DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/2600

Title: Öğretmenlerin Mesleki Yetkinlik, Mesleki Sosyal Destek ve Tükenmişlik İlişkisinin Yapısal Eşitlik Modeli ile İncelenmesi
Authors: Yüksel, Begümhan Yellice
Kaner, Sema
Güzeller, Cem Oktay
Eastern Mediterranean University, Faculty of Eduactaion, Department of Educational Sciences
TR214420
TR127862
Keywords: Tükenmişlik
Mesleki Yetkinlik
Sosyal Destek
Öğretmen
Yapısal Eştlik Modeli
Burnout
Self-Efficacy
Social Support
Teacher
Structural Equation Model
Issue Date: Jun-2011
Publisher: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Citation: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 11, Sayı 21, Haziran 2011, 1 - 25
Abstract: Bu araştırmada, algılanan sosyal desteğin ve mesleki yetkinlik inancının özel eğitim (n=212) ve genel eğitim (n=238) öğretmenlerinin tükenmişliklerine etkileri yapısal eşitlik modeli çerçevesinde incelenmiştir. Veriler Öğretmen Mesleki Tükenmişlik Ölçeği, Mesleki Yetkinlik Ölçeği ve Mesleki Sosyal Destek Ölçeği ile toplanmıştır. Önce, göstergelerin örtük değişkeni ne oranda temsil ettiğinin saptanması ve örtük değişkenler arasındaki korelasyonların belirlenmesi için ölçme modelleri test edilmiştir. Daha sonra, ölçme modeli tarafından doğrulanan yapılar arasındaki ilişkiler önerilen model doğrultusunda incelenmiştir. Bulgular, ölçme modellerinin yanı sıra önerilen modelin de doğrulandığını ortaya koymuştur. Buna göre yöneticilerden ve meslektaşlardan alınan destek, öğretmenlerin kendilerini mesleklerinde yetkin hissetmelerine, dolayısıyla daha az tükenmişlik yaşamalarına neden olmaktadır.
The present study was investigated that the effect of perceived social support, self-efficacy belief on special education teachers‟ (n=212) and regular education teachers‟ (n=238) burnout level with structural equation modeling (SEM). Data were collected with the The Professional Burnout Scale, The Professional Social Support Scale and The Professional Self-Efficacy Scale. First, measurement models for each of the variables were explored. Then, computed variables were used in structural equation modelling that examined relationships among latent variables. Results showed that besides measure models, also the hypotethical model was confirmed. According to the findings, we can concluded that social support from the collegues, principals and families effect teachers‟ professional self-efficacy belief and their burnout.
Description: The file in this item is the publisher version (published version) of the article.
URI: https://edergi.mehmetakif.edu.tr/index.php/efd/article/viewFile/314/239..
http://hdl.handle.net/11129/2600
Appears in Collections:ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
314-1652-2-PB.pdfPublisher Version653.39 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback