DSpace
 

EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Mechanical Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Mechanical Engineering >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/2543

Title: Noise Transmission Loss Maximization in Absorptive Muffler with Shells
Authors: Ranjbar, Mostafa
Alinaghi, Maryam
Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Department of Mechanical Engineering
Keywords: Mechanical Engineering
Mufflers -Automobiles - Motor Parts
Noise control
Absorptive muffler
noise transmission loss
sound absorbing material
shell
Issue Date: Jun-2015
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Alinaghi, Maryam. (2015). Noise Transmission Loss Maximization in Absorptive Muffler with Shells. . Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Mechanical Engineering, Famagusta: North Cyprus
Abstract: The reduction of the emitted noise pollution from the exhaust system of engines is a real challenge for various industries. At this regard, mufflers have been used to reduce the transmitted noise from the engine of vehicles into the surrounding environment. Mufflers are designed to reflect the sound waves produced by the engine in such a way that they partially cancel themselves out. Noise transmission loss performance in muffler depends on its geometry. Therefore, maximization of noise transmission loss in mufflers using shape modification concept is an important research area. In this M.Sc. study, maximization of noise transmission in mufflers is studied and investigated. A model is developed to present the absorptive muffler with shell. The muffler structure and its sound absorbing layer are modeled using shells elements. This model analyzes the muffler structure which has effects on the transmission loss (TL). The results are compared to a model without any absorbing layer. It indicates that the thickness and material type of absorbing layer have distinctive effects on the amount of noise transmission loss of muffler over a wide frequency range. ÖZ Motorların egzoz sisteminden yayılan gürültü kirliliğinin azaltılması, çeşitli endüstriler için gerçek bir meydan okumadır. Bu bağlamda içinde susturucular çevredeki ortama araç motoru iletilen gürültüyü azaltmak için kullanılmıştır. Susturucuları kısmen kendini iptal şekilde motor tarafından üretilen ses dalgalarının yansıtacak şekilde tasarlanmıştır. Susturucuda gürültü iletim kaybı performansı kendi geometrisine bağlıdır. Bu nedenle, şekil değiştirme kavramını kullanarak susturucu gürültü iletim kaybı maksimizasyonu önemli bir araştırma alanıdır. Bu Yüksek Lisans içinde Tez araştırması , susturucular gürültü iletim maksimizasyonu okudu ve incelenmiştir. Bir model kabuğu ile emme susturucu sunmak için geliştirilmiştir. Susturucu yapısı ve ses emici katmanı kabukları elemanları kullanılarak modellenmiştir. Bu model iletim kaybı ( TL ) üzerinde etkileri vardır susturucu yapısını analiz eder. Sonuç, her türlü emici tabakası olmayan bir model ile karşılaştırılır. Bu katman emici kalınlığı ve malzeme tipi geniş bir frekans aralığında susturucu gürültü iletim kaybının miktarına ayırt edici etkilere sahip olduğunu göstermektedir.
Description: Master of Science in Mechanical Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Mechanical Engineering, 2015. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Mostafa Ranjbar.
URI: http://hdl.handle.net/11129/2543
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Mechanical Engineering

Files in This Item:

File Description SizeFormat
AlinaghiMaryam.pdfThesis, Master1.46 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback