|
EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Electrical and Electronic Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Electrical and Electronic Engineering >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/326
|
Title: | Enhancement of Mobile Ad-hoc Network Models by Using Realistic Mobility and Access Control Mechanisms |
Authors: | Sabah, Nasser M. A. |
Keywords: | Electrical and Electronic Engineering Mobile Communication - Wireless Communication Ad Hoc Networks (Computer Networks) Ad-Hoc Networks - IEEE 802.11 - MANETs - Performance of MAC Protocol CSMA/CA - Mobility Models - RWP - Gamma Distribution Finite Population - Blocking Probability |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) |
Citation: | Sabah, Nasser M.A. (2012). Enhancement of Mobile Ad-hoc Network Models by Using Realistic Mobility and Access Control Mechanisms. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Electrical and Electronic Engineering, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | ABSTRACT: A mobile ad-hoc network (MANET) is a collection of wireless mobile nodes forming a temporary network without the need for base stations or any other preexisting network
infrastructure. Ad-hoc networking received a great interest due to its low cost, high flexibility, fast network establishment, self-reconfiguration, high speed for data services, rapid deployment and support for mobility. However, in a wireless network without a fixed infrastructure and with nodes’ mobility enabled, the topology keeps on changing. This causes frequent path changes and leads to an increase in network congestion and transmission delay. Random waypoint (RWP) mobility model is widely used in ad-hoc network simulations. The model suffers from speed decay as simulation progresses, and may not reach the steady state in term of instantaneous average node speed. This usually leads to inaccurate results in protocol validation of MANETs modeling. The convergence of the average speed to its steady state value is delayed. Also, the probability distributions of speed vary over the simulation time, such that the node speed distribution at the initial state is different from the corresponding distribution at the end of the simulation. Gamma random waypoint (GRWP) mobility model has been proposed to overcome
these problems. The nodes’ speeds of GRWP are sampled from Gamma distribution. The analysis and simulation results indicate that the proposed GRWP mobility model outperforms the existing RWP mobility models. In modeling wireless ad-hoc networks, the assumption of infinite population is usually made. However, such models lead to deficiencies in the model, since they do not hold in real applications. Therefore, we model the wireless ad-hoc network as closedform
queueing network. In particular, the carrier sense multiple access with collision avoidance (CSMA/CA) based RTS/CTS handshake mechanism is modeled under finite population assumption. We take into account packet arrival time, network size, packet size, buffer size and backoff scheme. This is to ensure a realistic queueing model which describes the MAC protocol and nodes’ behavior in the network environment more precisely. The collected results indicate that the finite population model gives an accurate and more realistic behavior of the RTS/CTS mechanism.
Keywords: Ad-hoc Networks, IEEE 802.11, MANETs, performance of MAC protocol, CSMA/CA, mobility models, RWP, Gamma distribution, finite population, blocking
probability.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Tasarsız gezgin ağlar yer istasyonu veya daha önceden kurulmuş ağ yapısı gerektirmeyen ve gezgin düğümler tarafından geçici olarak oluşturulan ağlardır. Tasarsız ağlar, düşük maliyet, yüksek esneklik, hızlı kurulum, kendi kendine düzenleşim sağlama, yüksek hızda veri iletişim hizmeti sunma ve gezgin iletişime olanak tanıma özelliklerinden dolayı araştırmacılar tarafından ilgi toplamıştır. Herhangi bir telsiz ağda sabit bir altyapı bulunmadığından ve düğümlerin gezgin
olmasından dolayı, ağ topolojisi sürekli değişmekte ve bunun sonucu olarak ağ tıkanıklığı ve iletim gecikmesi ortaya çıkmaktadır. Rasgele yolgösterme (RWP) devingenlik modeli tasarsız ağların benzetiminde geniş olarak kullanılanmaktadır. Benzetim ilerledikçe, düğümlerin hızlarının azalması sorunu modelde gözlemlenmekte ve anlık hızların dağılımı kararlı duruma ulaşamamaktadır. Bu, doğru olmayan sonuçlara yol açmakta ve protocol doğrulanmasını güçleştirmektedir. Ayrıca, ortalama hız, kararlı hız değerine geç ulaşmakta ve düğüm hızların olasılık dağılımı benzetim süresince değişmektedir. Gamma yolgösterme devingenlik (GRWP) modeli bu sorunların giderilmesi için önerilmiştir. Benzetim sonuçları ve analitik türetimler GRWP modelinin mevcut modellere göre daha iyi başarıma sahip olduğunu göstermektedir. Tasarsız gezgin ağların modellenmesinde genellikle sonsuz nüfus varsayımı kullanılmakta ama bu gerçek uygulamalarda eksikliklere yol açmaktadır. Bu nedenle, IEEE 802.11 RTS/CTS erişim protokolunda sonlu nüfus varsayımı kuyruk ağ modeli olarak kullanılmıştır. Paketlerin varış zamanı, ağın büyüklüğü ve yastık belleği göz önüne alınmış ve MAC protokolundaki düğümlerin davranışları gerçekçi ve daha doğru olarak modellenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Tasarsız ağlar, IEEE 802.11, MAC protokolu, devinim modeli, RWP, sonlu nüfus varsayımı. |
Description: | Doctor of Philosophy in Electrical and Electronic Engineering. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Electrical and Electronic Engineering, 2012. Supervisor:Assoc. Prof. Dr Aykut Hocanın. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/326 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Electrical and Electronic Engineering
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|