DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/2560

Title: Aile Yılmazlık Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerliği ve Güvenirliği
Authors: Kaner, Sema
Bayraklı, Hatice
Eastern Mediterranean University, Faculty of Eduactaion, Department of Educational Sciences
TR214420
Keywords: Yılmazlık
Anne-Babalar
Doğrulayıcı Faktör Analizi
Geçerlik Ve Güvenirlik
Resilience
Parents
Confirmatory Factor Analysis
Reliability
Issue Date: 2010
Publisher: Ankara Üniversitesi
Citation: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim DergisiCilt: 11 Sayı: 2 Sayfa: 047-062 Yayın Tarihi: 2010
Abstract: Bu çalışmanın amacı, anne-babaların yılmazlık algısını değerlendirmeyi amaçlayan Aile Yılmazlık Ölçeğini-AYÖ geliştirilmektir. Araştırma grubu 524 anne-babadan oluşmaktadır (özel eğitim kurumlarında eğitim alan 105 ve normal gelişim gösteren 419 çocuğun anne-babaları). 87 maddelik taslak form annebabalara uygulanmış ve açımlayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi, madde-toplam korelasyonu, alt ölçekler arası korelasyonlar gibi bir dizi geçerlik çalışması yürütülmüştür. Ayrıca, AYÖ’nın Beck Depresyon Envanteri, Öğrenilmiş Güçlülük Ölçeği ve Ana-Babalık Yetkinliği Ölçeği ile korelasyonları da hesaplanmıştır. Ölçeğin güvenirliği Cronbach alfa, Spearman-Brown iki yarı güvenirlik ve test-tekrar testgüvenirlik katsayıları yoluyla incelenmiştir. Analizler, 37 maddenin dört faktörde toplandığını ve AYÖ’ninpsikometrik özelliklerininyeterli olduğunu ortaya koymuştur.
The purpose of this study is to develop Family Resilience Scale-FRS which aims to assess resilience perceptions of the parents. The subjects are consisted of 524 parents (105 parents of children with disability and 419 parents of children with no-disability). A 87-item-draft form was administrated to the parents and a series of validity analyses, such as exploratory and confirmatory factor analyses, inter-correlations between subscales, item-total correlations were conducted. Also correlations between FRS and Beck Depression Inventory, Rosenbaum’s Learned Resourcefulness Scale and Parental Self-Efficacy Scale were calculated. Reliability of FRS was tested by Cronbach alpha, Spearman-Brown split-half, and test-retest coefficients. Results revealed that FRS included 37 items under four factors and had adequate psychometric properties.
Description: The file in this item is the publisher version (published version) of the article.
URI: http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/39/1657/17702.pdf
http://hdl.handle.net/11129/2560
Appears in Collections:ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
17702.pdfPublisher Version1.58 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback