DSpace
 

EMU I-REP >
08 Faculty of Arts and Sciences >
Department of Psychology >
Theses (Master's and Ph.D) – Psychology >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/1627

Title: Parental Educative Attitudes and Socioemotional Responses in Early Childhood
Authors: Ataş, Güler
Keywords: Psychology
Developmental Psychology
Parenting - Child rearing - Parent and child
Child development - Psychology
Child psychology
Emotions in children - Parents - Psychological aspects
Parental Attitude, Child Development, Socioemotional Response, Trait Anxiety, Parental Care, Father Support, Extended Family Support
Issue Date: Sep-2014
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Atas, Guler. (2014). Parental Educative Attitudes and Socioemotional Responses in Early Childhood. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Psychology, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: ABSTRACT: Parents shape their children‟s development in many different ways. Attitudes exhibited by parents are one of the principal ways. The present research primarily aimed to explore whether parental educative attitudes towards their children are associated with the children‟s socioemotional responses towards their parents as reported by Turkish Cypriot parents and secondly, to explore whether socioemotional responses of children is related to factors such as parental trait anxiety, parental care and social support provided by father to the mother and by the extended family to the parents. The sample consists of 54 mothers and 54 fathers of children aged between 12 and 48 months old. A questionnaire including the Turkish versions of the “Baby‟s Day Test” (Mertan, 1995), the “Trait Anxiety Inventory” (Oner & Le Compte, 1985) and the “Parental Bonding Instrument” (Kapçı & Küçüker, 2006) was used in data collection. The findings of the study suggest that parental educative attitudes towards their children are related to the children‟s socioemotional responses towards their parents. In other words, positive socioemotional responses of children increase as the parents exhibit positive educative attitudes. Keywords: Parental Attitude, Child Development, Socioemotional Response, Trait Anxiety, Parental Care, Father Support, Extended Family Support. ………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Ebeveynler çocuklarının geliĢimini çok farklı yollarla Ģekillendirir. Ebeveynler tarafından sergilenen tutumlar baĢlıca yollardan biridir. Bu çalıĢma öncelikli olarak ebeveynlerin çocuklara yönelik eğitici tutumlarının, çocukların ebeveynlere karĢı olan sosyoemosyonel tepkileriyle iliĢkili olup olmadığını, ikinci olarak ise çocukların sosyoemosyonel tepkilerinin, ebeveynlerin sürekli kaygı düzeyi, ebeveynlerin çocuk bakımına iliĢkin bağlanması ve eĢleri tarafından annelere ve geniĢ aile tarafından ebeveynlere sağlanan sosyal destek ile iliĢkili olup olmadığını araĢtırmayı amaçlamaktadır. Örneklem, 12 ile 48 ay aralığındaki 54 çocuğun anne ve babasından oluĢmaktadır. Veri toplamada, "Bebek Günlüğü Testi" (Mertan, 1995), "Sürekli Kaygı Envanteri" (Öner & Le Compte, 1985) ve "Anne Baba Bağlanma Ölçeği" (Kapçi & Küçüker, 2006) ölçeklerini içeren bir anket kullanılmıĢtır. ÇalıĢmanın bulguları, ebeveynlerin çocuklarına yönelik eğitici tutumlarının, çocukların ebeveynlerine karĢı olan sosyoemosyonel tepkileri ile iliĢkili olduğunu öne sürmektedir. Diğer bir deyiĢle, ebeveynlerin çocuklarına yönelik eğitici tutumları pozitif olduğunda çocukların da ebeveynlerine karĢı gösterdikleri sosyoemosyonel tepkileri pozitif olmaktadır. Anahtar Sözcükler: Ebeveyn Tutumu, Çocuk GeliĢimi, Sosyoemosyonel Tepki, Sürekli Kaygı, Çocuk Bakımı, Baba Desteği, GeniĢ Aile Desteği.
Description: Master of Science in Developmental Psychology. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology, 2014. Supervisor: Prof. Dr. Biran Mertan.
URI: http://hdl.handle.net/11129/1627
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Psychology

Files in This Item:

File Description SizeFormat
AtasGuler.pdf1.09 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback