|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/3290
|
Title: | Teachers' and Students' Perceptions of Learner Autonomy in the ELT Department at Eastern Mediterranean University |
Authors: | Erozan, Fatoş Farahi, Parmis Eastern Mediterranean University, Faculty of Education,Department of English Language Teaching |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) English Language - Study and Teaching - Eastern Mediterranean University Language Learning - Autonomy Language and languages - Study and teaching - Learner autonomy - Second language acquisition Autonomy Learner Autonomy Teacher Autonomy Student Perceptions Teacher Perceptions |
Issue Date: | Feb-2015 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Farahi, Parmis. (2015). Teachers' and Students' Perceptions of Learner Autonomy in the ELT Department at Eastern Mediterranean University. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The purpose of this study is to investigate the perceptions of the ELT students and their instructors as regards learner autonomy in the English Language Teaching (ELT) Department at Eastern Mediterranean University (EMU) in North Cyprus. To achieve this, the ELT students’ and instructors’ overall perceptions about learner autonomy in general, and learner autonomy in the ELT Department at EMU specifically were identified.
The present study is a case study, which employs a descriptive -interpretive method. The study was conducted with 69 ELT students and 11 instructors teaching in the ELT Department at EMU. Both qualitative and quantitative data were collected through three different sources: student questionnaire, teacher questionnaire, and teacher interviews.
The results obtained from this study reveal that both students and teachers in the ELT Department have positive views about learner autonomy. The outcomes of the study also show that both ELT students and their instructors believed that students should be involved in decisions about their learning, and that the ELT students have the potential to become autonomous learners. However, most of the instructors and students think that it is slightly feasible or unfeasible to involve students in every decision, such as classroom management, the teaching methods used, and the time and place of the lesson in the ELT Department. On the other hand, the instructors recommended that they should try to promote learner autonomy more in their courses by revising the ELT curriculum, redesigning the courses, giving freedom to students
to choose their topics for projects and assignments, teaching students how to learn, etc.
To conclude, the results of this study show that the ELT students’ and their instructors’ perceptions of learner autonomy are positive, and they can be considered ready for it, because they desire it although they think that it is not completely feasible (i.e. realistically achievable) in the ELT Department at the moment.
Based on the results, some pedagogical implications for fostering learner autonomy in the ELT Department at EMU, and suggestions for further research have been recommended.
Keywords: Autonomy, Learner Autonomy, Teacher Autonomy, Student Perceptions, Teacher Perceptions Bu çalışmanın amacı, Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) İngiliz Dili Eğitimi (İDE) Bölümün’de öğrenen özerkliğinin, öğrencilerin ve öğretim üyelerinin algıları doğrultusuda, ne kadar desteklendiğini arastırmaktır. Bu amaçla, İDE öğrencileri’nin ve öğretim elemanlarının öğrenen özerkliğine karşı genel algıları ve İDE Bölümün’deki öğrenen özerkliğini ile ilgili düşünceleri belirlenmiştir.
Bu çalışma, tanımlayıcı ve yorumlayıcı bir yaklaşımın kullanıldığı olgu çalışması olarak tasarlanmıştır. Çalışma 69 İDE öğrencisi ve 11 İDE öğretim elemanı ile gerçekleştirilmiştir. Nitel ve nicel veri toplama üç farklı kaynaktan yapılmıştır: öğrenci anketi, öğretim elemanı anketi ve öğretim elemanı görüşmeleri.
Bu çalışmanın sonuçları hem İDE öğrencilerinin hem de öğretim elemanlarının öğrenen özerkliğine karsı olumlu görüşleri olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca sonuçlar, İDE öğrenci ve öğretim elemanlarının, öğrencilerin kendi öğrenmeleri ile ilgili kararlara dahil olması gerektiğine ve de bölüm öğrencilerinin bağımsız öğrenenler olma gücüne sahip olduklarına inandıklarını göstermiştir. Bununla beraber, öğretim elemanlarının ve öğrencilerin çoğu, öğrencilerin sınıf yönetimi, öğretme teknikleri, dersin zaman ve yeri gibi konulardaki kararlara dahil edilmesinin kısmen uygulanabilir olduğu görüşünü belirtmişlerdir. Öte yandan, öğretim elemanları öğrenen özerkliğini verdikleri derslerde daha cok desteklemeleri gerektiğini önermişlerdir. Öğretim elemanları, İDE eğitim programının gözden geçirilmesi, derslerin tekrar tasarlanması, öğrencilerin proje ve çalışma konularını
seçmede özgür bırakılması ve öğrencilere nasıl öğrenebileceklerinin öğretilmesi gibi çalışmalarla öğrenen özerkliğinin daha çok desteklenebileceğini belirtmişlerdir.
Sonuç olarak, bu çalışmanın bulguları, İDE öğrenci ve öğretim üyelerinin öğrenen özerkiliğine karşı olumlu görüşleri olduğunu, ve İDE Bölümü’nde şu anda tam olarak uygulanabilir olmadığını düşünseler de, öğrenen özerkliğine hazır olduklarını göstermiştir.
Çalışma sonuçlarına dayanarak, öğrenen özerkliğinin İDE Bölümün’de teşvik edilmesinin eğitsel sezdirimleri ve gelecekte yapılacak araştırmalara ilişkin öneriler ortaya konmuştur.
Anahtar sözcükler: Özerklik, Öğrenen Özerkliği, Öğreten Özerkliği, Ögrenci Algıları, Öğreten Algıları |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2015. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Fatoş Erozan. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/3290 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|