EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/2615
|
Title: | The Interpersonal Cognitive Problem Solving Approach for Preschoolers: Models From Different Cultures for Young Children |
Authors: | Öğülmüş, Selahiddin Kargı, Eda Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Department of Primary Education TR219096 |
Keywords: | Interpersonal Problem Solving Social Skills Thinking Skills Preschool Education Kişilerarası sorun çözme, sosyal beceriler, düşünme becerileri, okul öncesi eğitim |
Issue Date: | 2009 |
Publisher: | Turkish Journal of Education (TURJE) |
Abstract: | Children’s ability to produce effective solutions to the problems related with their interpersonal relationships in their daily lives and to develop these problem-solving skills is closely concerned with their level of social adaptation and emotional satisfaction. It is observed that children who display behavior problems in preschool education settings usually lack interpersonal problem-solving skills. These skills are teachable to teachers and parents to help children learn I Can Problem Solve (ICPS) skills and how to use those when real problems came up. Children could learn ICPS skills and generalize them their newly acquired skills. ICPS is an extremely promising approach for promoting pro-social competence. Prevention of behavior problems in children and because of the for development of social competence is an important issue many of these models is needed to identify. This article describes the results of studies in different cultures, the interpersonal problem solving models based. Çocukların, gündelik yaşamlarında kişilerarası ilişkilerinde yaşadıkları sorunlara etkin
çözümler üretebilmeleri, onların toplumsal uyum düzeyleri ve duygusal doyumları ile
yakından ilişkilidir. Okul öncesi eğitim ortamlarında davranış sorunları gösteren çocuklarda genellikle kişilerarası sorun çözme becerilerinin eksikliği gözlenmektedir. Bu becerilerin eksikliği, çocukların akranları ile ve yetişkinlerle olan olumlu etkileşimlerinin gelişimini engellemektedir. Kişilerarası ilişkilerde sorun çözme becerileri öğrenilebilir ve öğretilebilir. Bu beceriler yaşamda bu tür sorunlar ortaya çıktığında çocukların sorun çözme becerilerini kullanabilmeleri için, öğretmenler ve anne babalar tarafından çocuklara öğretilebilir. Çocuklar edindikleri sorun çözme becerilerini, yeni kazandıkları becerilere genelleyebilirler. Kişilerarası sorun çözme becerileri, çocuklarda pro-sosyal davranışların ve bu yolla da toplumsal yeterliğin gelişimi için son derece destekleyici bir yaklaşımdır. Çocuklarda davranış sorunlarının önlenmesi ve toplumsal yeterliğin gelişiminin güçlenmesi için, başta Ben Sorun Çözebilirim (BSÇ) kişilerarası ilişkilerde sorun çözme yaklaşımı olmak üzere, çeşitli modeller ve yaklaşımlar vardır. Bu makalede, araştırmaların sonuçları, kişilerarası sorun çözme modelleri ekseninde açıklanmaktadır. |
Description: | The file in this item is the publisher version (published version) of the article. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/2615 |
ISSN: | 2147-2858 |
Appears in Collections: | ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|