DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/3193

Title: Online Learning Readiness Level and Perceived Social Presence of The Teacher Candidate’s in The Online Learning Environment an E.M.U Example
Authors: İşçioğlu, Ersun
Matanaghi, Aylar
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer and Instructional Technology Teacher Education
Keywords: Computer and Instructional Technology Teacher Education
Information and Communication Technologies in Education
Education - Computer network resources
Educational Technology -Teacher Attitudes
Teaching - Computer network resources
Online Learning - Eastern Mediterranean University - Cyprus, North
Online Learning Readiness Level
Online Social Presence Level
Teacher Candidates
Issue Date: Sep-2015
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Matanaghi, Aylar. (2015). Online Learning Readiness Level and Perceived Social Presence of The Teacher Candidate’s in The Online Learning Environment an E.M.U Example. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Computer and Instructional Technology Teacher Education, Famagusta: North Cyprus
Abstract: Recent developments on the ICT’s have led to the emergence of major changes not only in people’s lives but also in educational environment. It is observed that distance learning programs are being very popular from many institutions. It is known that evaluation of the quality of the learning environment is very important for the distance education program’s achievements. The aim of this study is to investigate the online learning readiness level and perceived social presence of teacher candidates in terms of gender and branch. The research group of the study is consisted of, 94 students who’s registered at the online pedagogical formation program at the 2014-2015 academic fall term of the Eastern Mediterranean University. Online learning readiness scale developed by Hung, Chou, and Chen and Own (2010) which is translated into Turkish by Yurdugül and Alsancak Sirakaya (2013) and social presence scale developed by Arbaugh (2008) which is translated in Turkish by Kilic Cakmak, Cebi and Kan (2014) were apply for data collection. The result of this research identified that major numbers of teacher candidate’s online readiness level is relatively high and the online social presence level of the teacher candidates is medium. Although, there was some significant differences among males and females students in terms of social presence in the online learning environment. Keywords: Online Learning Readiness Level, Online Social Presence Level, Teacher Candidates
ÖZ: Bilgi ve İletişim Teknolojileri üzerindeki yeni gelişmeler sadece insan yaşamında değil, eğitim çevresinde de önemli değişikliklerin çıkmasına öncülük etmiştir. Uzaktan eğitim programlarının birçok kurumda popüler olduğu gözlenmektedir. Öğrenim çevresinin kalite değerlendirmesi uzaktan eğitim programının başarısı için çok önemli bir gereklilik olarak görülmektedir. Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının çevrimiçi öğrenme ortamına hazır olma durumları ve sosyal bulunuşluk düzeylerinin belirlenmesidir. Bu çalışmanın araştırma grubunu, Doğu Akdeniz Üniversitesi 2014-2015 Akademik Yılı Çevrimiçi Pedagojik Formasyon Sertifika programına kayıt yaptıran 94 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Hung, Chou ve Chen ve Own (2010) tarafından geliştirilen, Yurdugül, and Alsancak Sirakaya (2013) tarafından Türkçe ’ye uyarlanan çevrimiçi öğrenme algı ölçeği ve Arbaugh (2008) tarafından geliştirilen, Kiliç Çakmak , Çebi and Kan (2014) tarafından Türkçe ‘ye uyarlanan sosyal varlık ölçeği kullanılmıştır. Bu çalışmanın sonunda, öğretmen adaylarının büyük oranda çevrimiçi ortama hazır olma durumları ve sosyal bulunuşluk durumlarının orta seviyede sayılabileceği tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmada, kadın öğrencilerin çevrimiçi öğrenme ortamındaki sosyal bulunuşluk düzeylerinin erkeklere göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Çevrimiçi öğrenmeye hazır olma durumu, Çevrimiçi sosyal bulunuşluk, Öğretmen adayları
Description: Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer and Instructional Technology Teacher Education, 2015. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ersun İşçioğlu.
URI: http://hdl.handle.net/11129/3193
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
matanaylar.pdfThesis, Master1.33 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback