|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/3291
|
Title: | Evaluating the Undergraduate English Language Teacher Education Program at Eastern Mediterranean University |
Authors: | Erozan, Fatoş Zorba, Şansel Eastern Mediterranean University, Faculty of Education,Department of English Language Teaching |
Keywords: | English Language Teaching English Language Teache - Education - Study and Teaching - Eastern Mediterranean University Teachers - Training of--Education Program--Evaluation--Eastern Mediterranean University--Cyprus, North program evaluation language teacher education English teacher education program evaluation Peacock’s (2009) model |
Issue Date: | Feb-2015 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Zorba, Şansel. (2015). Evaluating the Undergraduate English Language Teacher Education Program at Eastern Mediterranean University. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | This study mainly aimed to evaluate the undergraduate ELT program at Eastern Mediterranean University (EMU). To this aim, the strengths and the weaknesses of the program perceived by the students, instructors and alumni were identified. The participants’ suggestions for the improvement of the program were also elicited. Finally, the extent to which the undergraduate ELT program meets the needs of the provided students was explored.
This case study was a program evaluation study which was designed to evaluate the undergraduate ELT program at EMU and to recommend some suggestions for its improvement. Peacock’s (2009) Evaluation Model was used in the study and the data were collected through a student questionnaire, student interviews, student essays, teacher interviews, an alumni questionnaire, and document analysis. Twenty six third and fourth year ELT students, eight instructors and thirty three alumni participated in this study.
The results of the study showed that the undergraduate ELT program at EMU has various strengths and weaknesses which need to be taken into consideration. The major strengths of the program are that the program trains well qualified English language teachers; balances the teaching of English, teaching skills, and classroom management skills; has a clearly stated philosophy and the reflection of this philosophy. The existence of qualified teacher trainers and the open-door policy in the department are the other strengths of the program. On the other hand, the weaknesses of the program perceived by the students, instructors and alumni are that
the program seems to not have sufficient practical components and academic events; and includes some unnecessary courses. The number of the courses in the program was also found excessive.
In relation to the strengths and the weaknesses, the students, instructors and alumni suggested some recommendations for the improvement of the program such as adding more practice, removing some of the courses, reducing the number of courses, adding courses on teaching culture and sociolinguistics, and organizing more academic events.
Overall, the results revealed that the undergraduate ELT program at EMU meets the needs of the students to a great extent. According to the results of the study, some implications for pedagogy and further research are proposed.
Keywords: program evaluation, language teacher education, English teacher education program evaluation, Peacock’s (2009) model ÖZ:
Bu çalışma, Doğu Akdeniz Üniversitesi’ndeki (DAÜ) İngiliz Dili Eğitimi (İDE) Bölümü lisans programını değerlendirmeyi hedeflemiştir. Bu amaca uymak için programının güçlü ve zayıf yönleri öğrenci, öğretmen ve mezunlardan oluşan katılımcıların algıları baz alınarak saptamıştır. Ayrıca, programın daha iyi duruma getirilmesi için katılımcıların önerileri istenmiştir. Çalışmanın diğer bir amacı ise, lisans programının öğrencilerin ihtiyaçları ile ne derece örtüştüğünü saptamaktı.
Bu çalışma, esas olarak nitel yöntemin kullanıldığı bir olgu çalışması olup, İngilizce öğretmeni yetiştiren programı değerlendirmek için tasarlanmıştır. Katılımcılar, İDE bölümündeki 3. ve 4. sınıf öğretmen adayları, bölüm öğretim üyeleri ve 33 mezundan oluşmaktadır. Çalışma verileri, öğrenci anketi, öğrenci mülakatları, öğrenci kompozisyonları, öğretmen mülakatları, mezuniyet anketleri ve döküman analizi yoluyla toplanmıştır.
Çalışma sonuçları DAÜ’deki İDE lisans programının dikkate alınması gereken çeşitli güçlü ve zayıf yönleri olduğunu göstermiştir. Programın güçlü yönleri şunlardır: iyi nitelikli İngilizce öğretmeni yetiştirmesi; İngilizceyi, mesleki becerileri ve sınıf yönetimi becerilerini program içerisinde dengelemesi; açıkça ifade edilmiş ve gerçeğe yansıtılmış eğitim felsefesinin varlığı. Deneyimli ve donanımlı öğretmen eğitmeni kadrosu ve açık kapı politikası, bölümün diğer güçlü yanlarıdır. Tüm bu güçlü yanlara ek olarak, programın zayıf yönleri ise şöyle sıralanabilir: pratik yapma olanağıve akademik etkinlikler konusundaki eksiklikler; programda mevcut gereksiz derslerin bulunması ve program genelinde ders sayısının fazlalığı.
Belirtilen güçlü ve zayıf yönlerlebağlantılı olarak, katılımcıların yaptıkları öneriler şöyle sıralanabilir: pratik uygulamaların artırılması; bazı derslerin programdan çıkartırılması; ders sayısının azaltılması; kültür öğrenimi ve toplum-dilbilimsel ağırlıklı derslerin eklenmesi ve daha fazla akademik aktivitenin düzenlenmesi.
Genel olarak, sonuçlar DAÜ’deki İDE lisans programının öğrenci gereksinimlerine büyük oranda yanıt verdiğini göstermektedir.Çalışmanın bulgularına dayanarak programın iyileştirilmesi için bazı pedagojik sezdirimlerde bulunulmuş veileriki çalışmalar içinyapılabilecek bazı öneriler vurgulanmıştır.
Anahtar kelimeler: program değerlendirme, dil öğretmeni eğitimi, İngiliz dili öğretmeni eğitim programı değerlendirmesi, Peacock (2009) modeli |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2015. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Fatoş Erozan. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/3291 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|