DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/2373

Title: Viewing Foreign Language Teachers' Roles Through the Eyes of Teachers and Students
Authors: Vancı Osam, Ülker
Oktay, Yeşim Betül
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Department of English Language Teaching
TR219103
TR216777
Keywords: role perceptions
metaphors
philosophies of education
rol algıları
metaforlar
eğitim felsefeleri
Issue Date: 2013
Publisher: H. U. Journal of Education / Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Abstract: This study (both qualitative and quantitative in nature) examines the metaphors students at a university chose to describe the roles of foreign language teachers and compares metaphors chosen by teachers of English at the same university. Findings indicate that the same three roles (conductor, shopkeeper, and entertainer) were favored most by both the participating students and teachers though they were ranked differently. A deeper analysis of the primary metaphors chosen by the participants suggests that there is a significant discrepancy between teachers’ and students’ perceptions. While students preferred a learner-centered approach, teachers opted for a teacher-centered teaching. Implications for classroom practices indicate that teachers need to pay closer attention to their students’ needs, difficulties and interests.
ÖZET: Nitel ve nicel araştırma özelliği taşıyan bu çalışmanın amacı üniversite düzeyindeki bir grup öğrencinin yabancı dil öğretmenlerinin rol tanımlarıyla ilgili olarak seçtikleri metaforları ortaya koymak ve yine aynı ortamda görev yapan İngilizce öğretmenlerinin tercih ettikleri metaforlarla karşılaştırmaktır. Bulgulara göre, her iki katılımcı grubun en fazla tercih ettikleri ilk üç rol tanımı aynı olmakla birlikte (orkestra şefi, bakkal, şaklaban), birinci tercihlerinde farklılık olduğu görülmektedir. Bu metaforların derinlemesine yapılan analizinde, öğrenciler ile öğretmenlerin yabancı dil öğretmeninin rolüne ilişkin algılamalarında önemli bir ayrılık olduğu söylenebilir. Birinci tercihlerine göre öğrenci katılımcılar daha çok öğrenci-odaklı bir yaklaşımı tercih ederken, öğretmen katılımcıların daha fazla öğretmen-odaklı bir öğretim anlayışına sahip oldukları görülmektedir. Bu bulgulara dayanarak, öğretmenlerin, öğrencilerin yabancı dil öğrenirken karşılaştıkları güçlüklere, ilgi ve gereksinimlerine daha fazla eğilmelerinin gerekliliği vurgulanabilir. Anahtar sözcükler: rol algıları, metaforlar, eğitim felsefeleri
Description: The file in this item is the publisher version (published version) of the article.
URI: http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/makale_goster.php?id=266
http://hdl.handle.net/11129/2373
Appears in Collections:ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
VIEWING FOREIGN LANGUAGE TEACHERS’ ROLES THROUGH THE EYES OF TEACHERS AND STUDENTS.pdfPublisher Version573.16 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback