DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/2579

Title: Gözden Geçirilmiş Davranış Problemleri Kontrol Listesinin Türkçeye Uyarlanması
Authors: Kaner, Sema
Çiçekçi, Arzu Uçak
Enter Author's Faculty / Department. Example: Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Department of Elementary Education
TR214420
Keywords: Quay ve Peterson
Gözden Geçirilmiş Davranış Problemleri Kontrol Listesi
Revised Behavior Problem Checklist
Temel Bileşenler Analizi
Davranım Bozukluğu, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite
Depresyon
Toplumsallaşmış Saldırganlık
Geçerlik, Güvenirlik
Principal Component Analysis
Conduct Disorder
Attention Deficits and Hyperactivity
Issue Date: 2000
Publisher: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Bölümü
Citation: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim DergisiCilt: 2 Sayı: 4 Yayın Tarihi: 2000
Abstract: in this research Quay and Peterson' Revised Behavior Checklist was translated to Turkish and made adaptation study. Research group consist of 1544 females and 2103 males, total 3647 subjects aged 7-18. The structure validity of the scale was investigated by Principal Component Analysis and founded three factors across to the original scale. Factors were named Conduct Disorder - Attention Deficits I Hyperactivity; Depression - Attention Deficits I Hyperactivity, and Socialized Aggression. Achenbach and Edelbrook' Teacher Rating Form was used for another validity study. The scales' reliability were tested by internal consistency, test-retest and consistency betvveen rat er s and psychometric properties ofthe scales werefound sufficient.
Bu araştırmada Quay ve Peterson'un Gözden Geçirilmiş Davranış Problemleri Kontrol Listesi-Revised-Behavior Problem Checklist Türkçe'ye çevrilerek uyarlama çalışması yapılmıştır. 7-18 yaşlarında 1544 kız, 2103 erkek, toplam 3647 öğrenciyi değerlendiren 365 öğretmen araştırma grubunu oluşturmuştur. Ölçeğin yapı geçerliği Temel Bileşenler Analizi ile incelenmiş ve özgün ölçekten farklı olarak üç faktör elde edilmiştir. Davranım Bozukluğu, Hiperaktivite ve Impulsivite Depresyon - Dikkat Eksikliği ve Toplumsallaşmış Saldırganlık olarak kavramsallaştırılan faktörlerin geçerliğini test etmek için ayrıca Achenbach ve Edelbrook'un Çocuk Davranışları Kontrol Listesi-Öğretmen Bilgi Formu kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliği ise iç tutarlılık, test-tekrar test ve değerlendiriciler arası tutarlılık teknikleriyle incelenmiş, bu analizlerin sonucunda ölçeğin psikometrik özellikleri yeterli bulunmuştur.
Description: The file in this item is the publisher version (published version) of the article.
URI: http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/39/47/412.pdf
http://hdl.handle.net/11129/2579
Appears in Collections:ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
412.pdfPublisher Version592.87 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback