DSpace
 

EMU I-REP >
07 Faculty of Architecture >
Theses (Master's and Ph.D) – Architecture >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/269

Title: Uses of the Basic Landscaping Elements in Shopping Malls, Case Study: Istanbul and Dubai
Authors: Pakravan, Sarvenaz
Keywords: Architecture
Shopping Malls - Design and Construction
Shopping Centers - Design and Construction
Landscape Architecture - Shopping Malls - Interior Design
Interior Landscaping - Base Covering Material - Plant Material - Interior Decor and Furnishing - Water Elements
Issue Date: 2010
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU)
Citation: Pakravan, Sarvenaz. (2010). Uses of the Basic Landscaping Elements in Shopping Malls, Case Study: Istanbul and Dubai. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Architecture, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: ABSTRACT: Landscaping has a long history. It has always been used in various scales; city, neighborhood, spaces and around units in different eras until today. Landscaping can be seen in both outdoor and indoor spaces. Interior landscaping is a new subject comparing to the outdoor landscaping. However, its uses in interior spaces are increasing day by day. Interior landscaping brings the landscaping elements to interior spaces as a complementary element of interior design. Its significance increases especially in public spaces. It reduces all health problems such as headaches, inadequate fresh air and eyestrain etc. besides, interior landscape can be used for physical/ functional and aesthetical/ psychological purposes. Furthermore, it can enhance user‟s satisfaction and productivity. Considering the significance of landscaping in interior volumes, in this research, it is aimed to analyze the uses of the basic elements of landscape in shopping malls in Istanbul (Turkey) and Dubai (United Arab Emirates). The four basic elements of landscaping; base covering, plant material, interior décor and furnishing and water elements are analyzed through observation in the three main parts; entrances, corridors and common spaces of the selected 10 shopping malls according to physical/ function as well as aesthetic/ psychological uses. It is checked if the same basic landscape elements are used for the same purposes in different locations of the world that have different Cosmopolitan identity, climate, culture and income level. Depending on the findings, it will be clarified if any design guidelines could be made for interior landscaping in shopping malls. Another importance of this research is that, there are limited references related to interior landscaping so this research could be a framework for future studies. Keywords: Interior landscaping, Base covering material, Plant material, Interior decor and furnishing, Water elements …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Peyzaj tasarımı uzun bir geçmişe dayanır. Tarih boyunca, kent, mahalle, kent mekanları ve bina ölçeklerinde de peyzaj elemanları kullanılmıştır. Peyzaj tasarımı dış mekanlarda olduğu gibi, iç mekanda da kullanılmaktadır. İç mekanda peyzaj, yeni bir kavram olmasına rağmen, gün geçtikçe önemi artmış ve iç mekanlarda daha da sıklıkla kullanılmaya başlanmıştır. Peyzaj tasarımı iç mekan kalitesini artıran unsurlar arında yer alırken, özellikle kamuya açık binalarda önemi daha da artmaktadır. Yapılan araştırmalarda, peyzaj tasarımı yapılan binalarda, sağlık problemlerinin azaldığı ortaya konmuştur. Bunun yanında, iç mekanlarda peyzaj çoğunlukla fiziksel/foksiyonel ve estetik/piskolojik amaçlı da kullanılmaktadır. Bahsedilen kullanımlara ek olarak, peyzajın kullanıcı memnuniyetini de artırdığı belirlenmiştir. Peyzajın iç mekanlarda gün geçtikçe artan önemi de düşünülerek bu araştırmaya karar verilmiştir. Bu çalışmada, peyzaj elemanlarının en çok yer aldığı iç mekanlar arasında yer alan alışveriş merkezleri seçilmiş ve temel peyzaj tasarım elemanlarının fiziksel/ fonksiyonel ve estetik/piskolojik kullanımları incelenmiştir. Alan çalışması olarak seçilen İstanbul (Türkiye) ve Dubai‟de (Birleşik Arap Emirlikleri) yer alan 10 alışveriş merkezi incelenmiştir. Farklı kentler seçilmesindeki amaç, temel peyzaj tasarım elemanlarının farklı çevresel ve sosyal karaktere sahip kentlerde peyzaj kullanımlarının değişiklik gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Araştırma sonunda ortaya çıkan bulgular ışığında, alışveriş merkezleri için kullanılabilecek bir peyzaj kılavuzunun ortaya konup konamayacağı da belirlenecektir. Bu çalışmanın, diğer bir önemi ise, sınırlı sayıda yayın ve araştırma bulunan bir konuya taban ve çerçeve hazırlamaktır. Anahtar Kelimeler: İç mekanda peyzaj, Taban kaplama malzemeleri, Bitki materyali, İç dekor ve mobilyalar, Su elemanları.
Description: Master of Science in Architecture. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Architecture, 2010. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Mukaddes Faslı.
URI: http://hdl.handle.net/11129/269
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Architecture

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Pakravan.pdf12.32 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback