EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/2594
|
Title: | Conners Öğretmen Dereceleme Ölçeği-Yenilenmiş Kısa: Türkiye Uyarlama Çalışması |
Authors: | Kaner, Sema Büyüköztürk, Şener İşeri, Elvan Eastern Mediterranean University, Faculty of Eduactaion, Department of Educational Sciences TR214420 TR5567 TR8020 |
Keywords: | Conners Öğretmen Dereceleme Ölçeği-Yenilenmiş Kısa Doğrulayıcı Faktör Analizi Geçerlik Güvenirlilik Conners teacher rating scale-revised short Confirmatory Factor Analysis Reliability Validity |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Türk Eğitim Derneği |
Citation: | Kaner, Sema; Büyüköztürk, Sener; Iseri, Elvan. Egitim ve Bilim38.167 (2013) |
Abstract: | Bu çalışmada, Conners Öğretmen Dereceleme Ölçeği-Yenilenmiş Kısa (CÖDÖ-YK)
formunun 3-17 yaşındaki Türk öğrencilerin öğretmenlerine uyarlanması ve psikometrik
özelliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Veriler 881 öğretmenden elde edilmiştir. CÖDÖ-
YK’nın geçerliği doğrulayıcı faktör analizi, alt ölçekler arası korelasyonlar, yenilenmiş öğretmenana-
baba-ergen kısa formları arası korelasyonlar ve madde analizi yoluyla incelenmiştir.
CÖDÖ-YK‘nın iç tutarlılığı Cronbach Alfa ve Spearman-Brown iki yarı güvenirliği teknikleriyle
incelenmiştir. Ayrıca, test-tekrar test güvenirlik katsayısı da hesaplanmıştır. Doğrulayıcı faktör
analizi, CÖDÖ-YK‘nın Türk öğretmenlerden elde edilen yapısının özgün ölçek ile özdeş
olduğunu göstermiştir. Güvenirlik katsayıları da yeterli düzeyde bulunmuştur. In this study, adaptation of Conners Teacher Rating Scale-Revised Short-CTRS-RS to
Turkish was explained by means of employing teachers of 3-17 aged students. Determining the
psychometric properties of the scale was made possible by analyzing the data collected from
881 teachers. CTRS-RS’ validity was evaluated through confirmatory factor analysis, subscales’
inter-correlations, correlations betweeen short forms of adolescent-parent-teacher rating scales,
and item-analysis. CTRS-RS’ internal reliability was tested through the Cronbach’s alpha and
Spearman-Brown split-half coefficient. Test-retest correlations were also tested. Results of CFA
showed that the original structure of the CTRS-RS was identical in the application with the
Turkish teachers. Reliability coefficients were also at an acceptable level. |
Description: | The file in this item is the publisher version (published version) of the article. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/2594 |
Appears in Collections: | ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|