DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/338

Title: A Comparative Study of HRM Practices Based on Hofstede Cultural Dimensions
Authors: Meshksar, Sahar
Keywords: Business Administration
Marketing Management
Marketing - Cultural Studies
Human Resource Management
Consumer Behavior - Cultural Studies
Culture - Cultural Dimensions - HRM Practices
Issue Date: 2012
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU)
Citation: Meshksar, Sahat. (2012). A Comparative Study of HRM Practices Based on Hofstede Cultural Dimensions. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: ABSTRACT: With increasing globalization in today‟s world it seems necessary to consider culture as one important factor which has influence in designing and implementing HRM practices. This thesis applied Hofstede cultural dimensions for investigating cultural variation across countries. The goal of this study is to examine the impact of cultural dimensions on HRM practices with general looking on 24 countries which their data was available on CRANET and looking more closely on 4 European countries. Methodology: Countries selected from CRANET database. The independent variables were cultural dimensions (power distance, uncertainty avoidance, collectivism/individualism, and masculinity/femininity) and written documents, style of decision making (centralized or decentralize), action programs for women, team working and direct communication are considered as dependent variables. For analyzing data, regression analysis, one way ANOVA and T-test were used. Findings: The results demonstrated that cultural dimensions have an influence on HRM practices. The outcomes showed that high uncertainty avoidance has a weak influence on using more written documents, high power distance has a weak relationship with centralized decision making, in collectivistic countries the way of selecting employees is internally, organizations in low masculinity countries have action programs for women, employees in low power distance countries contact to their managers directly and results did not show that variable pay in collectivistic countries is based on team performance. Keywords: Culture, Cultural dimensions, HRM practices. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Artan küreselleşme ile birlikte, İnsan Kaynakları Yönetimi (İKY) uygulamalarında kültüründe bir etken olarak dikkate alınmasının önemi artmaktadır. Bu tez Hofstede‟nin ulusal kültürlerin boyutlarını kullanmaktadır. Çalışmanın amacı kültür boyutlarının İKY uygulamalarını nasıl etkilediğini incelemektir. Bunun için CRANET İKY anketinde yer alan 24 ülkedeki uygulamalar ülkelerin kültür özelliklerine göre değerlendirilmiştir. Ayrıca 4 ülkedeki uygulamalar karşılaştırılarak incelenmiştir. Metod: Ülkeler hem CRANET İKY aketi verileri hem de Hofstede çalışmasında yer alanlardan seçilmiştir. Bağımsız değişkenler kültürel boyutlar (Power distance, uncertainty avoidance, collectivisim/individualism, ve masculinity/femininity), bağımlı değişkenler ise İKY uygulamaları (yazılı belge kullanımı, karar verme yöntemleri – merkezi/yerinden, kadınlar için teşvik programları, ekip çalışması, ve üst yönetimle doğrudan iletişim) olarak kullanılmıştır. Veri analizinde regresyon, ANOVA ve T-testi kullanılmıştır. Bulgular: Sonuçlar kültürel özelliklerin İKY uygulamalarına da yansıdığını göstermiştir. Yüksek belirsizlikten kaçma (uncertainty avoidance) yazılı belgelerin kullanımını artırmaktadır. Yüksek güç mesafesi (power distance) merkezi karar almayı artırmaktadır. Toplulukçu (collectivist) toplumlarda kurum içinden terfiler daha fazladır. Maskulinitynin düşük olduğu toplumlarda kadınlara yönelik teşvik programları daha fazladır. Yüksek güç mesafesi olan ülkelerde üst yönetimle doğrudan iletişim daha azdır. Sonuçlarımız toplulukçu toplumlarda ekip çalışmasına daha fazla yönelindiğini göstermemiştir. Anahtar Kelimeler: Kültür, İnsan Kaynakları Yönetimi, Karşılaştırmalı İKY.
Description: Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2012. Supervisor: Prof. Dr. Cem Tanova.
URI: http://hdl.handle.net/11129/338
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Meshksar.pdf884.29 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback