DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/2936

Title: The Analysis of the Components of Emotional Intelligence at Workplace: The Case of the Nigerian Telecommunication Industry
Authors: Ünlücan, Doğan
Asiegbu, John Emelike
Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics Department of Business Administration
Keywords: Business Administration
Emotional intelligence - Workplace
Management - Psychological aspects - Emotional intelligence - Personality development
Emotions and cognition - Emotionele intelligentie
Emotional Intelligence
Empathy
Telecommunication
Motivation and Self-awareness
Issue Date: Feb-2016
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Asiegbu, John Emelike. (2016).The Analysis of the Components of Emotional Intelligence at Workplace: The Case of the Nigerian Telecommunication Industry.Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Emotional Intelligence (EI) has been increasingly inputted as a part of the multiple human behavior within the environment. Recent scientific phenomenon, pioneering academic researches establish significant relationship between EI and performance in the workplace setting. The aim of this research is to analyze the components of EI of employees in the Nigerian telecommunication industry. For the purpose of this study, front line employees working for a leading telecommunication company IN NIGERIA were used as sample for this research. The reason for taking this sample is to assess the effect of components of EI on the work performance of employees within the workplace setting. For the purpose of the study, 250 questionnaires were distributed to employees personally. 158 questionnaires were filled and returned by respondents. SPSS Software was used to analyze and interpret the data. In order to test the hypothesis T-test and one-way analysis (ANOVA) were used. This dissertation focuses on the analysis of the five components of EI which are self-awareness, managing emotions, motivation, empathy and social skill. The result has reveals that perception of EI components varies with gender, age and education level. In addition, women display more self-awareness such as knowing when they are happy, motivation such as always meeting deadlines, empathy such understanding when they are being unreasonable, and social skill such as being very good listeners, than men. Also older employees and those higher level of education are more emotionally intelligent. Keywords: Emotional Intelligence, Empathy, Telecommunication, Motivation and Self-awareness.
ÖZ: Duygusal Zeka, doğal çevrede birçok insan davranışını etkileyen bir unsur olarak görülmeye başlanmıştır. Son zamanlardaki bilimsel fenomen, academik araştırmacıları Duygusal Zeka ve performans arasındaki önemli ilişkinin kurulmasına öncülük etmiştir. Bu çalışmanın amacı, Nijerya telekomünikasyon sektöründe çalışanların duygusal zeka unsurlarını analiz etmektir. Bu çalışmanın amacı doğrultusunda, Nijerya’daki lider bir telekomünikasyon şirketinde ön büro personeli olarak çalışan personel bu araştırmada örneklem olarak kullanılmıştır. Bu örneklemin alınmasının nedeni işyeri ortamında çalışanların performansı üzerindeki Duygusal Zeka unsurlarının etkisini değerlendirmektir. Çalışmanın amacı doğrultusunda, 250 anket şahsen dağıtılmıştır. 158 anket katılımcılar tarafından doldurulmuş ve iade edilmiştir. Verilerin analiz edilebilmesi ve yorumlanabilmesi için SPSS programı kullanılmış ve hipotezler t-testi ve varyans analizi (ANOVA) yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Bu tezde, Duygusal Zekanın beş unsuru olan öz-farkındalık, duyguların yönetimi, motivasyon, empati ve sosyal beceri üzerinde durulmaktadır. Elde edilen sonuçlar, Duygusal Zeka unsurları ile ilgili algının cinsiyet, yaş ve eğitim düzeyleri arasında farklılık olduğunu göstermektedir. Bununla beraber, kadınların daha fazla öz-farkındalık gösterdiklerini örneğin ne zaman mutlu olduklarını bildiklerini, daha fazla motivasyonlarının olduğunu örneğin son tarihlere daima özen gösterdikleri, daha fazla empati kurdukları örneğin mantıksız olduklarında bunu anlamaları, daha fazla sosyal becerileri olduğu örneğin erkeklerden daha iyi dinleyici oldukları görülmektedir. Ayrıca eski çalışanların ve eğitim düzeyi yüksek olanların daha fazla duygusal zekaya sahip olduğu da görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Duygusal Zeka, Empati, Telekomünikasyon, Motivasyon ve Öz-bilinç.
Description: Master of Business Administration in Business Administration. Thesis (M.B.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2016. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Doğan Ünlücan.
URI: http://hdl.handle.net/11129/2936
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
asiegbujohn.pdfThesis, Master588.86 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback