|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/1743
|
Title: | Bullying Scale Development for Higher Education Students: North Cyprus Case |
Authors: | Doğruer, Nazan |
Keywords: | Educational Sciences Bullying - Universities - Cyprus, North Bullying - Scale Development - Higher Education Students scale development, bullying, age, gender, faculty, country, factor analysis |
Issue Date: | Mar-2015 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Dogruer, Nazan. (2015). Bullying Scale Development for Higher Education Students: North Cyprus Case. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | ABSTRACT: Bullying has been investigated since the 1970s and currently it is examined in the views of bully, victims and bystanders. Bullying is a concept mostly considered with younger ages such as children and adolescents. Mobbing, bullying at workplace, is another concept that deals with bullying at workplaces of adults. However, bullying in higher education is not emphasized enough. Even though there is evidence which
shows the prevalence of bullying behavior among university students, still yet there
is no scale measuring bullying behaviors of university students. Having a valid and
reliable scale should be the starting point for examining bullying at universities. It is
undeniable that statistical results are helpful to raise awareness among all three
parties who are university administration, staff and students. Therefore, this study
aims to fill this gap in the field as an attempt to design a scale that can be helpful to
measure different aspects of bullying among university students in the North Cyprus
context. In the first phase of the study, an instrument which deals with all aspects (bully,
victim, bystander) of bullying among university students was developed. While
developing the instrument, pilot studies were conducted. After each of the first two
pilots, exploratory factor analyses were conducted. After the final (third) study,
firstly exploratory and then confirmatory factor analyses were conducted. At the end,
an instrument with three dimensions (bully, victim and bystander) was developed.
Each dimension of the instrument has three subscales (cyber, verbal and emotional)
which are examined with respect to how the university students differ in terms of the
variables of gender, age, nationalities and faculties. The results of the study reveal that bullying exists in higher education, particularly in the case of North Cyprus context; thus, it is suggested to be taken into consideration seriously. Considering the gender and age of the participants, there is no statistically significant difference found, except for the 18-year-old bully students. Also, the results indicate statistically significant differences for the variables of nationalities and faculties with respect to all three bully, victim and bystander status of the
participants. Consequently, similar studies are suggested to be conducted in higher
education institutions in other contexts to see whether similar results will be
obtained. Moreover, intervention programs can be advised particularly for the
students who suffer from bullying in order to avoid the negative effects in the long
term. Keywords: scale development, bullying, age, gender, faculty, country, factor
analysis.
…………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Akran zorbalığı 1970lerden beri araştırılmaktadır ve günümüzde zorba, kurban ve
görgü tanığı olmak üzere üç değişik açıdan incelenmektedir. Akran zorbalığı kavramı
çoğunlukla çocuk ve ergenlerin oluşturduğu daha genç yaşlarda ele alınmıştır.
Mobbing, iş yeri zorbalığı, yetişkinlerin iş yerinde maruz kaldığı başka bir zorbalık
kavramıdır. Ancak, yükseköğrenimdeki akran zorbalığı yeterince vurgulanmamıştır.
Hatta, üniversite öğrencileri arasında akran zorbalığının var olduğunu gösteren
ipuçları olsa da halen üniversite öğrencilerinin akran zorbalığı davranışlarını ölçen
bir ölçek geliştirilmemiştir. Üniversitelerdeki akran zorbalığını incelemede başlangıç
noktası geçerli ve güvenilir bir ölçeği geliştirilmesi olmalıdır. İstatistiksel sonuçların
üniversite idaresi, çalışanları ve öğrencilerinden oluşan üç grupta farkındalık
yaratmaya yardımcı olduğu yadsınamaz. Bu yüzden bu çalışma bu alandaki boşluğu
doldurmak için Kuzey Kıbrıs bağlamında üniversite öğrencileri arasında yer alan
akran zorbalığını ölçmeye yardımcı olacak bir ölçek geliştirmeyi amaçlamaktadır.
Çalışmanın birinci aşamasında üniversite öğrencileri arasındaki akran zorbalığını her
üç açıdan da (zorba, kurban, görgü tanıkları) ortaya çıkaracak bir ölçek geliştirmek
amaçlanmıştır. İlk iki pilot uygulamanın her birinden sonra açımlayıcı faktör
analizleri uygulanmıştır. Sonuncu (üçüncü) çalışmanın ardından önce açımlayıcı
daha sonrada doğrulayıcı faktör analizleri uygulanmıştır. Sonunda, üç boyutlu
(zorba, kurban, görgü tanıkları) bir ölçek geliştirilmiştir. Üniversite öğrencilerinin
cinsiyet, yaş, uyruk ve fakülte değişkenleri arasındaki farklılığı incelemek için
ölçeğin her bir boyutunun üç alt ölçeği (siber, sözel ve duygusal) bulunmaktadır.
Çalışmanın sonuçları yükseköğretimde, özellikle de Kuzey Kıbrıs bağlamında, akran
zorbalığının var olduğunu ortaya çıkarmıştır; böylece konun ciddiye alınması
önerilmektedir. Katılımcıların cinsiyet ve yaşları göz önünde bulundurulduğunda 18
yaşındaki zorba öğrenciler haricinde herhangi manidar bir fark bulunmamıştır.
Ayrıca, sonuçlar uyruk ve fakülteye göre katılımcıların zorba, kurban ve görgü
tanıklıklarına göre istatistiksel olarak manidar bir fark ortaya koymuştur. Bundan
dolayı, benzer sonuçların elde edilip edilmeyeceğini görebilmek için başka
bağlamlardaki yükseköğrenim kurumlarında da benzer çalışmaların yapılması
önerilmektedir. Ayrıca, akran zorbalığından muzdarip öğrencilere, uzun vadeli
olumsuz etkilerini önlemek için müdahale programları önerilebilir.
Anahtar Kelimeler: ölçek geliştirme, akran zorbalığı, yaş, cinsiyet, fakülte, uyruk,
faktör analizi. |
Description: | Doctor of Philosophy in Educational Sciences. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Educational Sciences, 2015. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Hüseyin Yaratan. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/1743 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|