DSpace
 

EMU I-REP >
11 Faculty of Tourism >
Theses (Master's and Ph.D) – Tourism >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/1589

Title: Examining the Selected Consequences of Customer-Related Social Stressors in the Hotel Industry
Authors: Nkendong, Rita Anumbose
Keywords: Tourism
Motivation (Psychology) - Employees - Hotel Industry
Cameroon, Customer-Related Social Stressors, Emotional Exhaustion, Hotel Employees, Job Performance, Turnover Intentions
Issue Date: Jun-2012
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Nkendong, Rita Anumbose. (2012). Examining the Selected Consequences of Customer-Related Social Stressors in the Hotel Industry. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: ABSTRACT: The purpose of this thesis is to develop and test a research model that examines emotional exhaustion as a mediator of the effects of customer-related social stressors (as manifested by disproportionate customer expectations, customer verbal aggression, disliked customers, and ambiguous customer expectations) on job performance, extra-role customer service, and turnover intentions. These relationships were assessed using data gathered from frontline employees in the three- and four-star hotels in Cameroon. One-month time lag for data collection was used. The relationships among variables were tested using LISREL 8.30 through structural equation modeling. According to the results of this study, customer-related social stressors increase emotional exhaustion. Emotional exhaustion reduces job performance and extra-role customer service and exacerbates turnover intentions. In addition, customer-related social stressors influence job performance, extra-role customer service, and turnover intentions only through emotional exhaustion. In other words, emotional exhaustion has a full mediating role in this process. In light of the results given above, implications for managers are offered in this thesis. Moreover, limitations of the study and implications for future research are provided. Keywords: Cameroon; Customer-Related Social Stressors; Emotional Exhaustion; Hotel Employees; Job Performance; Turnover Intentions. ………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Bu tezin amacı, duygusal yorgunluk yoluyla müşteri kökenli stresin (orantısız müşteri beklentileri, sözlü müşteri saldırısı, belirsiz müşteri beklentileri ve hazzedilmeyen müşteriler) iş performansı, ekstra rol performansı ile işten ayrılma niyeti üzerindeki etkilerini inceleyen bir araştırma modelini geliştirip test etmektir. Bu ilişkiler Kamerun’da üç ve dört yıldızlı otellerde çalışan işgörenler vasıtasıyla değerlendirilmiştir. Veri toplama aralığı için belirlenen süre bir aydır. Değişkenler arası ilişkiler LISREL 8.30 istatistiki paket programı kullanılarak yapısal eşitlik modeliyle ölçülmüştür. Çalışmanın bulgularına göre, müşteri kökenli stres duygusal yorgunluğu artırmaktadır. Duygusal yorgunluk ise, iş performansı ile ekstra rol performansını düşürmekte ve işten ayrılma niyetine ivme kazandırmaktadır. Buna ilaveten, müşteri kökenli stres iş performansı, ekstra rol performansı ile işten ayrılma niyetini sadece duygusal yorgunluk üzerinden etkilemektedir. Bir diğer deyişle, duygusal yorgunluk tam bir aracı değişken görevini görmektedir. Tezde, yukarıda belirtilen bulgular ışığında, yöneticilere yönelik önerilere yer verilmiştir. Ayrıca, çalışmanın sınırları ve gelecek araştırmalar için belirlemeler üzerinde durulmuştur. Anahtar Kelimeler: Duygusal Yorgunluk; İş Performansı; İşten Ayrılma Niyeti; Kamerun; Müşteri Kökenli Stres; Otel Çalışanları.
Description: Master of Science in Tourism and Hospitality Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, Dept. of Tourism and Hospitality Management, 2012. Supervisor: Prof. Dr. Osman M. Karatepe.
URI: http://hdl.handle.net/11129/1589
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Tourism

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Nkendong.pdf480.01 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback