EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/2560
|
Title: | Aile Yılmazlık Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerliği ve Güvenirliği |
Authors: | Kaner, Sema Bayraklı, Hatice Eastern Mediterranean University, Faculty of Eduactaion, Department of Educational Sciences TR214420 |
Keywords: | Yılmazlık Anne-Babalar Doğrulayıcı Faktör Analizi Geçerlik Ve Güvenirlik Resilience Parents Confirmatory Factor Analysis Reliability |
Issue Date: | 2010 |
Publisher: | Ankara Üniversitesi |
Citation: | Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim DergisiCilt: 11 Sayı: 2 Sayfa: 047-062 Yayın Tarihi: 2010 |
Abstract: | Bu çalışmanın amacı, anne-babaların yılmazlık algısını değerlendirmeyi amaçlayan Aile Yılmazlık
Ölçeğini-AYÖ geliştirilmektir. Araştırma grubu 524 anne-babadan oluşmaktadır (özel eğitim kurumlarında
eğitim alan 105 ve normal gelişim gösteren 419 çocuğun anne-babaları). 87 maddelik taslak form annebabalara
uygulanmış ve açımlayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi, madde-toplam korelasyonu, alt
ölçekler arası korelasyonlar gibi bir dizi geçerlik çalışması yürütülmüştür. Ayrıca, AYÖ’nın Beck Depresyon
Envanteri, Öğrenilmiş Güçlülük Ölçeği ve Ana-Babalık Yetkinliği Ölçeği ile korelasyonları da hesaplanmıştır.
Ölçeğin güvenirliği Cronbach alfa, Spearman-Brown iki yarı güvenirlik ve test-tekrar testgüvenirlik katsayıları yoluyla incelenmiştir. Analizler, 37 maddenin dört faktörde toplandığını ve AYÖ’ninpsikometrik özelliklerininyeterli olduğunu ortaya koymuştur. The purpose of this study is to develop Family Resilience Scale-FRS which aims to assess resilience
perceptions of the parents. The subjects are consisted of 524 parents (105 parents of children with disability and
419 parents of children with no-disability). A 87-item-draft form was administrated to the parents and a series of
validity analyses, such as exploratory and confirmatory factor analyses, inter-correlations between subscales,
item-total correlations were conducted. Also correlations between FRS and Beck Depression Inventory,
Rosenbaum’s Learned Resourcefulness Scale and Parental Self-Efficacy Scale were calculated. Reliability of
FRS was tested by Cronbach alpha, Spearman-Brown split-half, and test-retest coefficients. Results revealed
that FRS included 37 items under four factors and had adequate psychometric properties. |
Description: | The file in this item is the publisher version (published version) of the article. |
URI: | http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/39/1657/17702.pdf http://hdl.handle.net/11129/2560 |
Appears in Collections: | ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|