DSpace
 

EMU I-REP >
08 Faculty of Arts and Sciences >
Department of Psychology >
Theses (Master's and Ph.D) – Psychology >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/1546

Title: The impact of emotional education on preschoolers' behaviours
Authors: Vudalı, Victoria
Keywords: Psychology
Educational psychology
Emotions and cognition
Emotions in children
Thought and thinking - Study and teaching
Emotional Literacy, Coaching and Rewarding Emotional Skills (CARES), Emotion Education
Issue Date: Feb-2014
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Vudali, Victoria. (2014). The impact of emotional education on preschoolers' behaviours. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Psychology, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: ABSTRACT: Emotional literacy is a complex concept which children begin to acquire in the preschool years and greatly depends on the roles of individuals such as parents and teachers. The components of emotional literacy such as facial recognition and emotional understanding contribute to academic and social achievements and also workplace success. Parent-child emotion education program, Coaching and Rewarding Emotional Skills (CARES) was adapted and implemented within a preschool in order to assess the effectiveness in the classroom setting. It was expected that after participating in the program preschool children would display an increase in emotional understanding, compliance and pro-social behaviours. Overall 32 children of ages 4 and 5 were divided into two groups according to their preschool class; the experimental group participated in 6 weeks of the CARES-T (T) program and the control group did not receive any emotion education. Before and after the program, both groups were assessed regarding emotion recognition abilities, behaviour characteristics and empathy through computer tasks and parent and teacher questionnaires. Participants who took part in the CARES program developed better emotion recognition skills and were both faster and better able to label emotions than those who did not. They also displayed less intense problem behaviours with particular emphasis on uncaring behaviours. Unexpectedly the program had no effect on the participants’ empathy levels as reported by parents and teachers. These findings suggest that emotion education is beneficial for preschool aged children and their emotional literacy development. Keywords: Emotional literacy, Coaching and Rewarding Emotional Skills (CARES), Emotion Education. ………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Duygusal okuryazarlık, ebeveyn ve eğitmen gibi bireylerin rollerine bağlı olarak okulöncesi yıllarında kazanılmaktadır. Yüz tanıma ve duyguları anlamayı içeren Duygusal okuryazarlık, bireyin sosyal ve akademik başarılarından mesleki başarılarına kadar katkıda bulunmaktadır. Bir ebeveyn-çocuk duygu eğitim programı olan Koçluk ve Ödüllendirme Eğitimiyle Duygusal Becerileri Kazandırma (Coaching and Rewarding Emotional Skills; CARES) programının sınıf ortamında uygulanabilirliliğini ölçmek amacıyla, okulöncesi ortamda denenmiştir. Programa katılan anaokul çocuklarından, duyguları anlama, uyumluluk ve olumlu sosyal davranışlarda artış göstermeleri beklentiler arasındaydı. Yaşları 4 ile 5 arasında olan 32 çocuk, sınıflarına göre iki gruba ayrılmıştır; deney grubu 6 haftalık CARES-T (T) programına katılırken, kontrol grubu herhangi bir duygu eğitimi almamıştır. Programın öncesinde ve sonrasında, iki gruptaki çocuklar bilgisayar görevleri ve aile–eğitmen ölçekleriyle duyguları tanımlama becerileri, davranış özellikleri ve empati konularında değerlendirilmiştir. CARES-T (T) programında eğitim çocukların, duygu tanımlama becerilerini daha fazla geliştirdikleri ve duyguları daha hızlı ve doğru bir şekilde tanımlayabildikleri gözlemlenmiştir. Buna ek olarak, kayıtsız olma (ilgisiz) davranışları başta olmak üzere daha az problemli davranışlarda bulundukları sonucuna varılmıştır. Beklenmeyen bir sonuç olarak, aile ve eğitmenlerin değerlendirmelerine göre, empati düzeyinin üzerinde programın herhangi bir etkisi görülmemiştir. Bu bulgular, duygu eğitiminin okulöncesi çocuklarında ve duygusal okuryazarlık gelişimlerinde yararlı olabileceğini göstermiştir. Anahtar Sözcükler: Duygusal Okuryazarlık, Koçluk ve Ödüllendirme Eğitimiyle Duygusal Becerileri Kazandırma (CARES), Duygu Eğitimi.
Description: Master of Science in Developmental Psychology. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology, 2014. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Biran Mertan.
URI: http://hdl.handle.net/11129/1546
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Psychology

Files in This Item:

File Description SizeFormat
VudaliVictoria.pdf716.11 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback