|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/2950
|
Title: | Secondary and High School Students’ Speaking Anxiety: A comparative Study |
Authors: | Kunt., Naciye Şahin, Damla Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Department of English Language Teaching |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) English Language - Study and Teaching Language and languages - Study and teaching - Psychological aspects - Anxiety - Language and emotions language learning foreign language anxiety secondary school students high school students Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) |
Issue Date: | Feb-2016 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Şahin, Damla. (2016). Secondary and High School Students’ Speaking Anxiety: A comparative Study. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | This study aims to explore the weather or not the learners in Erenköy Lychee
experience foreign language classroom anxiety in the process of foreign language
learning. The study involved a sample group of language learners who were studying both in
secondary and high school of Erenköy Lychee. The Foreign Language Classroom
Anxiety Scale (Horwitz, 1986) was administered to the learners. The outcome of the
questionnaire provided quantitative and qualitative data. The participants involved
100 students who volunteered in 2013-2014 academic year.
The study intended to investigate the level of anxiety experienced by foreign
language learners at the Erenköy Lychee. In addition, the study considered the role of
anxiety in language learning.
The first research question intended to examine the level of anxiety experienced by
students who were studying in Erenköy Lychee. Moreover, the study examined the
factors which reinforce anxiety. In general the study intended to find out whether
students in Erenköy Lychee feel anxious in communication activities or not.
The second research question intended to investigate the major stressors which
provoke anxiety.
The third research question investigates how these factors affect speaking anxiety.
The results obtained through the study provide some useful information for the
second language research. The study revealed the following results,
* The majority of the participants who were studying in high school were
highly anxious about language learning. Whereas, secondary school students did not
feel much anxious as high school students did.
* For the secondary school students, their peers in the classroom are the most
anxiety provoking factors but for high school students, communication activities are
the major cause of anxiety.
Keywords: language learning, foreign language anxiety, secondary school students,
high school students, Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) ÖZ:
Bu araştırma Erenköy Lisesinde eğitim gören öğrencilerin yabancı dil öğrenirken,
yabancı dil sınıf kaygısı yaşayıp yaşamadıklarını araştırmaktadır.
Bu çalışma, Erenköy Lisesinin ortaokul ve lisesinde eğitim alan öğrencileri
içermektedir. Yabancı Dil Kaygı Ölçeği (Horwitz, 1986) uygulanmıştır. Ölçekten
nitel ve nicel sonuçlar çıkmıştır. Katılımcılar 2013-2014 yıllarında eğitim alan
gönüllü öğrencilerden oluşmaktadır
Bu çalışma, Erenköy Lisesinde eğitim alan öğrencilerin kaygı oranını araştırmayı
hedef alır. Bunun yanında bu çalışma, kaygının dil öğrenme üzerindeki etkisini de
ele alır. Birinci araştırma sorusu Erenköy Lisesinde eğitim alan öğrencilerin kaygı seviyesini
araştırmayı amaçlar. Bunun yanında, bu çalışma kaygıyı tetikleyen faktörleri de
araştırır. Genel olarak bu çalşma Erenköy Lisesinde eğitim alan öğrencilerin
konuşma aktivitelerinde kaygı hissedip hissetmediğini bulmaya çalışır.
İkinci araştırma sorusu, kaygıyı teteikleyen faktörleri bulmayı amaçlar.
Üçüncü araştırma sorusu, kaygıya etki eden faktörlerin konuşma kaygısı üzerindeki
etkisini araştırmayı amaçlar.
Bu araştırma sonucunda elde edilen sonuçlar ikinci dil araştırması için kullanışlı
bilgiler sağlamıştır. Bu araştırma arşağıdaki sonuçları ortaya çıkarmıştır.
Lisede öğrenim gören katılımcıların çoğunluğu dil öğrenimi konusunda oldukça
endişeli. Oysa , ortaokul öğrencileri lise öğrencileri kadar endişeli değillerdir.
Ortaokul öğrencileri için, sınıfta akranları en kaygı yaratan faktörlerken, lise
öğrencileri için , iletişim faaliyetleri kaygının başlıca nedenidir .
Anahtar Kelimeler, dil öğrenme, yabancı dil kaygısı, ortaokul öğrencileri,lise
öğrencileri, Yabancı Dil Sınıf Kaygısı Ölçeği |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2016. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Naciye Kunt. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/2950 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|