DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/3388

Title: Customer Retention in Airline Companies: Case of North Cyprus
Authors: Tümer, Mustafa
Climis, Raghda Louis
Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics Department of Business Administration
Keywords: Business Administration
Customer services - Service Quality - Consumer satisfaction - Airline Companies - Cyprus, North
Air travel - Airlines - Customer services - Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-)
Business communication - Customer services - Customer Loyalty - Customer relations
Customer Retention
Customer Satisfaction
Service Quality Attributes
North Cyprus
Airline Industry
Issue Date: Jun-2013
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Climis, Raghda Louis. (2013). Customer Retention in Airline Companies: Case of North Cyprus .Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: This thesis empirically investigate the factors that affect customer retention in the airline industry in North Cyprus; the factors that will be investigated are service quality attribute, perceived safety, customer satisfaction, loyalty reward program, relationship commitment and customer loyalty. The study also investigates about four different groups of purpose of travel (business, education, vacation and family visit) on the empirical model. SPSS and PLS programs are conducted for analyzing the data with 331 students respondents from different nationalities. The results suggest that there is a positive relationship between customer retention and the related factors, however not all of these relation are significant. The results also show that the different purposes of travel have different influence on the variables regarding the positive and the significant relation between them, noting that some independent variables have a negative effect on the dependent variables. Keywords: Customer Retention, Customer Satisfaction, Service Quality Attributes, Airline Industry, North Cyprus
ÖZ: Günümüz işletmelerinin hedefleri arasında ve rekabet unsuru olarak müşterilerin elde tutulması çok önemli bir yer oluşturmaktadır. Dünya ekonomisinin küreselleşmesinden sonra, ürünlerin ve hizmetlerin biçimi değişmiş ve dolayısı ile de işletmeler arası rekabet artmıştır. İşletmelerin müşteri kaybetmeye başlaması ve yeni müşteri çekebilmek için harcamaları artmış ve bunun sonucu olarak da müşterilerin elde tutulması, kaybedilmemesi üzerinde çalışmalara odaklanılmıştır. Bu çalışmanın amacı havayolları sektöründe hizmet kalitesi etkenlerini incelemek, algılanan güvenlik, müşteri tatmini, ödül programlarına sadakatın, ilişkilerdeki vaat ve müşteri sadakatının müşterinin elde edilmesi üzerine etkilerini incelemektir. Bu çalışma ayrıca dört farklı seyahat etme (iş, eğitim, tatil ve aile ziyareti) amaçlarına göre de oluşturulan kavramsal modeli test etmektedir. Çalışmamızda toplanan verileri analiz etmek amacı ile SPSS ve PLS programları kullanılmıştır. Analiz sonuçları bize müşterinin elde tutulması ile ilgili faktörler arasında bir ilişki olduğunu gösternektedir. Dört farklı seyahat etme amaçlarına göre, modeldeki değişkenlerin etkilerinin farklı yönde olduğunu göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Müşteri El tutuluması, Müşteri Tatmini, Hizmet kalitesini etkkileyen, Havayolları, Kuzey Kıbrıs
Description: Master of Business Administration. Thesis (M.B.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2013. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Mustafa Tümer.
URI: http://hdl.handle.net/11129/3388
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ClimisLouis.pdfThesis, Master1.58 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback