|
EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/247
|
Title: | The Effects of Service Recovery Satisfaction on Consumers’ Behavioral Intentions: An Application in North Cyprus Five-Star Hotels |
Authors: | Ikponmwen, Eminejomo |
Keywords: | Business Administration Marketing Management Customer Services - Consumer Satisfaction - Hotel Industry - Cyprus, Northern Service Recovery Satisfaction - Five-Star Hotels - Overall Satisfaction - North Cyprus |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) |
Citation: | Ikponmwen, Eminejomo. (2011). The Effects of Service Recovery Satisfaction on Consumers’ Behavioral Intentions: An Application in North Cyprus Five-Star Hotels. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | ABSTRACT: The purpose of this study is to examine the effects of service recovery satisfaction on consumers’ behavioral intentions. A total of 500 questionnaires were developed to distribute to customers of five-star hotels in North Cyprus. The questionnaire had 27 questions on the effect of service recovery strategies on the recovery satisfaction of customers, the effect of the recovery satisfaction on trust, trust on overall satisfaction and the effect of overall satisfaction on positive word-of-mouth and revisit intentions. The questionnaire for this study made use of the work of Boshoff (2005), Maxham and Netemeyer (2002); Brown, Cowles, and Tuten (1996), Oliver and Swan (1989) Morgan and Hunt (1994); Wong and Sohal (2002) and Mattila (2001).
The findings of this study show that among the service recovery dimensions, atonement and tangibles do not have a positive effect on the service recovery satisfaction of customers. While a positive relationship exists between feedback, empowerment, explanation and communication on service recovery satisfaction. It was also found out that recovery satisfaction does have a positive effect on trust, which leads to overall customer satisfaction and triggers positive word-of-mouth and revisit intentions.
Keywords: Service recovery satisfaction, five-star hotels, overall satisfaction, North Cyprus.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Bu çalışmanın amacı hizmet iyleştirme çabalarının yarattığı memnuniyetin müşterilerin davranışları üzerindeki etkisini tespit etmektir. Bu amaçla geliştirilen anket Kuzey Kıbrıs‟taki beş yıldızlı otellerde 500 cevaplayıcı üzerinde uygulanmıştır. Ankette yer alan 27 yargı cümlesi ile hizmet iyleştirme stratejilerinin müşterilerin hizmet iyleştirme memnuniyetleri üzerindeki etkisi, bu memnuniyetin müşterilerin kuruma karşı olan güvenini nasıl etkilediği, bu güvenin genel memnuniyet üzerideki etkisi ve genel memnuniyet seviyesinin tekrar ziyaret etme ve tavsiye etme niyetleri üzerindeki etkisi araştırılmaya çalışılmıştır. Anketin geliştirilmesinde Boshoff (2005), Maxham ve Netemeyer (2002); Brown, Cowles, ve Tuten (1996), Oliver ve Swan (1989) Morgan ve Hunt (1994); Wong ve Sohal (2002) ve Mattila’nın (2001) çalışmalarından yararlanılmıştır.
Çalışmanın sonuçları geribesleme, yetkilendirme, açıklama ve iletişim gibi boyutların müşterilerin hizmet iyleştirme memnuniyeti üzerinde olumlu etkilerinin olduğu, özür dileme ve fiziksel özellikler boyutlarının ise olumlu etkilerinin olmadığını ortaya koymaktadır. Ayrıca hizmet iyleştirme memnuniyetinin güven üzerinde olumlu etki yarattığı, bununda genel memnuniyet seviyesini olumlu etkilediği ve genel memnuniyetinde tekrar ziyaret etme ve tavsiye etme niyetleri üzerinde olumlu etkisi olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Sözcükler: Hizmet iyleştirme memnuniyeti, beş yıldızlı oteller, genel memnuniyet, Kuzey Kıbrıs. |
Description: | Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2011. Supervisor: Prof. Dr. Halil Nadiri. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/247 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|