|
EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Civil Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/159
|
Title: | Inelastic Performance and Economical Assessment of Concentrically Braced Steel Frames by Nonlinear Static (Pushover) Analysis |
Authors: | Farzam, Arash |
Keywords: | Civil Engineering Composite Construction Earthquake Resistant Design |
Issue Date: | 2009 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) |
Citation: | Farzam, Arash. (2009). Inelastic Performance and Economical Assessment of Concentrically Braced Steel Frames by Nonlinear Static (Pushover) Analysis. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Civil Engineering, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | ABSTRACT: Concentric bracing system is one of the most economical systems being used to
provide lateral stability for steel structures during earthquake by inelastic behavior. Although inelastic response of structures is affected by their height and structural system, these issues are not considered for the design of concentrically braced frames (CBFs) in the current design codes. The previous research work on the economical comparison of steel bracing systems has compared their elastic response only, regardless of their plastic range. This work is aimed to study the inelastic
behaviors and compare the weights of different CBFs (X-, V-, Inverted V- and Diagonal braced frames) in order to supply comprehensive information for design procedures. Inelastic responses of the 4-, 8- and 12-story X-, V-, Inverted V- and Diagonal braced frames were assessed by the nonlinear static (pushover) analysis mainly based on FEMA 440 (2005). A new methodology was proposed for the economical comparison of the frames (subtracting the weight of a benchmark frame from the frame weights to calculate the pure bracing system weight) to overcome the inaccuracy of the procedures being used by the previous studies (using the total frame weight instead of the bracing system weight). By conducting pushover analysis, it was found that the failure progress of all the
frames was mainly due to the buckling of compression bracing members, but with some differences due to story height and frame type. Diagonal, Inverted V-, X- and V-braced frames generally have the highest to the lowest initial, elastic and postiv yield stiffness respectively. The changes in nonlinear responses of the frames due to the changes in the story height follow special and predictable rules and are generally has less effective on the results than the frame type. V-braced frame was found to have the highest target displacement point. V-, Inverted V-, X- and Diagonal braced frames were found to be in order the lightest to the heaviest systems. The available economical comparison methodology for the bracing system was found to seriously undermine the differences among the results of the comparison whilst the methodology proposed in this work was observed to give more reliable results. By estimating the energy dissipation per weight of all frames from the obtained results, it was observed that Inverted V-bracing system is the most efficient type for 4-story frames; V-bracing system is the most efficient for 12-story frames; X- and Diagonal bracing systems are the third and fourth efficient bracing systems respectively.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Deprem esnasında, esnek olmayan davranısı ile çelik yapılara yanal stabiliteyi en ekonomik bir sekilde saglayabilen sistem Ortak Merkezli Destekleme sistemidir. Yapıların esnek olmayan davranıslarının yapı yükseklikleri ve yapı sisteminden etkilendigi bilinmekle birlikte bu konular günümüz tasarım kodlarında Ortak Merkezli Destekleme sistemleri için kullanılmamaktadır. Çelik baglantı sistemlerinin ekonomik yönden karsılastırması ile ilgili yapılmıs geçmis arastırmalar bu sistemlerin esnek davranıslarını incelemis ve plastik davranıslarını gözardı etmistir. Bu çalısmanın amacı farklı Ortak Merkezli Destekleme sistemlerinin (X-, V-, Ters V- ve Diagonal baglanmıs çerçevelerde) esnek olmayan davranıslarını inceleyerek tasarım kodlarına kapsamlı bilgi saglamaktır. Bu arastırmada 4-, 8- ve 12katlı, X-, V-, Ters V ve Diagonal baglantılı çerçevelerin FEMA 440 (2005)’e göre linear olmayan statik (öteleme) analizi kullanılarak esnek olmayan davranısını incelemektir. Daha önce yapılan arastırmalarda görülen anomalilerden dolayı çerçevelerin ekonomik açıdan karsılastırmaları için yeni bir yaklasım önerilmistir. Öteleme analizi yaparken elde edilen sonuçlarda tüm çerçevelerin kırılmasının nedeni baskı altında olan baglantı elemanlarının burkulması oldugu yönündedir, fakat bu kat tipi ve çerçeve tipine göre de farklılıklar gösterir. Diagonal, Ters V-, Xve V- baglantılı çerçeveler genelde sırası ile en yüksekten en düsüge, ilk esneklik ve akma sonrası sertlige sahipdirler. Çerçevelerin kat yükseklik degisiminden kaynaklanan ve linear olmayan davranısları özeldir ve tahmin edilebilir kuralları takip eder ve bu davranısın sonuçlar üzerindeki etkisi çerçeve tipinin etkisinden azdır. V- baglantılı çerçevenin en yüksek hedef sehim noktasına sahip oldugu anlasılmıstır. Sırası ile en hafiften en agıra baglantı sistemleri söyle sıralanabilir V-, Ters V-, Xve Diagonal baglantılar. Baglantı sistemleri için bu güne kadar var olan ekonomik karsılastırma metodlarının, karsılastırma sonuçları arasındaki farklılıkları ciddi bir sekilde zayıflattıgı, diger yandan bu çalısmada önerilen yöntemin daha güvenilir sonuçlar verdigi görülmüstür. Elde edilen sonuçlardan enerji dagılımının çerçeve agırlıgına olan dagılımı tahmin edilmis ve 4 katlı çerçevelerde Ters V-, 12 katlı çerçevelerde de V- sisteminin en randımanlı baglantı tipleri oldugu ve bunları daha düsük randımanlı olan X- ve Diagonal baglantı sistemlerinin takip ettiği gözlemlenmiştir. |
Description: | Master of Science in Civil Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering, 2009. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Müdürde Çelikağ. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/159 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|