DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/2594

Title: Conners Öğretmen Dereceleme Ölçeği-Yenilenmiş Kısa: Türkiye Uyarlama Çalışması
Authors: Kaner, Sema
Büyüköztürk, Şener
İşeri, Elvan
Eastern Mediterranean University, Faculty of Eduactaion, Department of Educational Sciences
TR214420
TR5567
TR8020
Keywords: Conners Öğretmen Dereceleme Ölçeği-Yenilenmiş Kısa
Doğrulayıcı Faktör Analizi
Geçerlik
Güvenirlilik
Conners teacher rating scale-revised short
Confirmatory Factor Analysis
Reliability
Validity
Issue Date: 2013
Publisher: Türk Eğitim Derneği
Citation: Kaner, Sema; Büyüköztürk, Sener; Iseri, Elvan. Egitim ve Bilim38.167 (2013)
Abstract: Bu çalışmada, Conners Öğretmen Dereceleme Ölçeği-Yenilenmiş Kısa (CÖDÖ-YK) formunun 3-17 yaşındaki Türk öğrencilerin öğretmenlerine uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Veriler 881 öğretmenden elde edilmiştir. CÖDÖ- YK’nın geçerliği doğrulayıcı faktör analizi, alt ölçekler arası korelasyonlar, yenilenmiş öğretmenana- baba-ergen kısa formları arası korelasyonlar ve madde analizi yoluyla incelenmiştir. CÖDÖ-YK‘nın iç tutarlılığı Cronbach Alfa ve Spearman-Brown iki yarı güvenirliği teknikleriyle incelenmiştir. Ayrıca, test-tekrar test güvenirlik katsayısı da hesaplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi, CÖDÖ-YK‘nın Türk öğretmenlerden elde edilen yapısının özgün ölçek ile özdeş olduğunu göstermiştir. Güvenirlik katsayıları da yeterli düzeyde bulunmuştur.
In this study, adaptation of Conners Teacher Rating Scale-Revised Short-CTRS-RS to Turkish was explained by means of employing teachers of 3-17 aged students. Determining the psychometric properties of the scale was made possible by analyzing the data collected from 881 teachers. CTRS-RS’ validity was evaluated through confirmatory factor analysis, subscales’ inter-correlations, correlations betweeen short forms of adolescent-parent-teacher rating scales, and item-analysis. CTRS-RS’ internal reliability was tested through the Cronbach’s alpha and Spearman-Brown split-half coefficient. Test-retest correlations were also tested. Results of CFA showed that the original structure of the CTRS-RS was identical in the application with the Turkish teachers. Reliability coefficients were also at an acceptable level.
Description: The file in this item is the publisher version (published version) of the article.
URI: http://hdl.handle.net/11129/2594
Appears in Collections:ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
out (2).pdfPublisher Version351.24 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback