|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/1848
|
Title: | Attitudes, Motivation And Anxiety Of Young EFL Learners |
Authors: | Uluçaylı, Emine |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) English Language - Study and teaching - Foreign speakers - Motivation Motivation in Education Attitude Motivation Anxiety Primary School Secondary School Foreign Language Learning |
Issue Date: | Aug-2012 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Ulucayli, Emine. (2012). Attitudes, Motivation And Anxiety Of Young EFL Learners. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | ABSTRACT: The researcher conducted her study in the very east part of Cyprus, Dipkarpaz. The study was conducted with fifty nine primary school children and one hundred and three secondary school students in order to find out Dipkarpaz Primary School and
Dipkarpaz Recep Tayyip Erdoğan Secondary School students’ attitudes towards
learning English, their motivational levels, their motivational orientations and their
anxiety levels in learning English. This study also examined the involvement of
parents in their children’s English language learning process. The adapted version of
the original International Attitude/Motivation Test Battery by R. C. Gardner (2004)
and adapted version of Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) by
Horwitz et al. (1986) were used as instruments in this study. In addition to the
adapted versions of the two questionnaires, four open-ended questions and seven
interview questions were written by the researcher. The interview was done with
twelve students from Dipkarpaz Primary School and twelve students from Dipkarpaz
Recep Tayyip Erdoğan Secondary School in order to enrich the results. Face to face
interviews were audio-taped and then transcribed and translated into English by the
researcher. The data of the questionnaire was analyzed by using SPSS 15. And,
keywords were selected and categorized by the researcher by examining open-ended
questions and interview results. The questionnaire, interview and open-ended
question results revealed that students’ attitudes towards learning English, towards
the English language learning context are positive and they have high levels of
motivation in learning English which is crucial. In terms of motivational orientation,
both the primary school students and secondary school students are both
instrumentally and integratively motivated in learning English. Besides these, both of
the schools’ students have moderate level of anxiety. In addition, in terms of anxiety
level, there wasn’t any significant difference between the two schools as their mean
scores are relatively same.
Keywords: attitude, motivation, anxiety, primary school, secondary school, foreign
language learning.
…………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Araştırmacı bu çalışmayı Kıbrıs’ın en doğusu olan Dipkarpazda gerçekleştirmiştir.
Dipkarpaz İlkokulu’ndan elli dokuz öğrencinin ve Dipkarpaz Recep Tayyip Erdoğan
Ortaokulu’ndan yüz üç öğrencinin katılımıyla öğrencilerin İngilizce öğrenmeye
yönelik tutumları, motivasyon seviyeleri, motivasyon çeşitleri ve kaygı düzeyleri bu
çalışmayla araştırılmıştır. Bu çalışma aynı zamanda ailelerin çocuklarının İngilizce
öğrenmedeki katılımlarını da incelemektedir. Gardner (2004) tarafından geliştirilen
Tutum Motivaston İndeksi ve Horwitz (1986) tarafından geliştirilen Yabancı Dil
Sınıf Kaygısı Ölçeği yapılacak çalışmaya göre uyarlanıp kullanılmıştır. Uyarlanmış
anketlere ek olarak, dört adet yorum sorusu ve yedi adet röportaj sorusu araştırmacı
tarafından yazılmıştır. Yorum soruları anketlerin en sonuna yerleştirilmiş olup,
öğrencilere anketteki maddelere ek olarak eklemek istedikleri bilgileri eklemelerine
şans vermek amacıyla konulmuştur. Sonuçları zenginleştirmek amacıyla on iki
Dipkarpaz İlkokulu ve on iki Dipkarpaz Recep Tayyip Erdoğan Ortaokulu
öğrencisiyle röportaj gerçekleştirilmiştir. Yüzyüze yapılan röportajlar ses kaydına
alınıp, daha sonra araştırmacı tarafından yazıya dökülüp İngilizceye çevrilmiştir.
Anketten alınan bilgiler SPSS 15 kullanılarak analiz edilmiştir. Ayrıca, dört yorum
sorusundan ve röportajdan edinilen sonuçlardan anahtar kelimeler bulunup kategori
haline getirilmiştir. Anket, röportaj ve yorum sorularından çıkarılan sonuçlara göre,
öğrencilerin İngilizce öğrenmeye yönelik ve İngilizce öğrenme ortamına yönelik
tutumlarının pozitif olduğu bulunmuş olup, İngilizce öğrenmedeki motivasyonlarının
da yüksek olduğu saptanmıştır. Motivasyon türü açısından hem ilkokul hem de
ortaokul öğrencilerinin İngilizce öğrenirken her iki motivasyon türüne de,
bütünleyici güdülenme ve araç güdülenmesine, sahip oldukları bulunmuştur. Bu sonuçlara ek olarak, her iki okuldaki öğrencilerin orta düzeyde kaygı seviyesine
sahip oldukları bulunmuştur. Her iki okulun da kaygı düzeyi açısından ortalamaları
hemen hemen aynı olduğundan dolayı kaygı düzeylerinde herhangi bir istatistiksel
fark bulunmamıştır.
Anahtar Kelimeler: tutum, motivasyon, kaygı, ilkokul, ortaokul, yabancı dil
öğrenimi. |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2012. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Naciye Kunt. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/1848 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|