DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/2293

Title: An Overview of Capital Structure of Tourism Companies Listed in Borsa Istanbul (BIST)
Authors: Adaoğlu, Cahit
Sheshangosht, Sina
Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Department of Banking and Finance
Keywords: Banking and Finance
Banking and Finance -Turkey
Stock Exchanges - Istanbul (Turkey)
Tourism Corporations
Tourism Index
Borsa Istanbul
Capital Structure Analysis
XU100 Index
Performance Analysis
Turkey
Borsa Istanbul (BIST)
Issue Date: Jun-2015
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Sheshangosht, Sina. (2015). An Overview of Capital Structure of Tourism Companies Listed in Borsa Istanbul (BIST). Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Banking and Finance, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The optimal mix of capital structure has been an important task of managers in all corporations. A wrong decision may result in financial distress or bankruptcy. This is why analysis of capital structure is an important topic. As tourism plays a critical role in the Turkish economy, we examine the capital structure of tourism sector corporations traded in the Borsa Istanbul (BIST). We examine a sample of 11 tourism corporations. Based on the extracted data from the annual reports of corporations and the relevant databases, capital structure analysis is conducted. In addition, a performance analysis of price indices is carried out as a complement to the capital structure analysis. The findings of capital structure analysis reveal that the corporations in our sample have been financed mainly by equity. In addition, median values of total debt to total asset ratio for corporations in the sample range from 0.2 to 0.6. Median values of short-term debt to total debt ratio analysis reveal that Turkish tourism corporations prefer short-term debt financing to long-term ones due to the seasonality of tourism industry and unstable macroeconomic environment. The median values of annual interest coverage ratio also show that our sample corporations do not perform well financially to cover their debt obligations with their earnings before interest and tax (EBIT). The market index (XU100) and the tourism index follow the same trends but the up and down swings in the tourism index are relatively higher. Consequently, the tourism index is relatively more sensitive to the market conditions. Abnormal monthly returns analysis shows that tourism index has outperformed the market index in some periods while it has underperformed the market index in some other periods.
ÖZ: İdeal sermaye yapısı seçimi tüm şirket yöneticileri için önemli bir görevdir. Yanlış verilen bir karar finansal sıkıntıya veya iflasa neden olabilir. Bu nedenle şirketlerde sermaye yapısı önem teşkil etmektedir. Turizm sektörünün Türk ekonomisinde önemi büyüktür. Bu nedenle İstanbul Borsasında işlem gören 11 turizm şirketi bu çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Şirketlerin faaliyet raporlarına ve ilgili veri tabanlarından elde edilen verilere dayanarak sermaye yapısı analizleri uygulanmıştır. Buna ek olarak sermaye yapısı analizlerine tamamlayıcı olması amacıyla fiyat endekslerine performans analizleri uygulanmıştır. Sermaye yapısı analizleri sonucunda örneklemde yer alan şirketlerin çoğunlukla öz kaynak ağırlıklı finanse edildiği görülmektedir. Bununla birlikte örneklemde yer alan şirketlerin toplam borç-toplam varlıklar oranının medyan değerleri 0.2- 0.6 arasında değişmektedir. Kısa dönemli borç-toplam varlıklar oranının medyan değerleri sonucunda Türkiye’de bulunan turizm şirketlerinin kısa vadeli finansmanı tercih ettiği görülmektedir. Bunun nedeni ise turizm sektörünün mevsimselliği ve ülkedeki makroekonomik istikrarsızlık olarak görülmektedir. Yıllık faiz karşılama oranının medyan değerlerine bakıldığında ise şirketlerin faiz ve vergi öncesi gelirleriyle kısa vadeli borçlarını karşılayamadığı görülmektedir. Piyasa endeksi (XU100) ve turizm endeksi aynı eğilimleri göstermektedir fakat turizm endeksindeki dalgalanmaların piyasa endeksine göre daha fazla olduğu görülmektedir. Sonuç olarak turizm endeksi piyasa koşullarından daha fazla etkilenmektedir. Olağandışı aylık getiri analizleri bazı dönemlerde turizm endeksinin piyasa endeksinden daha iyi performans gösterdiğini bazı dönemlerde ise piyasa endeksinin daha iyi performans gösterdiğini göstermektedir.
Description: Master of Science in Banking and Finance. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Banking and Finance, 2015. Supervisor: Prof. Dr. Cahit Adaoğlu.
URI: http://hdl.handle.net/11129/2293
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
shesina.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback