DSpace
 

EMU I-REP >
07 Faculty of Architecture >
Theses (Master's and Ph.D) – Architecture >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/267

Title: Use of Color in Minimalist Interior Spaces: with Different Function in Different Regions
Authors: Taghilooha, Ghazal
Keywords: Architecture and Design - Interior Decoration - Color
Color in Aarchitecture
Minimalism - Color - Design and Interior Design
Issue Date: 2011
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU)
Citation: Taghilooha, Ghazal. (2011). Use of Color in Minimalist Interior Spaces: with Different Function in Different Regions. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Architecture, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: ABSTRACT: Minimalism is a style that suggested a method of reduction where every design elements has been reduced to their necessary, size, shape and form. Besides, the mentioned characteristic, it is important to understand, how color is effective on Minimalist spaces and what kind of role does color accomplish in those interior spaces? This study therefore, first explains Minimalism, starting with its emergence and its relationship to Design, Interior Design, Art and Color. Second, mentions color as a significant character of design element and the special role it has in interior design. Therefore, in order to analyze those minimalist spaces, literature review on color carried out under three heading as: first, Color Perception, since color has a strong role that may change perception of the spaces and it can enhance the eligibility of environment or create illusion, contributes to advance or recede perception of spaces. Second, use of color explained as a special character that contribute to Principle of design, and how it is used to achieve, or create Contrast, Unity, Similarity, Proximity, and Dominance, Focal Point or Point of Interest. Third, discusses color schemes to get ready to evaluate interior spaces. Case study research has been carried out to find use of color in Minimalist Interiors in 25 different cases, which were collected from different Regions of the world such as Asia, East Europe, West Europe, North America, and South America which have different functions. As a result of the case study research, study achieve that generally color has been used in Minimalist Interior space to create Focal Point, the most proffered color scheme is Achromatic, which sometimes reinforced with one accented color. Mostly, Recede color used to make space look larger than they are. Beside, Advance color, used in the space to create point of interest. There are differences between interior spaces selected and evaluated from Asia and West Europe where they are compare to cases from others regions, in a way of use of color to create contrast. And, there is a similarity in all regions which color used to create Focal Point. Also study achieved that there are differences between Commercial and Cultural Minimalist interior spaces with the others in a way that, use of Advance color is more than Recede color. And the main similarity in all different spaces is the use of Achromatic color scheme more than the other color schemes. Keywords: Minimalism, color, design and interior design. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Minimalizm her bir tasarı unsurunun kendi gerekli ebat, şekil ve biçimine indirgendği şekli ile kullanılmasını öneren, sadelik ve nesnelliği ön plana çıkaran bir akımdır. Bahsi geçen özelliğin yanı sıra, Minimalist mekanlarda rengin nasıl etkili olduğunu ve rengin bu iç mekanlarda nasıl bir rol oynadığını da anlamak ayrı bir önem taşımaktadır. Bu bağlamda çalışmada ilk olarak Minimalizm’in doğuşundan başlayarak Tasarım, iç Mekan Tasarımı ve Renk kavramları ile olan ilişkisi tartışılmaktadır. İkinci olarak, renk kavramının tasarım unsurunun önemli bir niteliği olmasından yola çıkarak, iç mekan tasarımındaki etkin rolüne değinilmektedir. Bu kapsamda bahse konu minimalist mekanların analiz aşamasına ışık tutacak şekilde, renk konusu, kavramı üç başlık altında incelenmiştir. İlk olarak renk, renk şemaları gibi temel konular irdelenirken, devamında renk kavramı ve çeşitli kullanım yaklaşımlarının tasarım ilkelerine katkısı ve rolü-karşıtlık, bütünlük, benzerlik, yakınlık, dominans, odak noktası gibi kavramların oluşturulmasında nasıl kullanıldığı tartışılmaktadır. Alan çalışması, Asya, Doğu Avrupa, Batı Avrupa, Afrika, Kuzey Amerika ve Güney Amerika gibi farklı bölgelerde, çeşitli fonksiyonlara sahip Minimalist iç mekanlarda renk kullanımının araştırılması amacıyla, 25 farklı örnek incelenerek ortaya konulmuştur. Alan araştırması sonucunda, rengin genel olarak Minimalist mekanlarda odak noktası yaratmak amacı ile kullanıldığını, bunu yaparken en fazla tercih edilen renk şemasının Akromatik renk şeması olduğunu, bazen de diğer bir renk kullanılarak desteklendiği sonucuna varılmıştır. Diğer bir sonuç ise renk kullanımının algıda seçicilik yarattığını, açık renklerin çoğunlukla mekanları olduğundan büyük göstermek amacı ile kullanıldığını, bunun yanı sıra koyu ve parlak renklerin ise odak noktası yaratmak amacı ile kullanıldığını sonucu ortaya çıkarmıştır. Asya ve Batı Avrupa’dan seçilen iç mekan örneklerinde diğer bölgelerdeki durumlar ile karşılaştırmalı yapılan değerlendirme sonucunda rengin karşıtlık yaratmak amacı ile kullanıldığı ve diğer bölgelere kıyasla bu açıdan farklılık gösterdiği sonucuna varılmıştır. Bir diğer sonuç ise odak noktası yaratmada renk kullanımının tüm bölgelerde benzer nitelik taşıdığıdır. Bu çalışma ayrıca ticari ve kültürel minimalist iç mekanlarda diğer mekan türlerine göre kıyasla koyu renklerin açık renklere göre daha çok tercih edildiği ve bir farklılık yarattığı sonucunu ortaya koymaktadır. Tüm örnekler arasındaki ortak benzerlik ise Akromatik renk şemasının diğer renk şemalarına göre daha fazla uygulanmış olmasıdır. Sonuç olarak, çalışma minimalist iç mekanların bölge olarak daha çok Batı Avrupa ve Amerika’da daha çok tercih edildiğini; farklı bölgelerde renk kullanımı açısından çok bariz farklar bulunmadığını; genellikle benzer renk şemasının tercih edildiğini; arada az bir farklılaşma olduğunu; farklı kullanımlar arasında küçük değişiklikler olduğunu; çok büyük farklılıklar olmadığını ortaya koymuştur. Anahtar kelimeler: Minimalizm, Renk, Tasarım, İç Mekan Tasarımı.
Description: Master of Science in Architecture. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Architecture, 2011. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Nil Paşaoğluları Şahin.
URI: http://hdl.handle.net/11129/267
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Architecture

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Taghil.pdf47.72 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback