DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/1707

Title: Fen ve Teknoloji Dersinde İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımının Akademik Erişi ve Öğrenci Tutumlarına Etkisi
Authors: Meder, Eray
Keywords: Eğitim Bilimleri
Grup Çalışması - Eğitim
İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımı, Fen ve Teknoloji Öğretimi, Akademik Erişi, Tutum
Issue Date: Oct-2014
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Meder, Eray. (2014). Fen ve Teknoloji Dersinde İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımının Akademik Erişi ve Öğrenci Tutumlarına Etkisi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs.
Abstract: ABSTRACT: The purpose of this study was to investigate the effects of cooperative learning on the student’s achievement and attitudes in secondary level Science and Technology lessons. It is also intended to identify the opinions of students about the cooperative learning techniques used. The sample of this study comprised 60 students attending 7th grade in different classes in Çanakkale Secondary School using the random selection method, one of the classes was determined to be the experimental group, the other as the control group. The subjects in the experimental group were taught by a teacher using cooperative learning and the subjects in the control group were taught by another teacher using the traditional instruction. The study was carried out for six weeks in each group on “Human and environment” and “Light” units from the seventh grade curriculum. The data for the study were collected by administering the “Human and environment” and “Light” units achievement test, Science and Technology attitude scale as pre test and post test. Moreover, students’ opinions about cooperative learning in the experimental group were collected by the use of opinions scale at the end. All the data obtained from the achievement test, attitudes scale and the opinions scale were entered on to SPSS statistical package program. Descriptive statistics and t test were run for answering the research questions. According to the results of this study, there was a statistically significant achievement mean score difference between the control group and experimental group which is in favor of experimental group was found. The cooperative learning method practiced in experimental group turned out to be more effective compared to the traditional method practiced with the control group in enhancing attitudes toward Science and Technology lessons. The students opinions about the cooperative learning method practiced were positive. Key Words: Cooperative learning teaching, science and technology, academic achievement, attitude. ………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Araştırmanın amacı, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Fen ve Teknoloji (FT) programı öğretme sürecinde işbirlikli öğrenme yaklaşımı yöntem ve teknikleriyle öğrencilerin FT tutum ve FT akademik erişi etkilerini araştırmaktır. Bunun yanında uygulanan işbirlikli öğrenme yaklaşımı ile ilgili öğrenci görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın örneklemini, 2013–2014 öğretim yılında Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Gazimağusa ilçesi merkezinde Çanakkale Ortaokulu, yedinci sınıfta öğrenim gören toplam 60 öğrenci oluşturmaktadır. Şubelerden biri deney grubu, diğeri kontrol grubu olarak rastgele örnekleme yöntemi ile yarı deneysel desende belirlenmiştir. Dersler deney grubunda işbirlikli öğrenme yaklaşımı yöntem ve teknikleriyle, kontrol grubunda ise geleneksel (öğretmen merkezli) öğretim yöntemi ile Fen ve Teknoloji ders öğretmenleri tarafından işlenmiştir. Çalışma, tüm gruplarda yedinci sınıf Fen ve Teknoloji dersi programında yer alan “İnsan ve Çevre”, “Işık” ünitelerindeki konularda, 6 hafta süresince gerçekleştirilmiştir. Fen ve Teknoloji akademik erişi testi (FTAET) bu üniteler kapsamında hazırlanmıştır. Bu testle beraber Fen ve Teknoloji tutum ölçeği (FTTÖ) deney ve kontrol gruplarına ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Uygulama sonunda işbirlikli öğrenme öğrenci görüş ölçeği (İÖGÖ) deney grubuna uygulanmıştır. FTAET, FTTÖ ve İÖGÖ analizleri SPSS 16 paket programı kullanılarak yapılmıştır. Araştırma sorularını yanıtlamak için betimsel istatistik ve t testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, FT dersinde, deney grubunda uygulanan işbirlikli öğrenme yaklaşımının, kontrol grubuna uygulanan geleneksel öğretmen merkezli öğretime göre akademik erişi ve FT dersi ile ilgili tutumlarını artırmada daha etkili olduğu bulunmuştur. Deney grubu öğrencilerinin uygulanan işbirlikli öğrenme yaklaşımına ilişkin görüşleri olumlu olmuştur. Anahtar Kelimeler: işbirlikli öğrenme yaklaşımı, fen ve teknoloji öğretimi, akademik erişi, tutum.
Description: Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Eğitim Programları ve Öğretim Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakultesi, 2014. Tez Danışmanı: Yard. Doç. Dr. Ali Sıdkı Ağazade.
URI: http://hdl.handle.net/11129/1707
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
MederEray.pdf857.2 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback