Traffic Safety - Motorcycling - Safety measures
Crash injuries - Use of - Helmet
Traumatic Injury, Helmet, Lateral Impacts, Head, Biomechanics
Issue Date: Jun-2013
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Farshad, Tavallalinia. (2013). Effect of helmet in preventing human head and brain trauma in traffic accidents. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Mechanical Engineering, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: ABSTRACT: To date, there have been number of studies to demonstrate the effectiveness of helmet during head impacts in car or motorcycle accidents, but these studies were focused on frontal impacts to the head only. There is still a need to study more on helmet to make it more effective, especially in lateral impacts. To my knowledge, previous studies did not focus on the effects of helmet during lateral impacts. This study focuses on lateral impacts and how the helmet prevents head injuries during such impacts. In this thesis, 3D models of the human head and helmet were created in order to build a parameterized Finite Element (FE) model of a protected human head. In the FE model, brain is assumed to be hyper-elastic, the helmet is considered as elasto-plastic and the skull is considered as a linear elastic material. Two separate FE analyses were carried out in this study to find out how the helmet prevents lateral impacts to the head. In the first analysis, the head was not protected and it hits the impact object directly. In the second analysis the head model is protected with a one-layered helmet. In each of these simulations normal and Von Mises stresses are calculated and in the end compared with each other in order to understand the influence of helmet in reduction of such stresses on human head. Afterwards the acceleration of center mass of the head during two simulations are calculated and compared to each other. Helmet reduces head acceleration by 83%, which is a very important cause of Traumatic Brain Injury (TBI). It is clear that the helmet can be very crucial in avoiding brain trauma during car accidents under lateral impacts. ………………………………………………………………………………………………………………………… Through applying more sophisticated modeling in the FEA, the stress distribution at each layer of the helmet and at each part of the head could be illustrated. Therefore, this knowledge will provide insight into designing and developing helmet and safety products to reduce head and brain trauma. Keywords: Traumatic Injury, Helmet, Lateral Impacts, Head, Biomechanics. ÖZ: Bu güne kadar yapılan bir çok araştırmada, araba ve motor kazalarında kask kullanımının etkisi incelenmiş fakat bu araştırmalar, kazalarda başın ön tarafına gelen darbeleri ele almıştır. Pek çok trafik kazası sonucunda baş yaralanmaları yan taraftan alınan darbelerden dolayı da olabilir. Fakat hala daha yan taraftan alınan darbelerin kask ile nasıl zararsız hale getirileceği incelenmemiştir. Yaptığım araştırmalara dayanarak, çok az bilimsel çalışmada başın aldığı yan darbeler ele alınmıştır. Bu araştırma tezi, başın aldığı yan darbelerde kask kullanımını ve yaralanmalardaki etkilerini incelemiştir. Bu tezde ilk olarak yapılan, üç boyutlu baş ve kask modellerinin yaratılmasıdır. Daha sonra bu modeler sonlu elemanlar yazılımına aktarılmış ve analize hazır duruma getirilmiştir. Sonlu elemanlarda kullanılan modellerde, kafatası doğrusal ve elastik, beyin, hiper elastik ve kask elasto-plastik olarak tanımlanmıştır. Sonlu elemanlar kullanılarak iki tür analiz yapılmıştır. Bunlardan birincisinde kask kullanılmamış ve başa alınan yan darbelerde, başın gösterdiği mekanik davranış elde edilmiştir. Ikinci çalışmada, hem baş hemde kask modelleri kullanılmıştır. Her iki analizde de hem normal hemde Von Mises stress dağılımları elde edilmiş ve birbirleriyle karşılaştırılmıştır. Burada elde edilen sonuçlardan kask kullanımının başa gelen yan darbenin şiddetini düşürdüğü ve başı koruduğu anlaşılmıştır. Daha sonra ivme hesaplamaları iki tür analiz için de yapılmıştır. Böylece yan darbelerde başı korumak için kask kullanımının önemi ortaya konulmuştur. Bu çalışma ileride daha sofistike kask ve baş modellerinin yaratılmasının analizlerde daha detaylı sonuçlar elde edilmesinde yararlı olacağını desteklemektedir. Bunların yanında elde edilen detaylı analiz sonuçları da beyin ve baş travmalarını önlemeye yarayan kask ve benzeri koruyucu ürünlerin tasarım ve geliştirilmesine katkıda bulunacaktır. Anahtar Kelimeler: Travmatik Yaralanma, Kask, Yan Darbeler, Baş, Biyomekanik.
Description: Master of Science in Mechanical Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Mechanical Engineering, 2013. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Neriman Özada.
URI: http://hdl.handle.net/11129/1509
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Mechanical Engineering

Files in This Item:

File Description SizeFormat
TavallaliniaFarshad.pdf2.13 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback