|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/2561
|
Title: | Özel Gereksinimli Olan ve Olmayan Öğrencilerin Öğretmenlerinin Öz-Yetkinlik İnançları |
Other Titles: | Examining Teachers’ Self-Efficacy Beliefs of Students With and Without Special Needs |
Authors: | Kaner, Sema Eastern Mediterranean University, Faculty of Eduactaion, Department of Educational Sciences TR214420 |
Keywords: | General Education Special Education Teacher Self-Efficacy Belief Genel Eğitim Özel Eğitim Öğretmen - Eğitim ve Öğretim Genel eğitim, özel eğitim, öğretmen, özyetkinlik inancı |
Issue Date: | 2010 |
Publisher: | Ankara Üniversitesi |
Citation: | Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Cilt: 43 Sayı: 1 Sayfa: 193-127 Yayın Tarihi: 2010 |
Abstract: | Recently, the studies about teachers’ self-efficacy
beliefs have been grown in the literature. However, teachers’ sense of
efficacy of children with special needs have been searched less. In this
study, self-efficacy beliefs teachers’who work with students with and
without special needs were investigated in terms of some demographic
varables by using an instrument developed for Turkey. Participants of
this study were teachers working with disabled and nondisabled
children (N= 234). Of the participants, 133 %56.8) were special
education teachers while 101 (%43.2) were general education
teachers. Means and stardart deviations of the teachers’ age were
37.16 and 9.43 correspondinly. To collect data of the study the
Teachers Self-Efficacy Scale developed by Kaner et all. (Kaner,
Şekercioğlu and Yellice-Yüksel, 2007a, 2007b; Kaner, Şekercioğlu
and Yellice-Yüksel, 2008) was used. The data were analyzed by
independent group t-test. Results showed that teachers’ self-efficacy
beliefs do not differ according to the type of student they work with,
the teachers’ gender, teaching context and teaching experience as
well. The data were discussed in terms of Turkish and international
literature Son yıllarda öğretmenlerin öz-yetkinlik inançları eğitim araştırmalarında önemli bir yer tutmaya başlamıştır. Özel gereksinimli çocuklarla çalışan öğretmenlerin yetkinlik inançları ise daha az araştırılmıştır. Bu çalışmada, ülkemiz için geliştirilmiş bir ölçme aracı kullanılarak özel gereksinimli olan ve olmayan öğrencilerle çalışan
öğretmenlerin öz-yetkinlik inançları öğretmenlere ilişkin bazı demografik değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırma grubunu özel gereksinimi olan ve olmayan öğrenciler ile çalışan öğretmenler oluşturmaktadır (n=234). Katılımcıların 133’ü (%56.8) özel eğitim öğretmeni, 101’i ise (%43.2) normal eğitim öğretmenidir.
Öğretmenlerin yaş ortalamaları ve standart sapmaları sırasıyla 37.16 ve 9.43’dür. Araştırmada veri toplamak için Kaner ve arkadaşları tarafından geliştirilen Öğretmen Öz-Yetkinlik Ölçeği kullanılmıştır(Kaner, Şekercioğlu ve Yellice-Yüksel, 2007a, 2007b; Kaner, Şekercioğlu ve Yellice-Yüksel, 2008). Veriler bağımsız örneklemler
için t testi ile analiz edilmiştir. Bulgular öğretmenlerin mesleki yetkinlik inançlarının cinsiyetlerine, çalıştıkları öğrenci türüne, hizmet sürelerine ve görev kademelerine göre değişmediğini göstermiştir. Bulgular, ilgili alan yazın doğrultusunda tartışılmıştır. |
Description: | The file in this item is the publisher version (published version) of the article. |
URI: | http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/1342/15557.pdf http://hdl.handle.net/11129/2561 |
Appears in Collections: | ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|