DSpace
 

EMU I-REP >
08 Faculty of Arts and Sciences >
Department of Psychology >
Theses (Master's and Ph.D) – Psychology >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/2867

Title: Predictors of Ageist Attitudes of Turkish EMU Undergraduate Students
Authors: Mertan, Biran (Supervisor)
Raman, Şenel Hüsnü (Co-Supervisor)
Maner, Uğur
Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Science, Department of Psychology
Keywords: Psychology
Developmental Psychology
Ageism - Older people - Social Aspects - Psychological Aspects
Aging - Psychological aspects
Older people - Psychology
Ageism
Empathy
Intergenerational Contact
Knowledge on Ageing
Issue Date: Feb-2016
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Maner, Uğur. (2016). Predictors of Ageist Attitudes of Turkish EMU Undergraduate Students . Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Psychology, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Ageing is a lifelong process and potential for development covers the whole life span. However people usually attach negativity to ageing and older adults. Ageist attitudes (ageism) are known to be devastating when directed towards older adults. Despite the prevalence of ageism very few empirical studies exist on ageing and ageism. This study aims to explore the possible predictors of ageism in university students. The sample consisted of 266 Turkish speaking students from Turkey. They were administered a self-report questionnaire made up of a demographic information form, Contact scale, two subscales from Interpersonal Reactivity Index (Perspective Taking and Empathic Concern), Facts on Ageing Quiz 1 and Fraboni Scale of Ageism. Quality of contact, perspective taking and knowledge of ageing were found to predict ageist attitudes. The mediating effect of perspective taking was also found to be significant. The findings also showed the reluctance of the participants to work in old age and older adult related jobs in future. Keywords: Ageism, Empathy, Intergenerational Contact, Knowledge on Ageing
ÖZ; Yaşlanma yaşam boyu devam eden bir süreçtir ve gelişim potansiyeli yaşamın her yaş dönemini kapsamaktadır. Oysa yaşlı bireylere ve yaşlılığa genellikle olumsuz anlamlar yüklenmektedir. Yaşlılara yönelik ayrımcı tutumların yaşlılar üzerinde yıkıcı etkileri olduğu bilinmekedir. Yaşlı ayrımcılığının yaygınlığına karşın yaşlılık ve yaşlı ayrımcılığı ile ilgili ampirik çalışmalar oldukça azdır. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığı tutumlarını besleyen olası değişkenlerin araştırılması hedeflenmektedir. Çalışmada Türkçe konuşan 266 Türkiye’li katılımcı yer almıştır. Veri toplama aracı olarak Demografik Bilgi Formu, Temas Ölçeği, Davis Kişilerarası Reaktivite Ölçeği’nden iki alt ölçek (EC, PT), Yaşlılıkla İlgili Bilgi Quiz’i ve Fraboni Yaşlı Ayrımcılığı Ölçeği kullanılmıştır. Sonuç olarak temas kalitesi, karşıdaki bireyin perspektifinden bakabilme ve yaşlı ve yaşlılıkla ilgili bilgi sahibi olmanın yaşlı ayrımcılığının üzerinde belirleyici olabildiği, karşıdaki bireyin perspektifinden bakabilmenin ise temas kalitesi ve yaşlı ayrımcılığı tutumları arasında dolayımlayıcı olduğu ortaya çıkmıştır. Bulgular bu çalışmaya katılan katılımcıların gelecekte yaşlılık ve yaşlılarla ilgili işlerde çalışma isteksizliğini de ortaya koymaktadır. Anahtar Kelimeler: Yaşlı Ayrımcılığı, Empati, Nesiller Arası Temas, Yaşlılıkla İlgili Bilgi
Description: Master of Science in Developmental Psychology. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology, 2016. Co-Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Şenel Hüsnü Raman, Supervisor: Prof. Dr. Biran Mertan.
URI: http://hdl.handle.net/11129/2867
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Psychology

Files in This Item:

File Description SizeFormat
manerugur.pdfThesis, Master1.04 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback