DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/2563

Title: Zihin Engelli Çocukların Duygusal ve Davranışsal Problemlerinin Değerlendirilmesinde Anne-Baba ve Öğretmen Tutarlılığı
Other Titles: Consistency of Parents’ and Teachers’ Assessment of Emotional and Behavioral Problems in Children with Mentally Retarded
Authors: Kaner, Sema
Eastern Mediterranean University, Faculty of Eduactaion, Department of Educational Sciences
TR214420
Keywords: Mentally Retarded Children
Parent And Teacher
Emotional And Behavioral Problems
Revised Problem Behavior
Zihinsel engel, duygusal ve davranışsal problemler, problem davranış, öğretmen, anne-baba, Yenilenmiş Problem Davranış Kontrol Listesi
Issue Date: 2009
Publisher: Ankara Üniversitesi
Citation: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi DergisiCilt: 42 Sayı: 2 Sayfa: 239-263 Yayın Tarihi: 2009
Abstract: In this study it is examined parent and teacher agreement in behavioral and emotional problems of 206 children with mentally retarded from Turkish families. Children ages 5-20 years old were rated by parents and teachers on the Revised Problem Behavior Checklist. Results indicated that significant but low to moderate correlations between parent and teacher ratings at the scale and item levels. Implications for assessment of children with disabilities according to the outer informants are discussed.
ÖZ. Bu çalışmada, zihin engelli çocukların (n=206) duygusal ve davranışsal problemleri öğretmenlerinin ve anne-babalarının görüşlerine göre değerlendirilmiştir. Bu amaçla, her iki gruba da Yenilenmiş Problem Davranış Kontrol Listesi uygulanmıştır. İki bilgi kaynağının değerlendirmeleri alt ölçekler ve maddeler arasındaki ilişkilere göre incelenmiştir. Bulgular, Toplumsallaşmış Saldırganlık ve Dikkat Problemleri-Toyluk alt ölçekleri dışında diğer alt ölçeklerde (Davranım Bozuklukları, Kaygı-İçe Kapanma, Psikotk Davranış, Motor Gerilim) öğretmen ve anne-baba değerlendirmeleri arasındaki ilişkilerin anlamlı olduğunu; yüksek korelasyonların daha çok dışa yönelim ile ilgili problem alanlarında olduğunu; iki bilgi kaynağının değerlendirmeleri arasındaki ilişkilerin alan yazınla tutarlı şekilde düşük-orta düzey arasında değiştiğini ortaya koymuştur. Bulgular,alan yazın doğrultusunda tartışılmıştır.
Description: The file in this item is the publisher version (published version) of the article.
URI: http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/1223/13981.pdf
http://hdl.handle.net/11129/2563
Appears in Collections:ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
13981.pdfPublisher Version346.44 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback