EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/2387
|
Title: | TÜRKİYE'DE KURVAZİYER TURİZMİ GELİŞTİRME ŞARTLARI |
Authors: | Erbilen, Süheyla Üçışık Kadıoğlu, Muhsin Enter Author's Faculty / Department. Example: Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Department of Elementary Education Enter Author's Faculty / Department. Example: Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Department of Elementary Education TR219101 |
Keywords: | Deniz Turizmi kurvaziyer |
Issue Date: | 2001 |
Publisher: | Marmara Coğrafya Dergisi |
Citation: | Üçışık S., Kadıoğlu M., 2001Türkiye'de Kruvaziyer Turizmi Geliştirme Şartları Marmara Coğrafya Dergisi Sayı: 3,s 83-92 İstanbul. |
Abstract: | Deniz turizmi olarak adlandırabileceğimiz kurvaziyer gemilerle yolcu
taşımacılığı ilk defa Albert Blain tarafından 1890da başlatılmıştır. Almanya'nın
1930yılında kurvaziyer gemilere devlet desteği sağlamasıyla kurvaziyer turizm
dünyada büyük bir gelişme göstermiştir.
Türkiye'de ilk kurvaziyer gemi işletmeciliği II. Dünya Savaşı'ndan
sonraki yıllarda "Ege" adlı liner yolcu gemisiyle başlamıştır. Ancak günümüzde
dahi Türk gemilerinin dizayn standartları düşük olduğu için gerçek anlamda
kurvaziyer gemi işletmeciliğinden söz edilemez. Türkiye'nin kurvaziyer yolcu
taşımacılığı yaptığı Îstanbul-Barcelona, İstanbul-Mısır; İstanbul-Hayfa
hatlarında zaman zaman talep azlığından seferler iptal edilmektedir. The passengers transportation on cruise lines, which is considered a form of marine tourism, was first started by Albert Blair in 1890. With the German governments supportfor cruise vessels in 1930, cruise lines flourished dramatically ali över the world. Cruise line business in Turkey started with a vessel named "EgeAegean" in the yearsfollomng the second world war. However, it is stili hard to say that thereis a mature cruise line business due to the inferior design standards öfTurkish vessels. It is not uncommon that journeys are canceled on Istanbul-Barcelona, Istanbul-Egypt and Istanbul-Haifa lines due to low
demand. Because of the unsuitability of the infrastructure of the ports for cruise
vessels, Turkey can not fully take advantage of Us natural beauties. |
Description: | The file in this item is the publisher version (published version) of the article. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/2387 |
Appears in Collections: | ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|