|
EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/1658
|
Title: | The Impact of Employee Ownership on Job Satisfaction |
Authors: | Lukomskaya, Alexandra |
Keywords: | Business Administration Management - Employee participation Employees' representation in management - Labor productivity - Employee ownership - Job satisfaction Employee Ownership, Job Expectations, Job Satisfaction, Hospitality Industry, North Cyprus |
Issue Date: | Sep-2014 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Lukomskaya, Alexandra. (2014). The Impact of Employee Ownership on Job Satisfaction. Thesis (M.B.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | ABSTRACT: The research site of this study is a successful example of a workplace run by
employees in the Turkish Republic of Northern Cyprus. That is what makes it
attractive area of research. Despite the numerous studies conducted on the subject of
employee ownership, it is still appears to be an unexplored field. This study attempts
to reveal the impact of employee ownership on job satisfaction by analyzing the
expectations that employees have towards their job, and also examines the level of
job satisfaction and how these expectations affect job satisfaction.
In the study, 69 employees of Dome Hotel were interviewed, and the short form of
the Minnesota Satisfaction Questionnaire was employed as an instrument for
measuring expectations and satisfaction. Results of the study showed that overall
employees are quite satisfied working in the hotel, even though their expectations
are quite higher that their level of satisfaction. Employees are more satisfied with
extrinsic factors, rather than intrinsic. One of the findings, which is contrary to most
employee owned companies, that in this hotel employees are not given enough
authority for participating in decision-making process, which results in low job
satisfaction among employees. The reason for that might be hidden in the pressure
that managers are experiencing due to transfer of ownership.
Keywords: Employee ownership, Job expectations, Job satisfaction, Hospitality
industry, North Cyprus.
…………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Bu çalışmanın araştırma sitesi Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde personel
tarafindan işletilen bir kurumun başarılı bir örneğidir. Bu araştırmacı için bu olgu
cezbedici bir alan oluşturur. Çalışanları tarafından işletilen şirketler (yani çalışanlar
şirketin sahibidir) konusunda yapılan araştırma miktarına rağmen, hala
keşfedilmemiş bir alan olarak görünür. Bu araştırma, çalışanların işe karşı
beklentilerini analiz ederek, bunun iş memnuniyeti ve personelinin mülkiyet etkisini
ortaya çıkarmaya hedefler, ve bunun yanında da çalışma memnuniyetinin bir
personelin işten beklentilerini nasıl etkilediğini ortaya çıkarmayı çalışır.
Dome Otel’in 69 çalışanı ile görüşülmüştür. Çalışmada, Minnesota Memnuniyet
Ölçeği’nin kısa formu personelin beklentilerini ve memnuniyetini ölçmek için bir
araç olarak kullanılmıştır. Sonuçlar genelde çalışanların beklentileri iş memnuniyet
düzeyinden oldukça yüksek olduğunu ortaya çıkarsa bile, otelde çalışanın oldukça
memnun olduğunu de gösterdi. Çalışan içselden ziyade daha dışsal faktörler ile daha
memnundur. Bu araştırmanın başka bir sonucu da personel tarafında işletilen
şirketlerde yapılan daha önceki çalışmalarda farklı bir bulguyu ortaya çıkardı. Otel
çalısanlara karar verme sürecinde yeterince yetki verilmediği için personelde düşük
iş memnuniyeti gözlenmektedir. Bunun nedeni, şirket mülkiyet işlemin gizlenmiş
olmasından kaynaklanabilir .
Anahtar Kelimeler: Çalışan sahipliği, İş beklentileri, İş doyumu , Konaklama
endüstrisi, Kuzey Kıbrıs. |
Description: | Master of Business Administration. Thesis (M.B.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2014. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Turhan Kaymak. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/1658 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|