|
EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Computer Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Computer Engineering >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/239
|
Title: | The cone tessellation model for three-dimensional networks |
Authors: | Sarışın, Gözde |
Keywords: | Computer Engineering Wireless communication Systems Computer Networks Modelling - Three Dimensional Networks - Tessellation - Wireless Sensor Networks - Satellite Foot-Print |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) |
Citation: | Sarisin, Gozde. (2011). The Cone Tessellation Model for Three-Dimensional Networks. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Computer Engineering, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | ABSTRACT: Wireless terrestrial networks are usually designed in two dimensional plane, but in real life they form three dimensional space. For navy, air force and under water
applications, full connectivity and coverage are necessary to achieve good
surveillance. Coverage and connectivity issues become more important to achieve
full connectivity with less number of nodes. In three dimensional networks, node
placement strategy is one of the most important design problems.
In this thesis, main aim is to deploy the minimum number of nodes in an effective
way to get communication among nodes over a multi-hop path. Sensing range and
transmission range values are main factors for our calculations. The volumetric
quotient, which is the ratio of the transmission range (represented as the volume of
the shape) to the sensing range (represented as the volume of the shape’s
circumsphere) of each node, is used as the main measure of the placement strategy.
Researchers use polyhedrons to model three dimensional networks. As the
volumetric quotient increases, we need less number of nodes for full coverage.
The contribution of this research is finding a cone model which gives a higher
volumetric quotient than polyhedrons. The inspiration comes from satellite footprint.
The cone model was tessellated using 3Ds Max which is a modelling, animation and
rendering software. Cones are deployed in special manner that has no empty space
between nodes. So we can achieve full connectivity with cone model. We compared
our results with previous researches and we achieve better results in terms of
volumetric quotient and number of nodes needed compared to other models. Our
result achieved the minimum of transmission ranges for both axes. Best results found
in terms of maximum of minimum transmission ranges for u and v axes. This
research shows us we can achieve full coverage with using a shape rather than
polyhedrons.
Keywords: Modelling, three dimensional networks, tessellation, Wireless Sensor
Networks, satellite foot-print.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………ÖZ: Yeryüzündeki kablosuz ağlar genellikle 2 boyutlu olarak dizayn edilir ama gerçek hayatta 3 boyutlu bir alan oluştururlar. Askeri, hava ve su altı uygulamalarında iyi bir
gözlem yapabilmek için tam kapsama ve bağlantıya ihtiyaç vardır. Az sayıda sensör
kullanarak tam bağlantı sağlamada kapsama ve bağlantı önemli bir rol oynamaktadır.
3 boyutlu ağlarda en önemli dizayn problemlerinden biri sensörü yerleştirme
stratejisidir.
Bu tezdeki asıl amaç çoklu-sıçrama yolundaki bağlantıyı sağlamak için en az sayıda
sensörü en uygun şekilde yerleştirmektir. Algılama ve transfer alanı bizim
hesaplamalarımızın ana faktörleridir. Volumetrik katsayı her bir sensörün transfer
alanının algılama alanına bölümüyle bulunur, ki bu da yerleştirme stratejisinin ana
hesaplamasıdır. Araştırmacılar 3 boyutlu ağları modellemek için çok yüzlü olan 3
boyutlu şekilleri kullanmışlardır. Volumetrik katsayı arttıkça tam kapsamayı elde
etmek için daha az bağlantı noktasına ihtiyacımız olur.
Bu araştırmanın katkısı, koni modellinin çok yüzlü 3 boyutlu şekillerden daha
yüksek volumetrik katsayıya sahip olmasıdır. Fikir uydu ayak izinden ortaya
çıkmıştır. Koni modeli, bir modelleme, animasyon ve şekil çevirme programı olan
3Ds Max ile 3 boyutlu düzleme yerleştirilmiştir. Koniler özel bir strateji ile
yerleştirilmiş olup bağlantı noktaları arasında boşluk yoktur. Böylelikle tam
bağlantıyı koni modeliyle elde ettik. Sonuçlarımızı önceki araştırmalarla
karşılaştırdık ve volumetrik katsayı, gerekli olan bağlantı noktası sayısı, tüm eksenler
için minimum transfer alanı ve u ve w eksenlerinde minimum transfer alanında en iyi
sonuçları elde ettik. Bu araştırma bize tam bağlantıyı elde etmek için çok yüzlü 3
boyutlu şekiller yerine başka şekiller kullanılabileceğini gösterdi.
Anahtar kelimeler: modelleme, 3 boyutlu ağlar, kablosuz sensör ağları, uydu ayak
izi, Kelvin varsayımı, Kepler varsayımı |
Description: | Master of Science in Computer Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Computer Engineering, 2011. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Muhammed Salamah. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/239 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Computer Engineering
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|