DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/2623

Title: Conners Anababa Dereceleme Ölçeği-Yenilenmiş Kısa: Türkiye Stardardizasyon Çalışması
Authors: Kaner, Sema
Büyüköztürk, Şener
Işerı, Elvan
Eastern Mediterranean University, Faculty of Eduactaion, Department of Educational Sciences
TR214420
TR5567
Keywords: CADÖ-YK
Faktör Analizi
Geçerlik
Güvenirlilik
Factor Analysis
Validity
Reliability
Issue Date: 2013
Publisher: Galenos Yayınevi
Citation: Kaner, Sema; Büyüköztürk, Sener; Iseri, Elvan. Noro-Psikyatri Arsivi50.2 (2013): 100-109.
Abstract: Amaç: Araştırmanın amacı, Conners Anababa Dereceleme Ölçeği-Yenilenmiş Kısa (CADÖ-YK) formunun Türkiye için uyarlama çalışmasını yapmaktır. Yöntem: Araştırmaya, Türkiye’nin yedi ilinden seçilen 6-17 yaşları arasındaki 2736 çocuğun anababaları katılmışlardır. CADÖ-YK’nın yapı geçerliği Doğrulayıcı Faktör Analiziyle (DFA) ve alt ölçekler arası korelasyonların hesaplanması yoluyla incelenmiştir. Yine yapı geçerliğini test etmek için benzer yapıları ölçtüğü düşünülen Conners Anababa Dereceleme Ölçeği-Yenilenmiş Uzun (CADÖ-YU), Conners Anababa Dereceleme Ölçeği-48, Conners Öğretmen Dereceleme Ölçeği- Yenilenmiş Kısa (CÖDÖ-YK), Conners-Wells Ergen Öz-Bildirim Ölçeği-Yenilenmiş Kısa (C-WEÖÖ-YK), Yenilenmiş Problem Davranış Kontrol Listesi (YPDKL) kullanılmıştır. Ayrıca, madde analzi de yapılmıştır. CADÖ-YK formunun alt ölçeklerinin iç tutarlılığı ve 8 hafta arayla test-tekrar test güvenirliği incelenmiştir. Bulgular: DFA sonuçları, CADÖ-YK formunun özgün yapısının Türk toplumu için de geçerli olduğunu ortaya koymuştur. Alt ölçekler arası korelasyonlar orta düzeydedir. CADÖ-YK formunun CADÖ-YU, CÖDÖ-YK, C-WEÖÖ-YK, CADÖ-48, YPDKL ile ilişkilerinin düşükten orta düzeye doğru değiştiği; ölçeğin alt ve üst %27’lik grupları birbirinden ayırt ettiği bulunmuştur. CADÖ-YK formunun alt ölçeklerinin Cronbach alfa ve iki yarı güvenirlik katsayıları sırasıyla 0,73-0,86 ve 0,72-0,85 arasında değişmektedir. Ölçeğin alt ölçeklerinin test-tekrar test güvenirlik değerleri ise 0,56-0,72’dir. Sonuç: Analiz sonuçları, CADÖ-YK’dan elde edilen puanların geçerlik ve güvenirliğinin tatmin edici düzeyde olduğunu göstermektedir. (Nöropsikiyatri Arşivi 2013; 50: 100-109)
Background: The aim of this study was to adapt the Conners’s Parent Rating Scale-Revised Short form (CPRS-RS) to Turkish population. Methods: Parents of 2736 children aged 6-17 from 7 cities in Turkey were included in the study. Construct validity of the CPRS-RS was tested by Confirmatory Factor Analysis (CFA) and intercorrelations between the subscales. Besides, the Conners’ Parent Rating Scales-Revised Long version (CPRS-RL), Conners’ Parent Rating Scales-48 (CPRS-48), Conners’ Teacher Rating Scales-Revised Short (CTRS-RS), Conners-Wells’ Adolescent Self-Report-Revised Short form (CASSRS), and the Revised Problem Behavior Checklist (RPBCL), which measures the same structures as CPRS-RS, were used to assess validity of the scale. In addition, item analysis was conducted. Internal reliability and test-retest reliability at a 8 week interval were calculated for the CPRS-RS’ subscales. Results: Results of CFA suggested that the original form of the CPRS-RS was valid for the Turkish community. Correlations between the subscales were moderate. Relationship of CPRS-RS with CTRS-RS, CASS-RS and RPBCL were low to moderate; CPRS-RS discriminates groups of upper 27% and lower 27% significantly. Cronbach alpha and split-half reliability coefficients of the subscales were between 0.73 and 0.86 and 0.72 and 0.85, respectively. Test-retest reliability coefficients of the subscales were between 0.56 and 0.72. Conclusion: The psychometric properties of the Turkish version of the CPRS-RS were quite adequate. (Archives of Neuropsychiatry 2013; 50: 100-109)
Description: The file in this item is the publisher version (published version) of the article.
URI: http://hdl.handle.net/11129/2623
ISSN: 1300-0667 (print)
1309-4866 (online)
Appears in Collections:ED – Journal Articles: Publisher & Author Versions (Post-Print Author Versions) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
out (1).pdfPublisher Version94.63 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback