|
EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Civil Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/1798
|
Title: | Numerical investigation on lateral deflection of single pile under static and dynamic loading |
Authors: | Rahemi, Negar |
Keywords: | Civil Engineering Structural Dynamics Finite Element Method Lateral Deflection Single Pile Slenderness Ratio Ricker Wavelet |
Issue Date: | Jul-2012 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Rahemi, Negar. (2012). Numerical investigation on lateral deflection of single pile under static and dynamic loading. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Civil Engineering, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | ABSTRACT: In this thesis a 3D nonlinear analysis was performed to study the lateral deflection of single pile with different slenderness ratios (L/D) under static and dynamic loading. Different models of pile, soil and loading have been simulated, and the lateral
deflections were studied considering elastic, elasto-plastic and dynamic models of
the soil. For seismic load modeling Ricker wavelet was used. 3D finite element
method was applied for numerical modeling and the ABAQUS program version
6.11was utilized to evaluate the lateral deflection of pile.
It was concluded that one of the most effective parameters on lateral deflection of
pile is slenderness ratio; the pile length has more influence on increasing the lateral
deflection. Furthermore, the lateral deflections versus depth along pile length at the
same slenderness ratio revealed that the piles with bigger diameters exhibited less
lateral deflections, which might be attributed to the increase in the surface area and
hence the skin friction between pile and soil.
Keywords: Finite Element Method, Lateral deflection, Single Pile, Slenderness
Ratio, Ricker Wavelet.
…………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ:Bu tez çalışmasında 3D nonlinear statik ve dinamik analiz yöntemleri ile yanal
yükler altında kazık temelin narinlik katsayısının (L/D) yanal deplasmanlara etkisi
çalışılmıştır. Farklı kazık, zemin ve yükler modellenmiş ve bunların yanal harekete
etkisi irdelenmiştir. Zemin elastik, elastoplastik ve dinamik modellerle simüle
edilmiştir. Sismik etkiyi yaratabilmek içinse, sismik modellemede sıklıkla kullanılan
ve band-sınırlı bir frekans içeriği olan Ricker dalgacığı kullanılmıştır. 3D modelleme
sonlu elemanlar yöntemi ile ABAQUS yazılımı kullanılarak değerlendirilmiştir.
Sonuç olarak yanal deplasmanlar üzerinde en büyük unsurun narinlik katsayısı
olduğu ve bu katsayı sabit tutulup kazık boyu ve çapı değiştirildiği zaman, boyunun
artmasının yanal deplasmanları artırırken, çapının artmasının ise yanal deplasmanları
düşürdüğü gözlemlenmiştir. Ayrıca, çapın artması ile kazık yüzey alanının arttığı ve
dolayısıyla sürtünme direncinin de artmasından dolayı yanal deplasmanlarda azalma
olduğu sonucuna varılmıştır. Keywords: Sonlu elemanlar yöntemi, Yanal deplasman, Tek kazık, Narinlik katsayısı, Ricker dalgacığı. |
Description: | Master of Science in Civil Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering, 2012. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Huriye Bilsel. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/1798 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|