|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/3193
|
Title: | Online Learning Readiness Level and Perceived Social Presence of The Teacher Candidate’s in The Online Learning Environment an E.M.U Example |
Authors: | İşçioğlu, Ersun Matanaghi, Aylar Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer and Instructional Technology Teacher Education |
Keywords: | Computer and Instructional Technology Teacher Education Information and Communication Technologies in Education Education - Computer network resources Educational Technology -Teacher Attitudes Teaching - Computer network resources Online Learning - Eastern Mediterranean University - Cyprus, North Online Learning Readiness Level Online Social Presence Level Teacher Candidates |
Issue Date: | Sep-2015 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Matanaghi, Aylar. (2015). Online Learning Readiness Level and Perceived Social Presence of The Teacher Candidate’s in The Online Learning Environment an E.M.U Example. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Computer and Instructional Technology Teacher Education, Famagusta: North Cyprus |
Abstract: | Recent developments on the ICT’s have led to the emergence of major changes not
only in people’s lives but also in educational environment. It is observed that
distance learning programs are being very popular from many institutions. It is
known that evaluation of the quality of the learning environment is very important
for the distance education program’s achievements.
The aim of this study is to investigate the online learning readiness level and
perceived social presence of teacher candidates in terms of gender and branch. The
research group of the study is consisted of, 94 students who’s registered at the online
pedagogical formation program at the 2014-2015 academic fall term of the Eastern
Mediterranean University. Online learning readiness scale developed by Hung, Chou,
and Chen and Own (2010) which is translated into Turkish by Yurdugül and
Alsancak Sirakaya (2013) and social presence scale developed by Arbaugh (2008)
which is translated in Turkish by Kilic Cakmak, Cebi and Kan (2014) were apply for
data collection.
The result of this research identified that major numbers of teacher candidate’s
online readiness level is relatively high and the online social presence level of the
teacher candidates is medium. Although, there was some significant differences
among males and females students in terms of social presence in the online learning
environment.
Keywords: Online Learning Readiness Level, Online Social Presence Level,
Teacher Candidates ÖZ:
Bilgi ve İletişim Teknolojileri üzerindeki yeni gelişmeler sadece insan yaşamında
değil, eğitim çevresinde de önemli değişikliklerin çıkmasına öncülük etmiştir.
Uzaktan eğitim programlarının birçok kurumda popüler olduğu gözlenmektedir.
Öğrenim çevresinin kalite değerlendirmesi uzaktan eğitim programının başarısı için
çok önemli bir gereklilik olarak görülmektedir.
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının çevrimiçi öğrenme ortamına hazır olma
durumları ve sosyal bulunuşluk düzeylerinin belirlenmesidir. Bu çalışmanın
araştırma grubunu, Doğu Akdeniz Üniversitesi 2014-2015 Akademik Yılı Çevrimiçi
Pedagojik Formasyon Sertifika programına kayıt yaptıran 94 öğrenci oluşturmaktadır.
Veri toplama aracı olarak, Hung, Chou ve Chen ve Own (2010) tarafından
geliştirilen, Yurdugül, and Alsancak Sirakaya (2013) tarafından Türkçe ’ye
uyarlanan çevrimiçi öğrenme algı ölçeği ve Arbaugh (2008) tarafından geliştirilen,
Kiliç Çakmak , Çebi and Kan (2014) tarafından Türkçe ‘ye uyarlanan sosyal varlık
ölçeği kullanılmıştır.
Bu çalışmanın sonunda, öğretmen adaylarının büyük oranda çevrimiçi ortama hazır
olma durumları ve sosyal bulunuşluk durumlarının orta seviyede sayılabileceği tespit
edilmiştir. Ayrıca çalışmada, kadın öğrencilerin çevrimiçi öğrenme ortamındaki
sosyal bulunuşluk düzeylerinin erkeklere göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Çevrimiçi öğrenmeye hazır olma durumu, Çevrimiçi sosyal
bulunuşluk, Öğretmen adayları |
Description: | Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer and Instructional Technology Teacher Education, 2015. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ersun İşçioğlu. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/3193 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|