|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/2939
|
Title: | Evaluation of Students’ Attitude Towards ICT for Learning Purpose: Case Study of EMU IT Students |
Authors: | İşçioğlu, Ersun (Co-Supervisor) İlkan, Mustafa (Supervisor) Shaukenova, Nazu Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Department of Information and Communication Technologies |
Keywords: | Information and Communication Technologies Information and Communication Technologies in Education - Higher Education - Eastern mediterranean University Student Attitudes Education - Computer network resources Educational Technology - E-Learning Teaching - Computer network resources Instructional Technology Attitude Information Communication Technology |
Issue Date: | Feb-2016 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Shaukenova, Nazu. (2016). Evaluation of Students’ Attitude Towards ICT for Learning Purpose: Case Study of EMU IT Students. Thesis (M.Ed.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | ICT use and usefulness is largely adopted now as a trend globally and in institutions,
especially for administrative, managerial and learning purposes. The main aim of this
research work is to evaluate the attitude of EMU IT students towards ICT for
learning purposes. This research work also focuses on deriving the significant
differences and finding out the level of positivity or negativity of students’ attitudes
towards the ICT tools for learning purposes. The significant differences of this
investigation were based on the students’ age, class level and gender to determine the
differences in attitudinal display of students regarding ICT adoption. Data for this
research was gathered from 300 participants from IT department of EMU, through
the use of questionnaire and interview questions. Responses of the respondents were
analyzed adopting the SPSS instrument in other to derive the t-test, frequency,
percentage, and ANOVA values.
The findings of this research showed that majority of EMU IT students possessed
generally high attitudinal acceptability level towards ICT for learning purposes.
Results also showed that students are highly and positively motivated and also have
high receptive attitude towards the usage of ICT and its importance to their entire
and general academic purposes. The study further show that the significant
difference based on age, gender and class of students. This obtained results showed
that no major significant difference between male and female display of attitudes
towards ICT for learning purpose, because it was clearly found that male and female
EMU IT students had different views on few cases relating to ICT importance to
learning, but majority of the total responses obtained from both male and female
EMU IT students proved that there is no significance difference on attitude towards
ICT in learning.
Keywords: Instructional Technology, Information Communication Technology,
Attitude. ÖZ:
BİT’in kullanımı ve kullanışlığı artık en başta ögrenciler için olmak üzere idari
yönetim ve öğrenme amaçlı global bir trend olarak kurumlar tarafından
benimsenmiştir. Bu araştırma çalışmalarının temel amacı öğrenme amaçlı BİT doğru
DAÜ BT öğrencilerinin tutumlarını değerlendirmektir. Bu araştırma çalışmalarında
da önemli farklılıklar kaynaklandı ve aynı zamanda pozitif ve öğrenim amaçlı BİT
araçları öğrencilerin tutumlarında olumsuzluk seviyesini bulmaya odaklandı. Bu
araştırmanın önemli farklılıklar BİT kabulü ile ilgili öğrencilerin tutum ekranda
farklılıkları belirlemek için öğrencilerin yaş, sınıf düzeyine ve cinsiyete dayalı
bulundu. Bu araştırma için Veriler anket ve mülakat soruları kullanımı yoluyla, DAÜ
IT departmanı 300 katılımcılardan toplanmıştır. Katılımcıların yanıtları t-testi,
frekans, yüzde ve ANOVA değerleri elde etmek için diğer SPSS enstrüman
benimseyerek analiz edildi.
Bu araştırmanın bulguları DAÜ BT öğrencilerin büyük çoğunluğu öğrenme amaçlı
genelde yüksek tutum kabul edilebilirlik düzeyinin olduğunu göstermiştir. Sonuç
öğrencilerin son derece olumlu ve motive olan ve aynı zamanda BİT kullanımı ve
onların bütün ve genel akademik amaçlar için önemine yönelik yüksek anlayışlı
tutum olduğunu gösterdi. Kadınların ve erkeklerin BIT’i oörenme amaçlarına yönelik
tutumlarının sergilenmesinde önemli bir farkın olmadığını bu çalışma gösterdi.
Çünkü açıkca bulunmuştur ki, DAU’nün BİT öğrencilerinden olan erkekler ve
kadınlar arasında BIT’in öğrenme önemi ile alakalı bir takım farklı bakış açıları
var,fakat toplam yanıtların sonuçlarının çoğu onu gösterdi ki,her ikisinin, DAU
BIT’in hem erkeleri hem de kadınları BİT’in öğrenimine yönelik tutumlarında
önemli bir fark ispatlanmamıştır.
Anahtar Kelimeler: Öğretim Teknolojileri, Bilgi İletişim Teknolojileri, Tutum. |
Description: | Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Information and Communication Technologies in Education, 2016. Co-Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ersun İşçioğlu and Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Mustafa İlkan. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/2939 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|