|
EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/3599
|
Title: | Factors Influencing Intention to Use Electronic Payment Systems: The Case of Students in Famagusta |
Authors: | Öney, Emrah Boraei, Mohanned Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration |
Keywords: | Marketing Management Electronic commerce--Mobile commerce Buying behavior intention to use EPS e-commerce knowledge General satisfaction specific satisfaction perceived reputation Business Administration |
Issue Date: | Jul-2016 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Boraei, Mohanned. (2016). Factors Influencing Intention to Use Electronic Payment Systems: The Case of Students in Famagusta . Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | There has been a tremendous growth in internet and information and communication
technology (ICT) throughout the last 2 decades, in addition to the revolutionary
evolution in the electronic payment systems (EPS) that changed the e-commerce
world totally and enabled to make enormous business transactions within few
minutes. Therefore this study try to establish and clarify whether; (1) knowledge
about e-commerce has direct effect on students intentions to use EPS, (2) perceived
reputation towards EPS has direct effect on students intentions to use EPS, (3)
general satisfaction from e-commerce has direct effect on students intentions to use
EPS, (4) specific satisfaction from EPS has direct effect on students intentions to use
EPS.
In this study a comprehensive literature review was engaged in order to initially
conceptualize the relationship between all of factors mentioned earlier and their
possible effect on customer intentions to use EPS, the literature review goes from the
base of the Pyramid to its top (goes from wide to narrow).
A sample consist of 310 respondents was chosen to examine the proposed
hypotheses using regression analysis, the findings highly supported the claimed
hypotheses that all the factors mentioned earlier influence and have positive
relationship with the customer’s intentions to use EPS.
Keywords: Buying behavior, intention to use EPS, e-commerce knowledge, General
satisfaction, specific satisfaction, and perceived reputation ÖZ :
İnternet ve BİT alanında son yirmi yılda yaşanan devasa gelişmelerin yanı sıra,
elektronik ödeme sistemlerinin (EÖS) devrim niteliğindeki evrimi de günümüzün eticaret
dünyasını tümüyle değiştirerek dakikalar içerisinde oldukça büyük ticari
işlemler gerçekleştirilmesine olanak sağlamıştır. Buna bağlı olarak, söz konusu
çalışmanın amacı müteakip ifadelerin doğruluğunu araştırmak ve açıklığa
kavuşturmaktır; (1) e-ticaret hakkında bilgi sahibi olmanın müşterilerin EÖS
kullanımına olan yönelimleri üzerinde etkisi vardır, (2) EÖS’nin algılanan itibarının
müşterilerin EÖS kullanımına olan yönelimleri üzerinde etkisi vardır, (3) e-ticaret
konusundaki genel memnuniyetin müşterilerin EÖS kullanımına olan yönelimleri
üzerinde etkisi vardır, (4) EÖS’ye olan spesifik memnuniyetin müşterilerin EÖS
kullanımına olan yönelimleri üzerinde etkisi vardır.
Bu çalışma kapsamında öncelikle bashi geçen tüm faktörler arasındaki ilişkinin
vemüşterilerin EÖS kullanımlarına olan etkilerinin kavramsallaştırılması
amacıylagerçekleştirilen kapsamlı literatür taraması Piramidin tabanından üst
noktasına doğruilerlemektedir (geniş alandan dar alana doğru ilerlemektedir).
Öne sürülen hipotezlerin bağlanım analizi kullanılarak değerlendirilmesi amacıyla
söz konusu model kapsamında toplam 310 denek seçilmiştir. Sonuçlar, bahsi geçen
faktörlerin müşterilerin EÖS kullanımını etkilediğini ve EÖS kullanımlarına dair
yönelimleri ile olumlu bir ilişkiye sahip olduğunu öne süren hipotezleri ziyadesiyle
desteklemektedir.
Anahtar Kelimeler: Satın alma davranışı, EÖS kullanma yönelimi, e-ticaret bilgisi,
genel memnuniyet, spesifik memnuniyet, ve algılanan itibar |
Description: | Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2016. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Emrah Öney. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/3599 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|