EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Mechanical Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Mechanical Engineering >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/2543
|
Title: | Noise Transmission Loss Maximization in Absorptive Muffler with Shells |
Authors: | Ranjbar, Mostafa Alinaghi, Maryam Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Department of Mechanical Engineering |
Keywords: | Mechanical Engineering Mufflers -Automobiles - Motor Parts Noise control Absorptive muffler noise transmission loss sound absorbing material shell |
Issue Date: | Jun-2015 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Alinaghi, Maryam. (2015). Noise Transmission Loss Maximization in Absorptive Muffler with Shells. . Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Mechanical Engineering, Famagusta: North Cyprus |
Abstract: | The reduction of the emitted noise pollution from the exhaust system of engines is a
real challenge for various industries. At this regard, mufflers have been used to
reduce the transmitted noise from the engine of vehicles into the surrounding
environment. Mufflers are designed to reflect the sound waves produced by the
engine in such a way that they partially cancel themselves out. Noise transmission
loss performance in muffler depends on its geometry. Therefore, maximization of
noise transmission loss in mufflers using shape modification concept is an important
research area. In this M.Sc. study, maximization of noise transmission in mufflers is
studied and investigated. A model is developed to present the absorptive muffler with
shell. The muffler structure and its sound absorbing layer are modeled using shells
elements. This model analyzes the muffler structure which has effects on the
transmission loss (TL). The results are compared to a model without any absorbing
layer. It indicates that the thickness and material type of absorbing layer have
distinctive effects on the amount of noise transmission loss of muffler over a wide
frequency range. ÖZ
Motorların egzoz sisteminden yayılan gürültü kirliliğinin azaltılması, çeşitli
endüstriler için gerçek bir meydan okumadır. Bu bağlamda içinde susturucular
çevredeki ortama araç motoru iletilen gürültüyü azaltmak için kullanılmıştır.
Susturucuları kısmen kendini iptal şekilde motor tarafından üretilen ses dalgalarının
yansıtacak şekilde tasarlanmıştır. Susturucuda gürültü iletim kaybı performansı kendi
geometrisine bağlıdır. Bu nedenle, şekil değiştirme kavramını kullanarak susturucu
gürültü iletim kaybı maksimizasyonu önemli bir araştırma alanıdır. Bu Yüksek
Lisans içinde Tez araştırması , susturucular gürültü iletim maksimizasyonu okudu ve
incelenmiştir. Bir model kabuğu ile emme susturucu sunmak için geliştirilmiştir.
Susturucu yapısı ve ses emici katmanı kabukları elemanları kullanılarak
modellenmiştir. Bu model iletim kaybı ( TL ) üzerinde etkileri vardır susturucu
yapısını analiz eder. Sonuç, her türlü emici tabakası olmayan bir model ile
karşılaştırılır. Bu katman emici kalınlığı ve malzeme tipi geniş bir frekans aralığında
susturucu gürültü iletim kaybının miktarına ayırt edici etkilere sahip olduğunu
göstermektedir. |
Description: | Master of Science in Mechanical Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Mechanical Engineering, 2015. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Mostafa Ranjbar. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/2543 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Mechanical Engineering
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|