EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/2579
|
Title: | Gözden Geçirilmiş Davranış Problemleri Kontrol Listesinin Türkçeye Uyarlanması |
Authors: | Kaner, Sema Çiçekçi, Arzu Uçak Enter Author's Faculty / Department. Example: Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Department of Elementary Education TR214420 |
Keywords: | Quay ve Peterson Gözden Geçirilmiş Davranış Problemleri Kontrol Listesi Revised Behavior Problem Checklist Temel Bileşenler Analizi Davranım Bozukluğu, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Depresyon Toplumsallaşmış Saldırganlık Geçerlik, Güvenirlik Principal Component Analysis Conduct Disorder Attention Deficits and Hyperactivity |
Issue Date: | 2000 |
Publisher: | Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Bölümü |
Citation: | Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim DergisiCilt: 2 Sayı: 4 Yayın Tarihi: 2000 |
Abstract: | in this research Quay and Peterson' Revised Behavior Checklist was translated to Turkish and made adaptation study. Research group consist of 1544 females and 2103 males, total 3647 subjects aged 7-18. The structure validity of the scale was investigated by Principal Component Analysis and founded three factors across to the original scale. Factors were named Conduct Disorder - Attention Deficits I Hyperactivity; Depression - Attention Deficits I Hyperactivity, and Socialized Aggression. Achenbach and Edelbrook' Teacher Rating Form was used for another validity study. The scales' reliability were tested by internal consistency, test-retest and consistency betvveen rat er s and psychometric properties ofthe scales werefound sufficient. Bu araştırmada Quay ve Peterson'un Gözden Geçirilmiş Davranış Problemleri Kontrol Listesi-Revised-Behavior Problem Checklist Türkçe'ye çevrilerek uyarlama çalışması yapılmıştır. 7-18 yaşlarında 1544 kız, 2103 erkek, toplam 3647 öğrenciyi değerlendiren 365 öğretmen araştırma grubunu oluşturmuştur. Ölçeğin yapı geçerliği Temel Bileşenler Analizi ile incelenmiş ve özgün ölçekten farklı olarak üç faktör elde edilmiştir. Davranım Bozukluğu, Hiperaktivite ve Impulsivite Depresyon - Dikkat Eksikliği ve Toplumsallaşmış Saldırganlık olarak kavramsallaştırılan faktörlerin geçerliğini test etmek için ayrıca Achenbach ve Edelbrook'un Çocuk Davranışları Kontrol Listesi-Öğretmen Bilgi Formu kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliği ise iç tutarlılık, test-tekrar test ve değerlendiriciler arası tutarlılık teknikleriyle incelenmiş, bu analizlerin sonucunda ölçeğin psikometrik özellikleri yeterli bulunmuştur. |
Description: | The file in this item is the publisher version (published version) of the article. |
URI: | http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/39/47/412.pdf http://hdl.handle.net/11129/2579 |
Appears in Collections: | ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|