DSpace
 

EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/3154

Title: Conflict Resolution Strategies Used By Tertiary Students on Facebook
Authors: Özad, Bahire Efe
Enumah, Henrietta Isioma
Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication ,Department of Communication and Media Studies
Keywords: Communication and Media Studies
Online social networks - Social media - Digital communications
Interpersonal relations
Facebook
Conflict
Resolution Strategy
Social Media Network Sites
Issue Date: Jan-2015
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Enumah, Henrietta Isioma. (2015). Conflict Resolution Strategies Used By Tertiary Students on Facebook. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus..
Abstract: Conflict resolution involves the collaborative process of dealing with conflict including an outcome that is commonly agreed upon by parties involved. The purpose of this study is to gain knowledge into university students experience and understanding of conflict in real life and strategy employed in conflict resolution when on Facebook. The study is necessitated by the increasing presence of university students on social media. Primarily, this study investigates the conflict resolution strategy used on Facebook by Faculty of Communication and Media Studies (FCMS) and Faculty of Engineering (FE) students at the Eastern Mediterranean University in 2014 and 2015 academic year, fall semester. For this study, data were obtained through questionnaire consisting of three sections, demographic, personality and conflict resolution strategy on Facebook. This study is significant because understanding the conflict resolution of university students would help indicate conflict resolution of future generation. The questionnaire has 52 questions including some 5-point Likert-scale questions and was administered using Non-proportional Stratified Random Sampling strategy. Findings from this study revealed that both FCMS and FE students‟ employ WIN-WIN strategy to resolve conflicts on Facebook. Keywords: Facebook, Conflict, Resolution Strategy, Social Media Network Sites
ÖZ: Çatışma çözümlemesi katılımcıların da içinde olduğu ortaklaşa hemfikir olunan bir sonucun da içerildiği işbirlikçi süreci içerir. Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin gerçek yaşam ve Facebookda deneyimledikleri çatışmayı anlamada ve çatışma çözümlemesinde kullandıkları stratejiler konusunda bilgi sahibi olmaktır. Üniversite öğrencilerinin sosyal medyada gittkçe artan varlıkları bu çalışmayı gerekli kılmıştır. Bu çalışma, öncelikle Doğu Akdeniz Üniversitesinde 2014-2015 akademik yılı Güz döneminde eğitim gören İletişim ve Mühendislik fakültesi öğrencilerinin Facebookda kullandığı çatışma çözümlemesi stratejilerini incelemektedir. Bu çalışma içim veriler demografik, kişilik, ve Facebookdaki çatışma çözümlemesi stratejilerini içeren ve 3 bölümden oluşan bir anket yoluyla toplanmıştır. Gelecek nesillerin çatışma çözümlemesine ışık tutmaya yardım edeceği için bu çalışma önemlidir. 5li Likert ölçeğine göre hazırlanmış soruların da olduğu anket, oransız tabakalı rastgele örneklem stratejisi kullanılarak dağıtılmıştır. Çalışmanın bulguları hem İletişim Fakültesi hem de Mühendislik fakültesi öğrencilerinin Facebookda çatışma çözümlemesi uygularken KAZAN –KAZAN stratejisi uyguladıklarını göstermektedir. Anahtar Sözcükler: Facebook, Çatışma, Çözüm Stratejileri, Sosyal Medya Siteleri
Description: Master of Arts in Communication and Media Studies. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies, 2015. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Bahire Efe Özad.
URI: http://hdl.handle.net/11129/3154
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
EnumahIsioma.pdfThesis, Master1.31 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback