DSpace
 

EMU I-REP >
11 Faculty of Tourism >
Theses (Master's and Ph.D) – Tourism >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/2947

Title: Destination Image, Destination Attribute and Tourist Intention to Revisit and Recommend: An Application in Sanaga Maritine-Cameroon
Authors: Kayaman, Rüçhan
Likoum, Veronique Gaelle Ngo Ndjehemle I
Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, Department of Tourism Management
Keywords: Tourism
Tourism - Cameroon
Destination image
Cognitive image
Affective image
revisit intention
intention to recommend
Cameroon
Sanaga-Maritime
Edea
Issue Date: Sep-2015
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Likoum, Veronique Gaelle Ngo Ndjehemle I. (2015). Destination Image, Destination Attribute and Tourist Intention to Revisit and Recommend: An Application in Sanaga Maritine-Cameroon. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: This research reexamined some survey made previously by scholars on destination image and destination attributes. The survey studied clearly the relationship between destination image components (cognitive and affective image), then tourists perception of overall image of Edea as a destination. Secondly this survey assesses the impact of overall image on the potential future behavior of tourist such as revisit intention and intention to recommend. At last, it assesses if cognitive and affective image are directly and positively related to the intention to recommend and intention to revisit a destination. The survey was run in Cameroon and the particularity of this study is that it is the first study which focused on the destination image, destination attributes and the tourist future behavioral intention on Sanaga-Maritime (Edea) as a destination. The result of this research shows that based on regression analysis, Cognitive Image influences Overall Image, Revisit and Recommend Intention positively. But when we include Overall Image, in the equation, Overall Image is partially mediating the relationship between Cognitive Image, Revisit, and recommendation. Moreover Affective Image does not have any influence Intention to Recommend. Affective Image has a positive impact on Revisit Intention and when Overall Image is Included in the regression, it plays as a partial mediator. Furthermore, considering the results, some managerial implications have been proposed with some limitations and recommendations for future research. Keywords: Destination image; Cognitive image; Affective image, revisit intention, intention to recommend; Cameroon; Sanaga-Maritime; Edea.
ÖZ: Bu çalışma araştırmacılar tarafından daha önceden yapılmış olan destinasyon görüntüleri, imajları ve özelliklei hakkında yapılmış olan bazı anketlerin yeniden değerlendirilmesidir. Bu anket çalışması açıkça Edea’nın destinasyon imaj bileşenlerinin (bilişsel ve duygusal görüntü) ve genel görüntüsünün turistlerlerin algısına olan ilişkisini inceledi. İkinci olarak, bu araştırma destinasyonun genel imajının turistlerin gelecekteki potansiyel davranışını örneğin; tekrar ziyaret etme ve tavsiye niyeti üzerindeki etkisini değerlendirmiştir. Son olarak, eğer bilişsel ve duygusal görüntünün turistlerin destinasyonu tekrar ziyaret ve tavsiye etmek üzerinde doğrudan ve olumlu sonucu varmı diye değerlendirmiştir. Bu çalışma Kamerun’un Sanaga-Maritime (Edea)‘ da yapılmış olup özellikle destinasyon imajı ve destinasyon özelliklerinin turistlerin gelecek dönem için destinasyonu tekrar ziyaret etmek ve başkalarına tavsiye etmeleri konusuna odaklanmış ve burada yapılmış olan ilk çalışmadır. Regrasyon analizine dayalı olarak yapılmış olan bu araştırmanın sonucu göstermektedir ki, Bilişsel ımajın, genel ımaja ve touristlerin tekrar ziyaret ve başkalarına tavsiye etme niyetine olumlu olarak etkilemektedir. Fakat, biz bu eşitliğe genel imajı eklediğimizde bilişsel imaj ile turistlerin tekrar ziyaret ve başkalarına tavsiye etme niyeti arasında kısmı olarak arabuluculuk yapmakta olduğunu görmüş bulunmaktayız. Öte yandan, duygusal imajın turistlerin destinasyonu tekrar ziyaret ve başkalarına tavsiye etme niyetlerine herhangi bir etkisine rastlanmamıştır. Duyuşsal Görüntü, tekrar ziyaret niyeti ve genel imaj regresyona dahil edildiğinde, duygusal imajın tekrar ziyaret etme niyetine olumlu etkisi bulunmakta olup kısmı arabuluculuk yapmakta olduğu saptanmıştır. Ayrıca, bu araştırmada elde edilen sonuçlar dikkate alıınarak bazı yönetimsel tavsiyelerde bulunmaktadır. Ayrıca, gelecekte yapılacak araştırmalar için bazı kısıtlamalar ve tavsiyeler içermektedir. Anahtar Kelimeler: Destinasyon imajı, Bilişsel imaj, Duygusal imaj, tekrar ziyaret niyeti, tavsiye niyeti, Kamerun; Sanaga-Maritime; Edea.
Description: Master of Science in Tourism Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2015. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Rüçhan Kayaman.
URI: http://hdl.handle.net/11129/2947
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Tourism

Files in This Item:

File Description SizeFormat
likver.pdfThesis, Master1.18 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback