DSpace
 

EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Mechanical Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Mechanical Engineering >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/1750

Title: Muffler Design by Noise Transmission Loss Maximization
Authors: Kermani, Milad
Keywords: Mechanical Engineering
Motors - Mufflers - Design and construction
Noise Transmission Loss, Geometry Modification Concept, Narrow Band Frequency, Design, Muffler, Silencer, Transfer Matrix Method, Genetic Algorithm
Issue Date: Feb-2015
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Kermani, Milad. (2015). Muffler Design by Noise Transmission Loss Maximization. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Mechanical Engineering, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: ABSTRACT: The reduction of the emitted noise pollution from the exhaust system of engines is a real challenge for various industries. At this regard, mufflers have been used to reduce the transmitted noise from the engine of vehicles into the surrounding environment. Mufflers are designed to reflect the sound waves produced by the engine in such a way that they partially cancel themselves out. Noise transmission loss performance in muffler depends on its geometry. Therefore, maximization of noise transmission loss in mufflers using shape modification concept is an important research area. In this research, three approaches have been followed for the maximization of noise transmission loss in mufflers by using of shape modification concept. To begin, Three-point method is used to calculate the transmission noise loss for a muffler. The effect of geometry of muffler on the maximization of noise transmission loss over the 1/3 octave band and the hole frequency range, are investigated. The same procedure is repeated by using of Transfer-Matrix Method for the calculation of noise transmission loss. The diameters and lengths of in-, out-takes and silencer are considered as the design variables. Finally, the optimum shape of muffler based on the considered design variables for having maximum noise transmission loss is searched by genetic algorithm method. Keywords: Noise Transmission Loss, Geometry Modification Concept, Narrow Band Frequency, Design, Muffler, Silencer, Transfer Matrix Method, Genetic Algorithm. ………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Motorların eksoz sistemlerinden yayılan gürültü kirliliğinin azaltılması muhtelif endüstriler için gerçek bir sorundur. Bu bağlamda araç motorlarından çevreye yayılan gürültüyü azaltmak için susturucular kullanılmaktadır. Susturucular motordan gelen ses dalgalarını yansıtarak dalgaların birbirlerini kısmen yok edecek şekilde tasarlanırlar. Susturucudaki gürültü iletim kaybı performansı susturucunun geometrisine bağlıdır. Bu nedenle, şekil modifikasyonları konsepti ile susturuculardaki gürültü iletim kaybının maksimizasyonu önemli bir araştırma alanıdır. Bu araştırmada şekil değiştirme konsepti kullanılarak susturuculardaki gürültü iletim kaybı maksimizasyonu için üç yaklaşım ortaya konulmuştur. Öncelikle, susturucudaki gürültü iletim kaybını hesaplamak için Üç-nokta metodu kullanıldı. Susturucu geometrisinin 1/3 oktav bandı üzerinde ve tüm frekans aralığındaki gürültü iletim kaybının maksimizasyonu üzerine olan etkisi araştırıldı. Ayni prosedür Transfer-Matris Metodu ile tekrarlanılarak gürültü iletim kayıpları hesaplandı. Susturucunun giriş-çıkış çap ve uzunluğu tasarım değişkenleri olarak kabul edildi. Son olarak, tasarım değişkenlerine göre maksimum gürültü iletim kaybı için, susturucunun optimum şekli „Genetik Algoritma Yöntemi‟ ile araştırıldı. Anahtar Kelimeler: Gürültü iletim kaybı, Geometri Modifikasyon Konsepti, Dar Bant, Frekans, Tasarım, susturucu, Matris Yöntemi, Genetik Algoritma.
Description: Master of Science in Mechanical Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Mechanical Engineering, 2015. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Mostafa Ranjbar.
URI: http://hdl.handle.net/11129/1750
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Mechanical Engineering

Files in This Item:

File Description SizeFormat
KermaniMilad.pdf1.56 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback