DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/3601

Title: Factors Affecting Consumers’ Choice of Perfume Products: The Case of Famagusta – North Cyprus
Authors: Ünlücan, Doğan
Abusrour, Amira Srour
Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration
Keywords: Marketing Management
Consumer Behavior - Consumers' preferences - Perfume products - Famagusta (Cyprus, North)
Consumer
marketing
perfume
consumer behavior
purchase decision
Famagusta
Business Administration
Issue Date: Feb-2016
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Abusrour, Amira Srour. (2016). Factors Affecting Consumers’ Choice of Perfume Products: The Case of Famagusta – North Cyprus. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The decision which is made to purchase perfume products is a complicated process that consumers have to experience. Different factors affect the consumer choice for perfumes. These factors include social factors, demographic factors and psychological factors. For example, some consumers choose their perfumes depending on the recommendation they get from a family member who used the brand or know someone who is using it. In addition, consumers’ age, income level, personality, self-concept, routine and values may affect their decision in choosing perfume products. This study aims to identify the factors which affect the consumers’ choice of perfume products in Famagusta, North Cyprus. The sample of the study was the residence of Famagusta. In this study, different factors were identified as factors affecting the consumers’ purchase decision which are price, brand, quality, fragrance, promotions, prior experience, recommendations from the surroundings, blogs, consumer reviews and social media especially for younger consumers. Keywords: Consumer, marketing, perfume, consumer behavior, purchase decision, Famagusta.
ÖZ : Parfüm ürünü ile ilgili satın alma kararı tüketiciler açısından karmaşık bir süreçtir. Tüketicilerin parfün seçimini etkileyen farklı faktörler vardır. Bu faktörler sosyal faktörler, demografik faktörler ve psikolojik faktörler olarak ifade edilebilir. Örneğin, bazı tüketiciler ürünü kullanmış aile üyelerinden birinin önerisi veya ürünü daha once kullanmış birini tanıması sonucu parfüm seçimini yapmaktadır. Buna ek olarak tüketicinin yaşı, gelir seviyesi, kişiliği, benliği ve değerleri parfüm ürünün seçiminde etkili olmaktadır. Bu çalışma, Gazimağusa, Kuzey Kıbrıs’taki tüketicilerin parfüm ürünleri satın alınırken seçimlerini etkileyen faktörlerin neler olduğunun ortaya çıkarılmasını amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemi, Gazimağusa’da ikamet eden bireylerden oluşturmaktadır. Bu çalışmada, tüketicilerin parfüm satın alma kararını etkileyen farklı unsurlar olan fiyat, marka, kalite, koku, promosyonlar, önceki deneyim, çevredekilerin önerileri, bloglar, tüketici değerlendirmeleri ve özellikle de genç tüketiciler için sosyal medya olarak ortaya konulmuştur. Anahtar kelimeler: Tüketici, pazarlama, parfüm, tüketici davranışları, satın alma kararı, Gazimağusa.
Description: Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2016. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Doğan Ünlücan.
URI: http://hdl.handle.net/11129/3601
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
abusrouramira.pdfThesis, Master1.09 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback