|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/2623
|
Title: | Conners Anababa Dereceleme Ölçeği-Yenilenmiş Kısa: Türkiye Stardardizasyon Çalışması |
Authors: | Kaner, Sema Büyüköztürk, Şener Işerı, Elvan Eastern Mediterranean University, Faculty of Eduactaion, Department of Educational Sciences TR214420 TR5567 |
Keywords: | CADÖ-YK Faktör Analizi Geçerlik Güvenirlilik Factor Analysis Validity Reliability |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Galenos Yayınevi |
Citation: | Kaner, Sema; Büyüköztürk, Sener; Iseri, Elvan. Noro-Psikyatri Arsivi50.2 (2013): 100-109. |
Abstract: | Amaç: Araştırmanın amacı, Conners Anababa Dereceleme Ölçeği-Yenilenmiş
Kısa (CADÖ-YK) formunun Türkiye için uyarlama çalışmasını yapmaktır.
Yöntem: Araştırmaya, Türkiye’nin yedi ilinden seçilen 6-17 yaşları arasındaki 2736
çocuğun anababaları katılmışlardır. CADÖ-YK’nın yapı geçerliği Doğrulayıcı Faktör
Analiziyle (DFA) ve alt ölçekler arası korelasyonların hesaplanması yoluyla
incelenmiştir. Yine yapı geçerliğini test etmek için benzer yapıları ölçtüğü
düşünülen Conners Anababa Dereceleme Ölçeği-Yenilenmiş Uzun (CADÖ-YU),
Conners Anababa Dereceleme Ölçeği-48, Conners Öğretmen Dereceleme Ölçeği-
Yenilenmiş Kısa (CÖDÖ-YK), Conners-Wells Ergen Öz-Bildirim Ölçeği-Yenilenmiş
Kısa (C-WEÖÖ-YK), Yenilenmiş Problem Davranış Kontrol Listesi (YPDKL)
kullanılmıştır. Ayrıca, madde analzi de yapılmıştır. CADÖ-YK formunun alt
ölçeklerinin iç tutarlılığı ve 8 hafta arayla test-tekrar test güvenirliği incelenmiştir.
Bulgular: DFA sonuçları, CADÖ-YK formunun özgün yapısının Türk toplumu için de
geçerli olduğunu ortaya koymuştur. Alt ölçekler arası korelasyonlar orta
düzeydedir. CADÖ-YK formunun CADÖ-YU, CÖDÖ-YK, C-WEÖÖ-YK, CADÖ-48,
YPDKL ile ilişkilerinin düşükten orta düzeye doğru değiştiği; ölçeğin alt ve üst
%27’lik grupları birbirinden ayırt ettiği bulunmuştur. CADÖ-YK formunun alt
ölçeklerinin Cronbach alfa ve iki yarı güvenirlik katsayıları sırasıyla 0,73-0,86 ve
0,72-0,85 arasında değişmektedir. Ölçeğin alt ölçeklerinin test-tekrar test
güvenirlik değerleri ise 0,56-0,72’dir.
Sonuç: Analiz sonuçları, CADÖ-YK’dan elde edilen puanların geçerlik ve
güvenirliğinin tatmin edici düzeyde olduğunu göstermektedir. (Nöropsikiyatri
Arşivi 2013; 50: 100-109) Background: The aim of this study was to adapt the Conners’s Parent Rating
Scale-Revised Short form (CPRS-RS) to Turkish population.
Methods: Parents of 2736 children aged 6-17 from 7 cities in Turkey were included
in the study. Construct validity of the CPRS-RS was tested by Confirmatory Factor
Analysis (CFA) and intercorrelations between the subscales. Besides, the
Conners’ Parent Rating Scales-Revised Long version (CPRS-RL), Conners’ Parent
Rating Scales-48 (CPRS-48), Conners’ Teacher Rating Scales-Revised Short
(CTRS-RS), Conners-Wells’ Adolescent Self-Report-Revised Short form (CASSRS),
and the Revised Problem Behavior Checklist (RPBCL), which measures the
same structures as CPRS-RS, were used to assess validity of the scale. In
addition, item analysis was conducted. Internal reliability and test-retest
reliability at a 8 week interval were calculated for the CPRS-RS’ subscales.
Results: Results of CFA suggested that the original form of the CPRS-RS was valid
for the Turkish community. Correlations between the subscales were moderate.
Relationship of CPRS-RS with CTRS-RS, CASS-RS and RPBCL were low to
moderate; CPRS-RS discriminates groups of upper 27% and lower 27% significantly.
Cronbach alpha and split-half reliability coefficients of the subscales were between
0.73 and 0.86 and 0.72 and 0.85, respectively. Test-retest reliability coefficients of the
subscales were between 0.56 and 0.72.
Conclusion: The psychometric properties of the Turkish version of the CPRS-RS were
quite adequate. (Archives of Neuropsychiatry 2013; 50: 100-109) |
Description: | The file in this item is the publisher version (published version) of the article. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/2623 |
ISSN: | 1300-0667 (print) 1309-4866 (online) |
Appears in Collections: | ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|