DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/2997

Title: Perception of Prospective Teachers’ Competencies about Information and Communication Technology (ICT)
Authors: İşçioğlu, Ersun
Taşpolat, Ata
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education,Department of Information and Communication Technologies
Keywords: Computer and Instructional Technology Teacher Education
Information and Communication Technologies in Education
Education - Computer network resources
Educational Technology - Teacher Attitudes
Teaching - Computer network resources
Issue Date: Feb-2016
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Taşpolat, Ata. (2016). Perception of Prospective Teachers’ Competencies about Information and Communication Technology (ICT). Thesis (M.Ed.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: In recent years, importance of Information and Communication Technologies (ICT) is gradually increasing day by day in many fields of area. In addition, one of the major areas affected by technology is education. Using ICT in education are indispensable tools such as computers, internet, projectors etc. for successful teaching and learning that the level of teachers‟ ICT competence directly affects the quality of education. (Akgül, Küpeli, & Kır, 2015) . In this context, investigation of teachers‟ ICT competence level is great importance for increasing quality of education. The purpose of this study is to research the general competencies of prospective teachers‟ perceptions within the context of teaching profession about information and communication technologies (ICT). Furthermore, it was targeted to compare the differences between perception of prospective teachers‟ ICT competency levels and some variables which are, gender, grade, department, nationality, frequency of internet usage, computer-related courses receive status, ownership of personal computers, and purpose of using computer and internet. The study group consisted of 718 prospective teachers in 12 different programs in Eastern Mediterranean University in 2015-2016 fall academic year. In addition, 5-point Likert scale was used to collect data with 30 items, which was “Information and Communication Technology (ICT) Efficacy Scale for Prospective Teachers”. It was developed by Şad & Nalçacı (2015) based on performance indicators for teaching profession, which was published in Turkey by The Ministry of National Education. The findings indicated that in general, perceptions of prospective teachers‟ competencies about ICT was adequate level. Correlation analysis has identified significant differences in ownership of personal computers and purpose of using computer and internet variables, whereas there were no differences in terms of grade, gender, department, nationality, computer-related courses receive and frequency of internet usage. Keywords: Prospective teachers, educational technology, perception of ICT competency, teacher competencies, information technology literacy
ÖZ: Son yıllarda, bilgi ve iletişim teknolojilerinin (BİT) önemi birçok alanda günden güne artmaktadır. Teknoloji tarafından etkilenen başlıca alanlardan biri ise eğitimdir. Bilgisayar, internet, projektör vb. gibi bilgi ve iletişim teknolojilerinin eğitimde kullanımı, başarılı bir eğitim için vazgeçilmez hale gelmiştir. Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) yeterlilik seviyeleri doğrudan doğruya eğitimin kalitesini etkilemektedir. (Akgül, Küpeli, & Kır, 2015) . Bu kapsamda, öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) yeterlilik seviyelerinin araştırılması eğitimde kaliteyi artırma çabalarımız için büyük önem taşımaktadır. Bu çalışma ile öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) yeterlilik algılarının araştırılması amaçlanmıştır. Diğer taraftan yeterlilik algılarının cinsiyet, uyruk, sınıf düzeyi, öğrenim gördüğü bölüm, bilgisayar ve interneti kullanma amacı, internet kullanma sıklığı, bilgisayar ile ilgili kurs alma durumu, bilgisayar sahibi olma durumu değişkenleriyle açısından karşılaştırılması hedeflenmiştir. Araştırma grubu Doğu Akdeniz Üniversitesi, 2015-2016 akademik güz dönemi, Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 12 farklı programdan 718 öğretmen adayından oluşmaktadır. Bu araştırmada 30 maddeden oluşan 5‟li Likert tipi ölçe kullanılarak veriler toplanmıştır. Ölçek, BİT ile ilgili performans göstergeleri seçilerek Şad & Nalçacı (2015) tarafından Milli Eğitim Bakanlığı‟nın tanımladığı öğretmenlik mesleği için genel yeterlilikleri kullanılarak hazırlanmıştır. Araştırmadaki bulgulara göre; genel olarak öğretmen adaylarının algılanan bilgi ve iletişim teknolojileri yeterlilik düzeylerinin yeterli olduğu tespit edilmiştir. Değişkenlere göre yapılan analizlerde ise bilgisayar sahibi olma durumu, bilgisayar ve interneti kullanma hedefi ile ilgili algılanan bilgi ve iletişim teknolojileri yeterliliklerinde anlamlı fark tespit edilirken bölüm, cinsiyet, uyruk, bilgisayar ile ilgili kurs alma durumu ve internet kullanım sıklığı ile ilgili anlamlı farklılaşma tespit edilmemiştir. Anahtar Kelimeler: Öğretmen adayları, eğitim teknolojileri, bilgi teknolojileri okuryazarlığı, bilgi ve iletişim teknolojileri yeterlilik algısı.
Description: Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer and Instructional Technology Teacher Education, 2016. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ersun İşçioğlu.
URI: http://hdl.handle.net/11129/2997
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
taspolatata.pdfThesis, Master1.28 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback